- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Semiotyka kultury 3700-CS1-2-SK-OG
Zakres tematów omawianych na poszczególnych zajęciach znajduje się części opisowej w aktualnym cyklu dydaktycznym:
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
1. Zna i potrafi posługiwać sie podstawowymi kategoriami opisującymi zjawiska kultury, takimi jak tekst, dyskurs, znak oraz mieć rozeznanie w XX wiecznych koncepcjach kultury i metodologiach badawczych. K_W01, KW04, KW06, K_W11,K_W14
2. Potrafi zinterpretować w kategoriach semiotycznych zdarzenie kulturowe, tekst dawny lub współczesny. KW01, KW04, KW06, K_U08
3. Zna i potrafi posługiwać sie metodologia semiotyczna jako jako narzędziem interpretacji zdarzeń KW06, KW10, KW12.
4. Potrafi zinterpretowac rysunek artystyczny, czy dzieło sztuki plastycznej z użyciem metodologii semiotycznej lub hermeneutycznej. KW14, KW15, KU01, KU07, KK03, KK04
5. Jest gotów do uświadomienia sobie różnic w zakresie wyboru narzędzi opisu i interpretacji takich zdarzeń kultury jak zjawiska społeczne w wersji współczesnej lub historycznej. KW14, KW15, KU01, KU04, K_U08, K_U11, K_K07
6. Potrafi zozumieć semiotyczne zasady funkcjonowania wydarzeń historycznych oraz znać komunikacyjne podejście do ich interpretacji. KU06, KW06,K,W05, K_U08
7. Potrafić interpretować wytwory kultury masowej, film, fotografie oraz inne przekazy wizualne (memy, reklamy), typowe dla tego systemu kulturowego. KW05, KW04, KU04, KU01
8. Samodzielnie lub w zespole przeprowadzić prace badawczą dowolnego zjawiska kulturowego, a jej wyniki przedstawić w formie eseju lub opracowania naukowego. KU08, KU13, KK01,KU_11, K_U07, K_U08, K_K07, K_K10
9. Potrafi dostrzec zjawiska i zdarzenia kulturowe jako przejawy zmian i ewolucji dynamiki kultury.K_W11, K_K04, K_K07
10. Zdawać sobie sprawę z roli języka jako nośnika autoopisu kultury i jego modelującej roli w stosunku do świadomości społecznej w różnych typach dyskursu. K_U01, K_W04, K_W12, K_W17, K_W19,
Odniesienia do efektów uczenia się programu:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01, K_W04, K_W05, K_W06,, K_W10, K_ W11,K_W12, K_W14, K_W15, K_W17, K_W19
- rodzaje oraz specyfikę przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;
- podstawową terminologię z zakresu antropologii kultury;
- teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą;
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych
-
- klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee;
- współczesne kierunki rozwoju badań nad kulturą;
- najnowsze osiągnięci w zakresie wypracowania metod badań interdyscyplinarnych w kulturoznawstwie i możliwych kierunków rozwoju tych badań;
- podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej;
- podstawowe metody analizy właściwe antropologii kulturowej, w tym najważniejsze teorie i tradycje poszczególnych szkół powstałych w trakcie rozwoju tej dyscypliny;
- znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych, zapoznał się z założeniami semiotyki języka i kultury;
-zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U11, K_U13
-wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych;
- interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki;
-zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury;
- uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski;
- zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej;
- samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;
- przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01,K_K03, K_K04, K_K07, K_K10
- uświadomienia sobie potrzeby i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej;
- pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania;
- realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego;
- zrozumienia podstawowych wyzwań związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych
- aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Egzamin ustny, zaliczenie na ocenę, aktywność na zajęciach, referat
Literatura
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: