- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sztuka współczesna i prawa zwierząt 3700-AL-SWPZ-OG
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej takie jak:
- poszukiwanie oraz wyrażanie zwierzęcej podmiotowości za pomocą sztuki,
- uprzedmiotowienie zwierząt jako temat prac artystycznych
- uprzedmiotowienie dokonywane za pomocą sztuki lub na potrzeby sztuki,
- wykorzystywanie i uśmiercanie zwierząt w ramach projektów artystycznych,
- śmierć zwierząt jako temat prac artystycznych
- używanie martwych ciał zwierząt i taksydermii do tworzenia dzieł sztuki,
- etyka sztuki i prawa zwierząt
- zjawiska z pogranicza sztuki i aktywizmu społecznego na rzecz zwierząt.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- Student/ka rozumie zależności między historią i krytyką sztuki a biologią i etologią oraz interdyscyplinarnymi animal studies w badaniach nad kulturą (mieści się w zakresie KW_03);
- zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06)
- ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09)
W zakresie umiejetności:
- Student/ka potrafi potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03);
- potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04)
- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05)
- potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08)
- potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10)
- rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11)
W zakresie kompetencji społecznych:
- Student/ka jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02)
- podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04)
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06)
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07)
- świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- zaangażowanie i jakość rezultatów pracy indywidualnej i w grupach podczas zajęć
- aktywność (ilość i jakość wypowiedzi, jakość stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych materiałów, kultura dyskusji)
- kolokwium z pytaniami otwartymi
Do zaliczenia konieczne jest:
- udział w ćwiczeniach podczas zajęć (indywidualnych i w grupach)
- udział w warsztacie podsumowującym
- uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zrozumienie tematu
Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów. Nieobecność na warsztatach skutkuje koniecznością ich zaliczenia w formie egzaminu lub kolokwium.
Literatura
• Aloi G., Śmierć zwierzęcia w sztukach wizualnych
• Baker S., Strategic Images for Animal Rights
• Baker S., Sztuka współczesna i prawa zwierząt
• Baker S. „You Kill Things To Look At Them”: Animal Death in Contemporary Art
• Bakke M., Studia nad zwierzętami. Od aktywizmu do akademii i z powrotem
• Conklin J.-A., Dead Animals
• Desmond J., Postmortem Exhibitions: Taxidermied Animals and Plastinated Corpses in the Theaters of the Dead
• Gawkowski J., A mi to rybka. O „Dialogach z rybą” Zbigniewa Warpechowskiego
• Gzyra D., Łagodzka D., Uczestnicząc w zwrocie zwierzęcym. Sztuka wobec zwierząt
• Gzyra D, Sztuka współczesna wobec etyki i dyskursu praw zwierząt
• Łagodzka D., Śmierć zwierząt w sztuce współczesnej na przykładzie „Piramidy zwierząt” Katarzyny Kozyry
• Łagodzka D. Podmiotowość zwierząt w sztuce
• Probucka D., Filozoficzne podstawy idei praw zwierząt - fragmenty
• Sunaura Taylor, Zaświadczając o zwierzętach. Obrazy i polityka widzenia
• Sutton E., Art, Animals and Experience – fragmenty
• Ullrich J., Animals were Harmed in the Making of this Artwork. The Visibility of Animal Death in Artworks
• Zammit-Lucia J., Practice and Ethics of the Use of Animals in Contemporary Art
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: