Słowo w działaniu: kompozycja tekstu akademickiego, popularnonaukowego i komercyjnego 3700-CS-SWD
Studenci, w założeniu obeznani już z podstawami metodologii badań naukowych, będą mieli możliwość zapoznać się z metodami selekcji materiału do badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, formułowania pytań i hipotez naukowych, selekcji bibliografii, sporządzania przypisów, bibliografii, operowania językiem adekwatnym do prac dyplomowych i akademickich (język polski, na życzenie także angielski).
Zajęcia teoretyczno-praktyczne (wprowadzenie do omawianego zagadnienia, wstępy teoretyczne do poszczególnych przykładowych utworów) ukierunkowane na tworzenie tekstów akademickich, zwłaszcza pracy dyplomowej.
Materiały (w tym także przekłady własne prowadzącej) udostępniane studentom w postaci kserokopii i wersji elektronicznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka
w zakresie WIEDZY:
– ma ogólną wiedzę o podstawowej literaturze przedmiotu dla wybranych zagadnień z zakresu nauk o kulturze i literaturoznawstwa oraz potrafi wdrożyćich zastosowanie w pracy naukowej (K_W05);
– identyfikuje motywy które wywarły (i wywierają nadal) wpływ na późniejszych twórców tekstów kultury wykorzystujących jako motyw przewodni mity, wątki literackie i nawiązania do praktyk religijnych dawnej Grecji i Rzymu (K_W09)
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/studentka
– potrafi wydobyć z tekstu oryginalnego (także w przekładzie) określone informacje (K_U02);
- potrafi analizować dzieła współczesnych sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych pod kątem zagadnień, którymi zajmuje się w toku swojej pracy nad tekstem lub prezentacją akademicką (K_U03);
– rozpoznaje najważniejsze gatunki literackie, w których pojawiają się wątki zainspirowane zjawiskami związanymi z mitami, dziełami literackimi i zjawiskami społeczno-kulturowymi zarówno grecko-rzymskimi jak i z ich recepcją (K_U02)
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/studentka
– rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się a także nabywa umiejętności właściwej selekcji powszechnie dostępnych źródeł cyfrowych (K_K01),
– pracuje w grupie oraz przedstawia wyniki tej pracy (prezentacja ustna) (K_U08), (K_U13), (K_K04)
– pracuje indywidualnie (przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat w postaci abstraktu, konspektu, szkicu krótkiego tekstu akademickiego), samodzielnie wyszukując, selekcjonując i oceniając materiał (K_W07);
- rozumie oraz stosuje w dyskusji podczas zajęć zasady tolerancji i poszanowania wszelkich różnic kulturowych i światopoglądowych (K_K07);
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego zarówno Europy, jak i innych, nawet najodleglejszych regionów oraz potrafi wykorzystać tę świadomość do efektywnego podnoszenia atrakcyjności tworzonych przez siebie tekstów (K_K08)
Kryteria oceniania
Na bieżąco sprawdzana jest znajomość wymaganych zagadnień (podawanych z minimum 7-14 dniowym wyprzedzeniem), stopień zrozumienia fragmentów tekstu i praktycznego zastosowania nabywanych umiejętności. Brana jest pod uwagę aktywność (przygotowanie indywidualne) na zajęciach.
Literatura
Burkert, W. Stwarzanie świętości
Culler, J., Teoria literatury
Genette, G., Palimpsesty
Janion, M. Humanistyka: poznanie i terapia
Kristeva, J., Słowo, dialog, powieść
Lichański, J., Kajtoch, W., Trocha, B., Literatura i kultura popularna. Metody: propozycje i dyskusje
Sikora, M., Kultura popularna jako semiologia codzienności
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: