- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Shakespeare teatralny i filmowy 3700-AL-STF-OG
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studenta w zagadnienia związane z interpretacją tekstów szekspirowskich poprzez ich wybrane teatralne i filmowe adaptacje. Prowadzący skupią się na kilku wybranych dramatach Szekspira, a następnie poddadzą wybrane z nich sceny procesowi uważnej wspólnej lektury ze studentami (tzw. close reading), po czym przejdą do części omawiającej wybrane przykłady adaptacji teatralnych i filmowych. Częścią zajęć będzie także powracające ćwiczenie polegające na zadaniu studentom napisania mini-scenariusza (czasami w grupie) adaptacji wybranej sceny z Szekspira, a zadaniem końcowym będzie z kolei szczegółowe rozpisanie wyobrażonej adaptacji szekspirowskiej w wybranej przez siebie konwencji, z dołączonym uzasadnieniem.
Lista tematów i sztuk będzie kształtowana wespół ze studentami, zaś wstępne propozycje prowadzących wyglądają następująco:
-- zagadnienie inscenizacji filmowej i teatralnej
-- tradycja teatru szekspirowskiego i filmu szekspirowskiego
-- najważniejsi interpretatorzy Szekspira w kinie i teatrze XX wieku
-- różnice w adaptowaniu komedii, tragedii i kronik historycznych
-- Hamlet: inscenizacja wątpienia
-- Romeo i Julia: inscenizacja miłości
-- Jak wam się podoba: inscenizacja utopii
-- postać Falstaffa jako bohatera szekspirowskiego w adaptacjach
-- Makbet
-- Ryszard III i Henryk V w kontekście politycznym
Forma zajęć wybrana przez prowadzących to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowym i teatralnymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.
Od studenta będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej liczby godzin dla obejrzenia kilku filmów zadanych jako „lektury obowiązkowe”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (K_W04, K_W05)
-zna różne metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy ikonograficznej i stylistycznej
-zna metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
-rozumie wszystkie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym
Umiejętności: (K_U01, K_U02, K_U05)
-potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
-potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym
-posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
Kompetencje: (K_K06, K_K09)
-rozumie swoją odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
-czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii inscenizacji teatralnej i filmowej, a także kluczowych nazwisk wybitnych inscenizatorów Szekspira, wraz z umiejętnością przypisania ich do konkretnego okresu historycznego.
Zaliczenie na ocenę (praca pisemna),
Literatura
Literatura zalecana:
Peter Brook, Wywołując (i zapominając) Szekspira, Wrocław 2006
Alicja Helman, Twórcza zdrada: Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
Olga Katafiasz, Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha, Kraków 2005
Olga Katafiasz, Shakespeare I kino. Strategie adaptacyjne I ich konteksty społeczno-kulturowe, Kraków 2012.
Russell Jackson (red.), The Cambridge Companion to Shakespeare on film, Cambridge 2010.
Daniel Rosenthal, 100 Shakespeare Films, London 2007.
James Shapiro (red.), Shakespeare in America. An Anthology from the Revolution To Now, New York 2014.
Małgorzata Sugiera, Wariacje Szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997
Shakespeare po polsku, red: M.Zelent, Ł.Jaroń, M.Pilas, Gdańsk 2016
Piotr Gruszczyński, Szekspir i uzurpator. Z Krzysztofem Warlikowskim rozmawia Piotr Gruszczyński, Warszawa 2007
Ślady Szekspira. Jego dzieło w literaturze i teatrze, Kraków 2018
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: