- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Teksty kultury w tekstach akademickich 3700-CS-TKTA-OG
Studenci, w założeniu obeznani już z podstawami metodologii badań naukowych, będą mieli możliwość zapoznać się z metodami selekcji materiału do badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, formułowania pytań i hipotez naukowych, selekcji bibliografii, sporządzania przypisów, bibliografii, operowania językiem adekwatnym do prac dyplomowych i akademickich (język polski, na życzenie także angielski).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka
w zakresie WIEDZY:
– ma ogólną wiedzę o podstawowej literaturze przedmiotu dla wybranych zagadnień z zakresu nauk o kulturze i literaturoznawstwa oraz potrafi wdrożyćich zastosowanie w pracy naukowej (K_W05);
– identyfikuje motywy które wywarły (i wywierają nadal) wpływ na późniejszych twórców tekstów kultury wykorzystujących jako motyw przewodni mity, wątki literackie i nawiązania do praktyk religijnych dawnej Grecji i Rzymu (K_W09)
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/studentka
– potrafi wydobyć z tekstu oryginalnego (także w przekładzie) określone informacje (K_U02);
- potrafi analizować dzieła współczesnych sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych pod kątem zagadnień, którymi zajmuje się w toku swojej pracy nad tekstem lub prezentacją akademicką (K_U03);
– rozpoznaje najważniejsze gatunki literackie, w których pojawiają się wątki zainspirowane zjawiskami związanymi z mitami, dziełami literackimi i zjawiskami społeczno-kulturowymi zarówno grecko-rzymskimi jak i z ich recepcją (K_U02)
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/studentka
– rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się a także nabywa umiejętności właściwej selekcji powszechnie dostępnych źródeł cyfrowych (K_K01),
– pracuje w grupie oraz przedstawia wyniki tej pracy (prezentacja ustna) (K_U08), (K_U13), (K_K04)
– pracuje indywidualnie (przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat w postaci abstraktu, konspektu, szkicu krótkiego tekstu akademickiego), samodzielnie wyszukując, selekcjonując i oceniając materiał (K_W07);
- rozumie oraz stosuje w dyskusji podczas zajęć zasady tolerancji i poszanowania wszelkich różnic kulturowych i światopoglądowych (K_K07);
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego zarówno Europy, jak i innych, nawet najodleglejszych regionów (K_K08)
Kryteria oceniania
Na bieżąco sprawdzana jest znajomość wymaganych zagadnień (podawanych z minimum 7-14 dniowym wyprzedzeniem), stopień zrozumienia fragmentów tekstu i praktycznego zastosowania nabywanych umiejętności. Brana jest pod uwagę aktywność (przygotowanie indywidualne) na zajęciach
Literatura
Burkert, W. Stwarzanie świętości
Culler, J., Teoria literatury
Genette, G., Palimpsesty
Gilhus, I. Animals, Gods and Humans
Girard, R. Sacrum i przemoc
Janion, M. Humanistyka: poznanie i terapia
Kristeva, J., Słowo, dialog, powieść
Lichański, J., Kajtoch, W., Trocha, B., Literatura i kultura popularna. Metody: propozycje i dyskusje
Sikora, M., Kultura popularna jako semiologia codzienności
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: