- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia kultury francuskiej i włoskiej 3700-CS1-2-HKFW-OG
Historia kultury francuskiej
Zostaną omówione takie tematy jak: tworzenie się państw na gruzach cesarstwa rzymskiego, kształtowanie się rycerstwa i mieszczaństwa jako podstawowych grup odbioru kultury w języku rodzimym ideologia feudalna i monarchiczna vs. światopogląd mieszczański. Sztuka romańska we Francji, gotyk i jego odmiany. Specyfika francuskiego renesansu, architektura i malarstwo we Francji doby renesansu. Wpływ francuskich wojen religijnych. Klasycyzm w kontekście monarchii absolutnej, racjonalizm Kartezjusza. Kultura i sztuka w Wersalu, Rewolucja i system republikański, epoka napoleońska – instytucjonalny , naukowy i kulturalny rozwój Francji.
Historia kultury włoskiej
Celem wykładów będzie syntetyczne przedstawienie idei formujących kulturę włoską średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia. Konwersatoria będą poświęcone wybranym twórcom oraz ich dziełom. Sylwetkę autora, ujętą w kontekście epoki, oraz problematykę dzieła prezentuje z reguły student-referent. Zbiorową interpretacją wybranych tekstów kieruje prowadząca zajęcia.
Wykłady dotyczące średniowiecza przedstawią idee religijne, formujące duchowość benedyktyńską i franciszkańską oraz nurty spirytualne, mistyczne i społeczno-religijne. W dalszej części – elitarną kulturę miłosną oraz idee alternatywne względem chrześcijaństwa: naturalizm i hedonizm, tendencje poganizujące. Tematem konwersatoriów będzie kolejno: sztuka sakralna, romańska i gotycka oraz wybrane dzieła artystyczne (np. malarstwo Giotta) i literackie (Kwiatki świętego Franciszka, poezja Iacoponego da Todi, pieśni popularne, Boska Komedia Dantego, poezja miłosna Trecenta.
Tematy wykładów dotyczących humanizmu renesansowego, baroku i oświecenia:
- humanizm jako paradygmat ideowy kultury renesansowej;
- ukierunkowania filozoficzne kultury renesansowej i porenesansowej;
- klasycyzm – doktryna filozoficzna i estetyczna renesansu i oświecenia;
- manieryzm jako przejaw kryzysu doktryny klasycznej;
- krystalizowanie się nowego piękna baroku. Pluralizm estetyczny i aksjologiczny Seicenta;
- cezura kulturowa Trydentu;
- przewartościowania ideowe i estetyczne XVIII wieku.
Tematy konwersatoriów:
- kultura epok dawnych między życiem (Giovanni Boccaccio), ideałami (Francesco Petrarka) i wizjami eschatologicznymi (Dante Alighieri);
- uwarunkowania społeczne kultury elitarnej (Il Cortegiano) i popularnej (commedia dell’arte, formy ludyczne karnawału).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu Studentka/Student:
W zakresie wiedzy: zna i rozumie
- podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kultury dawnej francuskiej i włoskiej. K_W02, K_W08
- podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych w tym: podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i historii sztuki i teatru w odniesieniu do kultury włoskiej i francuskiej K_W02. K_W05
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniem dzieł literackich, artystycznych i filozoficznych oraz reguły postępowania interdyscyplinarnego. Odpowiada efektowi kierunkowemu K_W19.
- Student zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury (literackiego i tekstualnego źródła historycznego) w powiązaniu z tradycją. K_W05.
- ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych kierunkach myśli filozoficznej i politycznej w perspektywie historycznej i współczesnej oraz o stylach artystycznych i literackich w kulturach włoskiej i francuskiej omawianego okresu. K_W08, K_W09.
- najważniejszych twórców kultury francuskiej i włoskiej XIII-XVIII wieku: filozofów, ludzi Kościoła, teoretyków państwa i prawa, artystów i literatów. Odpowiada efektowi kierunkowemu K_W09.
W zakresie umiejętności: potrafi:
- selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące ze źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych w odniesieniu do kultur dawnych (francuskiej i włoskiej). Odpowiada efektowi kierunkowemu K_U01.
- dokonywać analizy i interpretacji tekstów filozoficznych, literackich i artystycznych. (Odpowiada efektowi kierunkowemu K_U05
- Student posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów z zakresu filozofii, literatury i sztuki kultur włoskiej i francuskiej omawianego okresu, wykorzystując interdyscyplinarne metody i narzędzia badawcze. Odpowiada efektowi kierunkowemu K_U05, K_U06
- prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej. Odpowiada efektowi kierunkowemu K_U08.
- przygotować prace pisemne: esej, rozprawkę naukową, recenzje, sprawozdanie naukowe. Odpowiada efektowi kierunkowemu K_U11 i K_U13.
W zakresie kompetencji społecznych: jest gotów do
- uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych. K_K02.
- uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa dawnych epok w kulturze współczesnej Europy. K_U03 i K_U04.
- uświadomienia sobie wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym tradycji francuskiej i włoskiej. K_K06, K_K08
- aktywnego śledzenia wydarzenia kulturalne w Dzisiejszych Francji i Włoszech. K_K10.
Odniesienie do efektów kierunkowych programu studiów
Zna i rozumie:
K_W02 podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_W05 teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą
K_W08 kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza kulturę i język wybranego regionu Śródziemnomorza
K_W09 najważniejszych twórców kultury europejskiej
K_W19 zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi
Potrafi
K_U01 wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych
K_U05 zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych
K_U06 zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury
K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski
K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej
K_U11 samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza
K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.
Jest gotów do:
K_K02, uświadomienia sobie dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych
K_K03, pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania
K_K04, realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego
K_K06, zrozumienia zasady tolerancji i różnic kulturowych
K_K08, zrozumienia wagi zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza
K_K10 aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów
Kryteria oceniania
Końcowy sprawdzian pisemny – z historii kultury francuskiej (w sesji letniej).
Końcowy sprawdzian pisemny z historii kultury włoskiej (w sesji zimowej)
Historia kultury włoskiej – informacje szczegółowe
Przedmiotem oceny są:
- systematyczność w przygotowaniu się do dyskusji, a szczególnie znajomość omawianych tekstów literackich: zrozumienie tekstu, świadomość kontekstów historyczno-kulturowych, wnikliwość interpretacji.
- aktywność podczas zajęć,
- merytoryczna i komunikacyjna wartość indywidualnych wystąpień oraz tekstów pisanych,
Literatura
Dotycząca Francji:
Kowalski Jacek, Loba Anna i Mirosław, Prokop Jan, Dzieje Kultury Francuskiej, Warszawa 2005, PWN
Dybeł Katarzyna, Marczuk Barbara, Prokop Jan, historia literatury francuskiej, Warszawa 2006, PWN
oraz bibliografia szczegółowa podawana sukcesywnie z zajęć na zajęcia.
Dotycząca Włoch:
Fragmenty rozpraw (do wykorzystania indywidualnego)
Historia literatury włoskiej, t. 1: Piotr Salwa, Krzysztof Żaboklicki, Średniowiecze – Renesans – barok; t. 2: Hanna Kralowa, Joanna Ugniewska, Krzysztof Żaboklicki, Od Arkadii po czasy współczesne, Wyd. Semper, Warszawa 1997.
Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 3: Wiek piętnasty, wyd. 3, PWN Warszawa 2009.
Teoretycy. Pisarze i artyści o sztuce. 1500-1600, wybór i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985.
Historia piękna, red. Umberto Eco, przeł. Agnieszka Kuciak, Poznań 2006.
Teksty (we fragmentach wskazanych na pierwszych zajęciach):
Przed Petrarką. Antologia trzynastowiecznej poezji włoskiej, oprac. Monika Woźniak, Wyd. Columbinum, Kraków 2005.
Dante Alighieri, Boska Komedia, tłum. E. Porębowicz, Zakład Narod,. Ossolińskich, Wrocław 1986, BN II 187.
Francesco Petrarca, O niewiedzy własnej i innych. Listy wybrane, oprac. Włodzimierz Olszaniec, Wyd. UW, Warszawa 2006.
Francesco Petrarca, Pisma podróżnicze, przeł. i oprac. Włodzimierz Olszaniec Wyd. UW, Warszawa 2009.
Francesco Petrarca, Drobne wiersze włoskie. Rerum vulgarium fragmenta, Wstęp Piotra Salwy, wybór przekładów Jarosława Mikołajewskiego, Słowo-Obraz-Terytoria, Gdańska 2005.
Giovanni Boccaccio, Dekameron, tłum. Edward Boye, posł. I przypisy Krzysztof Żaboklicki, Świat Książki 1984, 2005.
Giambattista Marino – Anonim, Adon, z rękopisu wydali Luigi Marinelli, Krzysztof Mrowcewicz, t. 1-2, La Fenice – IBL, Roma-Warszawa 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: