- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Samotny człowiek w świadectwach kultury 3700-AL-SCSK-OG
Samotność człowieka ma wiele przyczyn i przybiera różne formy, na ogół symetrycznie łączące zachowania jednostek z zachowaniami ich środowisk, jest zatem zawsze problemem społecznym.
Zajęcia mają uświadomić studentom obszerny zakres problematyki, obejmującej pogranicza wielu nauk humanistycznych (antropologii, socjologii, historii społecznej, pedagogiki i in.), a przy tym pomóc wyrobić umiejętność samodzielnego rozpoznawania, jak motywy samotności, wyobcowania, niedostosowania, odrzucenia, izolacji, marginalności społecznej itp. były przedstawiane w systemach kulturowych: Polityka, Religia, Sztuka, Nauka, Życie codzienne.
Źródłowe zobrazowania przypadków samotności należy obserwować i odczytywać wg wyżej zarysowanych aspektów, oraz poddać je naukowej interpretacjie w kategoriach antropologii filozoficznej (indywiduacja, podmiotowość) oraz socjologii i historii społecznej (emancypacja jednostki).
Wkład pracy studenta to 2 godziny pracy samodzielnej jako przygotowanie prezentacji lub lektury do dyskusji na seminarium raz w tygodniu, oraz uczestnictwo w dwugodzinnych zajęciach. Razem to 4gt X 15 = 60 g/semestr
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent kursu zna i rozumie (K_W01, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_W09)
- Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
- Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych
- Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
- Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
- Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych
- Zna podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego
Umiejętności: absolwent potrafi (K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U12, K_U13)
- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
- sformułować problem badawczy
- uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
- prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
- przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
- potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
- wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów (K_K02, K_K03, K_K08, K_K00, K_K10, K_K12)
- do podejmowania pracy zespołowej
- do poznawania nowych metod badawczych
- docenia bogactwo kultury
- do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
- do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
- respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się będą osiągane w pięciu krokach, więc bezczynność na pierwszym etapie urudnia sensowny udział w następnych etapach. Dlatego nieobecności nie mogą być skumulowane w krótkim przedziale czasu, zaś powstałe przez to luki w efektach muszą być po nieobecności natychmiast uzupełnione po konsultacji z wykładowcą.
Zaliczenie przedmiotu wynika z pozytywnej oceny pracy studentów w każdej z pięciu 3-tygodniowych faz zajęć (systemy kulturowe).
Laboratoryjny system pracy wymaga, aby każdy uczestnik wykonał swoją część obowiązków, gdyż to cząstkowe obserwacje wchodzą do korpusu badanego przez grupę.
Wkład w gromadzenie obserwacji będzie oceniany pod kątem trafności i kompletności dostarczonego przez studenta opisu obserwowanego zachowania.
Poziom zdobytej wiedzy i umiejętności będzie ustalany zgodnie z oceną poziomu końcowego opracowania przez studentów własnych początkowych obserwacji, po ich konceptualizacji i teoretycznej interpretacji. Wystawiony stopień będzie zaliczał przedmiot. Ocena niedostateczna będzie wymagała pisemnej poprawki.
Literatura
Poniżej podane pozycje bibliograficzne służą jedynie lepszemu zrozumieniu programu zajęć, zarysowanemu w niniejszym sylabusie.
Platon – Fedon (umierający Sokrates)
Piotr Domeracki, Topos samotności w filozofii mistycznej [w:] Mistyka jako stan świadomości i typ doświadczenia religijnego. „Filozofia religii” tom 5, 2009.
Janusz Gajda, Samotność i kultura. Warszawa 1987.
Izdebska, Jadwiga, Dziecko osamotnione w rodzinie: kontekst pedagogiczny. Białystok 2014.
Kmiecik-Baran, Krystyna, Człowiek w sytuacjach samotności a poczucie osamotnienia, „Zdrowie Psychiczne” 1992 3-4, 95-107
Teresa Olearczyk, Samotność człowieka jako doświadczenie osobowe. Proba typizacji zjawiska; „Teologia i Moralność”, 17 (2022) nr 2 (32), s. 295-315
Reisman, David, Samotny tłum, tłum. Jan Strzelecki. Krakow 2017.
Stefańska-Klar, Renata, Z psychologii samotności, „Psychologia i Rzeczywistość”, 2002, 2.
Storr, Anthony, Samotność. Powrot do jaźni, tłum. Jerzy Prokopiuk i Przemysław Jan Sieradzan. Warszawa 2010.
Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, red. Piotr Domeracki i Włodzimierz Tyburski, Toruń 2006.
Wymagająca przestudiowania literatura przedmiotu będzie dostosowana do wyników poszukiwań studentów w fazie gromadzenia obserwacji (Laboratorium). Odpowiednio też opracowania monograficzne i teoretyczne będą dostosowane do korpusu badawczego oraz do poziomu studentów (znajomość języków obcych), będą podane w toku zajęć. Znalezienie adekwatnych opracowań będzie zresztą częścią pracy studentów. Wskazówki do poszukiwań źródeł możliwych obserwacji będą udzielane na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: