- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zwierzęta jako uczestnicy działań artystycznych 3700-AL-ZUDA-OG
Podczas zajęć omówione zostanie zjawisko wykorzystywania rzeczywistych żywych zwierząt do działań artystycznych w obszarze sztuki od połowy XX w. do współczesności. Zostaną zarysowane także najważniejsze konteksty teoretyczne i interdyscyplinarne dla tych zjawisk. Zakres tematów obejmie:
- zwrot zwierzęcy w sztuce XX w.
- początki wykorzystywania żywych zwierząt w sztuce nowoczesnej
- zwierzęta jako uczestnicy performance w przestrzeni galerii, w przestrzeni miasta w środowisku naturalnym
- zwierzęta jako współtwórcy sztuki
- sztuka jako spotkanie artysty ze zwierzęciem
- zwierzę jako twórczy podmiot
- współpraca artystyczna ludzko-nieludzka
- zwierzęcy performance muzyczny
- wytwory zwierząt jako dzieła sztuki
- etyka wykorzystywania żywych zwierząt do praktyk artystycznych
- estetyka zwierzęca i ewolucyjne korzenie sztuki
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie:
- zależności między historią i krytyką sztuki a biologią i etologią oraz interdyscyplinarnymi animal studies w badaniach nad kulturą (mieści się w zakresie KW_03);
- i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06)
- ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03);
- samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04)
- wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05)
- samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08)
- przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10)
- i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a:
- do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02)
- podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04)
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06)
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07)
- świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- ocena zaangażowania i jakości rezultatów pracy indywidualnej i w grupach podczas zajęć
- ocena aktywności (oceniane są: ilość i jakość wypowiedzi, trafność stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych materiałów, kultura dyskusji)
- ocena poziomu wykonania zadań domowych
Do zaliczenia konieczne jest:
- udział w ćwiczeniach podczas zajęć (indywidualnych i w grupach)
- udział w warsztacie podsumowującym podczas zajęć pod koniec semestru
- uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zrozumienie tematu
- wykonanie zadań domowych (w formie przygotowania materiałów według wskazówek, mini projektów, zapoznanie się z zadanymi tekstami i materiałami wizualnymi)
Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów. Nieobecność na warsztatach skutkuje koniecznością zaliczenia w formie egzaminu lub kolokwium.
Literatura
• Amstutz N., The Avian Sense for Beauty: A Posthumanist Perspective on the Bowerbird
• Desmond J., “Art” by Animals, Part 1: The Transnational Market for Art by (Nonprimate) Animals
• Desmond J., “Art” by Animals, Part 2: When the Artist Is an Ape—Popular and Scientific Discourse and Paintings by Primates
• Baker S. Artist|Animal – fragmenty
• Endler J. A., Bowerbirds, art and aesthetics
• Grosz E., Sztuka i zwierzę
• Kowalczyk I., Pułapki posthumanizmu. W kontekście użycia zwierząt przez sztukę
• Łagodzka D., Obrazy orangutanicy Rai. Studium przypadku
• Łagodzka D., Czy zwierzę może być artystą? Zwierzęta jako podmioty twórcze
• Sutton E., Art, Animals and Experience – fragmenty
• Ullrich J., Deconstructing the Anthropological Machine – Strategies for working with animals as partners in contemporary art
• Ullrich J., Zwierzęcy performance w sztuce współczesnej
• Welsch W., Animal Aesthetics
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: