- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wiara w świat czyli Bergson, Deleuze i kino 3700-AL-WSB-OG
„Cechą nowoczesności jest to, że nie wierzymy już w ten świat. Nie wierzymy nawet w to, co się nam przydarza, w miłość i śmierć, zupełnie jakby tylko w połowie nas dotyczyły. To nie my tworzymy kino, to świat przypomina kiepski film” – w swojej książce o kinematografii w tych słowach Gilles Deleuze określał naszą współczesną kondycję. Twierdził, iż została zerwana relacja między człowiekiem, a światem. Przed kinem zaś stawiał zaskakujące zadanie filmowania wiary w świat. To jedno z wielu enigmatycznych zagadnień obecnych w monumentalnym Kinie Deleuze’a. Dzieło to będzie stanowić główny temat niniejszych zajęć. Podejmiemy próbę całościowej lektury, która zostanie uzupełniona wątkami z filozofii Henri Bergsona, na której opiera się projekt Deleuze’a. Głównym pytaniem, stawianym na zajęciach będzie pytanie o wiarę w świat - co to właściwie znaczy wierzyć w świat w słowniku Deleuze’a i dlaczego rekomendowanym nam narzędziem odnowy tej wiary jest kino.
Problematyka zajęć będzie obejmowała odniesioną do kinematografii myśl dwóch francuskich filozofów: Gillesa Deleuze’a oraz Henri Bergsona. Niezwykle złożone, dwutomowe dzieło Deleuze’a Kino 1: obraz-ruch oraz Kino 2: obraz-czas, zostało bowiem zainspirowane filozofią Henri Bergsona, podług której myślane są tytułowe kategorie: obraz, ruch i czas. Celem zajęć będzie całościowa lektura monumentalnej książki Deleuze’a, ale lektura niejako podwójna, przebiegająca w ciągłym odniesieniu do myśli Bergsona. Ten sposób lektury pozwoli nie tylko wydobyć właściwą temu projektowi problematykę filozoficzną, ale również pozwoli w możliwie przystępny sposób rozsupłać złożoną siatkę pojęciową Kina.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej
Umiejętności
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
Kompetencje społeczne
K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach (ocena ciągła).
Egzamin będzie miał formę krótkiej rozmowy z prowadzącym na jeden z wybranych tematów poruszanych podczas zajęć
Na zajęciach dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
LiLiteratura:
• G. Deleuze, Kino, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2008.
• G. Deleuze, Bergsonizm, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.
• G. Deleuze, Co to jest filozofia?, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2000.
• G. Deleuze, Co to jest akt twórczy? [w:] S. Nieśpiałowska-Owczarek, K. Słoboda (red.), Przyjdzcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca, Muzeum Sztuki, Łódź 2013.
• H. Bergson, Materia i pamięć: esej o stosunku ciała do ducha, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
• H. Bergson, Ewolucja twórcza, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2004.
• H. Bergson, Dwa źródła moralności i religii, Wydawnictwo Znak, Kraków 1993.
• H. Bergson, Energia duchowa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
• H. Bergson, Śmiech. Esej o komizmie, Wydawnictwo KR 1995.
• C. Lundy, Deleuze’s Bergsonism, Edinburgh University Press, Edinburgh 2018.
• J. Mullarkey, Refractions of Reality. Philosophy and the Moving Image, Palgrave Macmillan, New York 2009.
(ewentualne zmiany proponowanych lektur zostaną uzgodnione ze studentami na pierwszych zajęciach)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: