- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Spis rzeczy, odsyłacze, poprawność języka w pracy dyplomowej 3700-AL-SROPJ-OG
Zajęcia służące wsparciu studentek_ów przy pisaniu, a zwłaszcza wykończaniu pracy dyplomowej – w jej technicznym opracowaniu.
Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”, pośrednio kwestii technicznych dotyczą również punkty pierwszy i drugi: „Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?” i „Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.” Takim właśnie, technicznym, redakcyjnym aspektom przygotowywania pracy są poświęcone zajęcia; mają one stricte warsztatowy charakter.
W trakcie zajęć studentki_ci ćwiczyć będą głównie wprowadzanie odsyłaczy (system oksfordzki a system harwardzki) i tworzenie poprawnego w zapisie spisu rzeczy – bibliografii (w zależności od obranego w pracy systemu). Elementem zajęć, przy czym wprowadzanym w dość ograniczonym zakresie z uwagi na rozległość tematu i konieczność priorytetyzowania innych kwestii, będą zagadnienia dotyczące poprawności językowej: stylu, najczęstszych błędów popełnianych w tekstach pisanych, anglicyzmów itp. Podobnie niepierwszoplanowymi, niemniej zaznaczającymi się w toku zajęć zagadnieniami będą: odpowiednie formułowanie tytułu pracy (jego adekwatność w stosunku do treści pracy), narzędzia do tworzenia spisu treści oraz aspekty układu i podziału treści w tekście dyplomowym (wstęp, rozdziały wprowadzające, rozdziały analityczno-interpretacyjne, zakończenie).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: ( K_W08, K_W09)
- podstawowe zasady pisemnej komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
- podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego, zwłaszcza dotyczące własności intelektualnej i cytatu
W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U13, K_U14, K_U07, K_U08):
- wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej, odpowiednio wskazując źródło w tekście
- wykorzystywać narzędzia cyfrowe w pracy akademickiej – w budowaniu tekstu
- redagować pracę dyplomową, tj. prezentować wyniki indywidualnej, względnie zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
- przygotować prace pisemne (dyplomowe) uwzględniające elementarne wymogi poprawności redakcyjnej, stawiane pracom akademickim
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do (K_K11, K_K01):
- respektuje prawa własności intelektualnej
- podejmowania kształcenia przez całe życie w zakresie pracy nad poprawnością własnego języka
Kryteria oceniania
- formalny aspekt: odpowiednia liczba obecności (dopuszczalne 4 nieobecności, 5. nieobecność uniemożliwia zaliczenie przedmiotu; 2 pierwsze nieobecności bez konsekwencji, 3. i 4. – konieczne specjalne zaliczenie danego spotkania);
- aktywność (ważna składowa oceny końcowej),
- ocena z testu końcowego (zaliczenie od połowy uzyskanych punktów)
Literatura
J. Bralczyk, Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, wybór, adaptacja i red. I. Sroczyńska-Niwicz, il. A. Sitnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (i kolejne wydania).
E. Wolańska i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 (i inne wydania).
[Redakcja PWN], Zasady pisowni i interpunkcji, https://sjp.pwn.pl/zasady/Zasady-pisowni-i-interpunkcji;713485.html.
Poradnia Językowa PWN, https://sjp.pwn.pl/poradnia.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: