- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Tropy mitologiczne w języku – słowa, pojęcia, konteksty 3700-CS-TMJ-23-OG
Zajęcia są poświęcone obserwacji procesów czerpania leksyki i pojęć z zasobów dziedzictwa mitologii greckiej i rzymskiej. Wyrazy przejęte z języków klasycznych to w polskim słownictwie największa i jedna z najstarszych grup zapożyczeń. Losy słów i pojęć o antycznej proweniencji różnie się układały – istotnym zmianom ulegały zarówno sensy słów, ich nacechowanie, konotacje, sposoby wykorzystywania w tekstach, jak i ich słownikowe opisy. Siła mitologicznych historii nierzadko przesądzała o atrakcyjności potencjału metaforycznego zapożyczeń greckich i łacińskich.
Przy okazji obserwacji funkcjonowania wybranych latynizmów i hellenizmów we współczesnej polszczyźnie i w polskich opracowaniach słownikowych będziemy się zapoznawać z ogólnymi kwestiami teoretycznymi dotyczącymi międzyjęzykowych migracji leksykalnych. W przystępny sposób zostaną omówione wybrane kategorie aparatu językoznawczego: procesy apelatywizacji, onimizacji, zmian semantycznych, koncepcja konotacji, językowego obrazu świata, amalgamatów konceptualnych i rzutowania domen pojęciowych. Przyjrzymy się zasadom i efektom tych procesów w kontekście wpływów kulturowych.
Recepcji dziedzictwa antycznego w polszczyźnie będziemy się przyglądać przez pryzmat polskich słowników pochodzących z różnych okresów historycznych oraz współczesnych danych korpusowych, przyjrzymy się językowemu i słownikowemu funkcjonowaniu m.in. nazw artefaktów, eponimów (eponimizmów), nazw własnych, frazeologizmów i in. Wykorzystywane do tego będą metody kwerend leksykograficznych i korpusowych.
Propozycja tematów zajęć (do ustaleń wspólnych):
Historia latynizmów i hellenizmów w polszczyźnie
Pojęcie językowego obrazu świata i amalgamatów konceptualnych
Narzędzia badań leksykalnych (słowniki, wyszukiwarki słownikowe, korpus – konkordancje i kolokacje itp.)
Leksykalna tytanomachia, czyli o kształtowaniu się relacji synominicznych
Językowy obraz antycznych bogów i bogiń (m.in. Zeus, Afrodyta, Ares, Eros, Pan, Persefona, Helios, Hefajstos)
Recepcja semantyczna i pojęciowa mitologicznych stworów
Geografia mentalna, czyli antyczne motywacje geograficzne w polskiej leksyce
Antyk w różnych dziedzinach: zoologii i botanice, medycynie, psychologii
Pola tematyczne w obrębie leksyki zapożyczonej z języków klasycznych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
zna podstawową terminologię językoznawczą oraz rozumie rolę języka w kulturze [K_W01]
rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych i społecznych [K_W04]
zna podstawowe metody kwerend korpusowych i leksykograficznych oraz analizy leksykalnej [K_W05]
zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych i społecznych [K_W08]
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
potrafi selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny [K_U01]
potrafi wykonać kwerendę i analizę materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych [K_U02]
potrafi sformułować problem badawczy [K_U04]
potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe zjawiska językowe współczesności [K_U05]
potrafi uczestniczyć w dyskusjach naukowych dotyczących języka i przemian w języku[K_U06]
potrafi samodzielnie opracować i zaprezentować wyniki swoich analiz i refleksji [K_U07]
potrafi zaplanować i zrealizować działania o charakterze performatywnym [K_U09]
potrafi wykorzystywać narzędzia cyfrowe w pracy akademickiej [K_U14]
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
ma gotowość podejmowania kształcenia przez całe życie [K_K01]
ma gotowość do własnego rozwoju naukowego w zakresie nauk humanistycznych [K_K03]
ma gotowość do poznawania nowych metod badawczych [K_K03]
potrafi dobierać odpowiednie środki do realizacji wskazanych zadań [K_K04]
potrafi samodzielnie wyznaczać zadania, cechuje się odpowiedzialnością i przedsiębiorczością [K_K05]
szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych [K_K07]
szanuje etyczny wymiar badań naukowych [K_K10]
respektuje prawa własności intelektualnej [K_K11]
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
a) aktywne uczestnictwo w zajęciach,
b) wykonywanie na bieżąco zadań związanych z zajęciami,
c) końcowe kolokwium zaliczeniowe (pisemne),
d) obecność na zajęciach (z prawem do dwóch nieobecności w semestrze).
Zaliczenie na ocenę:
ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność) 40%,
końcowe kolokwium zaliczeniowe (pisemne) 60%.
Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na zajęciach (z prawem do dwóch nieobecności w semestrze).
Literatura
OPRACOWANIA (lektura do wyboru):
Buttler D., Dola i niedola wyrazów pochodzenia łacińskiego we współczesnej polszczyźnie, „Poradnik Językowy” 1989, z. 3.
Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987.
Krawczuk A., Alfabet Krawczuka mitologiczny, Kraków 1991.
Krawczuk K., Stąd do starożytności, Warszawa 1988.
Kreyser K., Śladami mitów starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1992.
Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Kraków 2013.
Maćkiewicz J., Co to są tzw. internacjonalizmy, „Język Polski” 1984, z. 4, s. 176-184.
Marciniak K., Mitologia grecka i rzymska, Warszawa 2010.
Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992.
Rybicka H., Losy wyrazów obcych w języku polskim, Warszawa 1976.
Siatkowska E., Historia wpływów łacińskich w językach zachodniosłowiańskich, „Poradnik Językowy” 1989, z. 4, s. 229-239.
Tabakowska E., Mit o Persefonie jako amalgamat pojęciowy, [w:] Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości, red. M. Cieśla-Korytowska, M. Sokalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Walczak B., Granica między jednostkami leksykalnymi rodzimymi i obcego pochodzenia, [w:] Opisać słowa, red. A. Markowski, Warszawa 1992, s. 222-232.
Witaszek-Samborska M., Zapożyczenia z różnych języków we współczesnej polszczyźnie, Poznań 1993.
Wojan K., Przypadkowe i nieprzypadkowe wędrówki leksemów, Gdańsk 2010.
SŁOWNIKI (w wyborze):
Arct M., Słownik ilustrowany języka polskiego, Warszawa 1916.
Czeszewski M., Foremniak K., Ludzie i miejsca w języku. Słownik frazeologizmów eponimicznych, Warszawa 2011.
Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1-2, Warszawa 2000.
Kopaliński W., Słownik eponimów czyli wyrazów odimiennych, Warszawa 1996.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985.
Linde S.B., Słownik języka polskiego, t. 1-6, Warszawa 1807-1815.
Nowy słownik języka polskiego, red. T. Lehr-Spławiński, t. 1-2, Warszawa 1938-39.
Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, red. H. Zgółkowa, t. 1-50, Poznań 1994–2005.
Puda-Blokesz M., Po nitce do kłębka. Mały słownik mitologizmów frazeologicznych języka polskiego, Kraków 2015.
Rutkowski M., Słownik metafor i konotacji nazw własnych, Olsztyn 2012.
Słownik języka polskiego, red. J. Karłowicz, A. Kryński, W. Niedźwiedzki, t. 1-8, Warszawa 1900-1927 [tzw. Słownik warszawski].
Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. 1-3, Warszawa 1978-81.
Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, t. 1-10, Warszawa 1958-1969.
Słownik języka polskiego, red. A. Zdanowicz et al., t. 1-2, Wilno 1861 [tzw. Słownik wileński].
Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996.
Uniwersalny słownik języka polskiego,red. S. Dubisz, t. 1-4, wyd. I, Warszawa 2003.
Wielki słownik języka polskiego, red. P. Żmigrodzki, Kraków 2007-...
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: