Prezentacja Samuela Becketta albo dramat anty-stworzenia 3700-AL-PSB-QHU
Zdaniem T. W. Adorno w dziele S. Becketta zanika różnica pomiędzy piekłem, w którym świat został pozbawiony parametru czasu, tj. stał się miejscem, w którym nic się nie zmienia, a stanem mesjanistycznym, w którym wszystko znajdowałoby się na właściwym miejscu. Dla Adorno Końcówka rozgrywa się w strefie indyferenci wewnętrznej i zewnętrznej. Koniec świata, do którego prowadziłaby katastrofa, byłby w niej jedynie kiepskim dowcipem: przyroda, od której jesteśmy oddzieleni, już nie istnieje.
Podążając za tymi tropami chciałbym się przyjrzeć podczas seminarium dziełu anty-stworzenia Becketta, traktując je jako rodzaj anty-kreacji, przeciw-ewolucji, eksperymentu nad procesem zanegowania świata. To nie teologia apofatyczna, ani ontologia negatywna (rozumiana jako negacja ontologii), ani nawet apologia absurdu, ale dorowadzenie istnienia do jego kresu i przyjęcie przez poetę roli strażnika anty-istnienia, oddaje intencję autora Tekstów po nic. My żywi, znajdujemy się w wyludniaczu, tj. „siedzibie błądzących ciał” – dostatecznie obszernej, aby szukanie było daremne i dostatecznie ograniczonej, aby daremna była ucieczka. Nasze zadanie jest ograniczone: „jeśli potrafimy milczeć i siedzieć spokojnie, pokonamy ruch i dźwięk”. Z pewnością – „Jesteśmy na ziemi, a na to nie ma rady”, poza polowaniem na ślady życia, polowaniem nas wszystko, od czego życie mogłoby się zacząć raz jeszcze od nowa.
(1.-2.) Skąd pochodzę i dokąd zmierzam: Dante, Bruno, Vico, Joyce, Proust
Literatura: Samuel Beckett, Wierność przegranej¸ przeł. A. Libera, Kraków Znak, 1999.
(3.-4) Wolność jako nie-uświadomiona nie-konieczność albo myszkowanie po śmietnikach
Literatura: Samuel Beckett, Eleutheria, przełożył i opracował Antoni Libera, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2021
(5.-6) Big Murphy przywiązany siedmioma szarfami do fotelu na biegunach
Literatura: Samuel Beckett, Murphy, posłowie J.C.C. Mays, przeł. Maciej Świerkocki, PIW, Warszawa 2021.
(7.-8.) Realna obecność jako utrapienie
Literatura: Samuel Beckett, Sen o kobietach pięknych i takich sobie, przeł. Barbara Kopeć-Umiastowska, Sławomir Magala. Warszawa: W.A.B., 2003.
(9.-10.) Ssanie kamyków albo włóczęga przykuty do łóżka
Literatura: Samuel Beckett, Molloy, tłum. Maria Leśniewska, Kraków-Wrocław 1983.
(11.-12) Umieranie czyli znikanie ołówka
Literatura: Samuel Beckett, Malone umiera, tłum. Marek Kędzierski, Warszawa 1997.
.
(13.-14) Od ciała zwiniętego w pozycji embrionalnej, przez ciało bez kończyn zanurzone w głębokim szklanym słoju, po ciało bez cech charakterystycznych przypominające jajo
Literatura: Samuel Beckett, Nienazywalne, przeł. S. Kędzierski, Kwartalnik-Artystyczny-2007_1_ Samuel Beckett, Nienazywalne, tłum. Jacek Gąsiorowski, „Literatura na Świecie”, 1975, nr 5.
.
(15.-16) Ćwiczenie stylistyczne napisane w oczekiwaniu na koniec
Literatura: Samuel Beckett, Watt, tłum. Marek Kędzierski, Bydgoszcz 1993.
.
(17-18) Wyobraźnia w klatce, wyobraźcie sobie
Literatura: Samuel Beckett, Pisma prozą, Warszawa 1982.
(19-20) Podrygi bez powodów
Literatura: Samuel Beckett, no właśnie co, przeł. A. Libera, Warszawa PIW, 2010.
(21-22) Mutyzm, teksty po nic, popioły
Literatura: Samuel Beckett, Nowele Teksty po nic, Warszawa 1995.
(23-24) Trio widm: Nie dotykaj mnie! Nie pytaj mnie o nic! Nie mów nic do mnie! Zostań ze mną!
Literatura: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej
K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań
K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym. Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Literatura
Samuel Beckett, Molloy, tłum. Maria Leśniewska, Kraków-Wrocław 1983; Samuel Beckett, Malone umiera, tłum. Marek Kędzierski, Warszawa 1997; Samuel Beckett, ...parę słów o milczeniu..., tłum. Marek Kędzierski, „Kwartalnik Artystyczny”, 1999, nr 4; Samuel Beckett, Końcówka, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988; Samuel Beckett, Wyobraźnia martwa wyobraźcie sobie, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Pisma prozą, Warszawa 198; Samuel Beckett, Watt, tłum. Marek Kędzierski, Bydgoszcz 1993; Samuel Beckett, Ostatnia taśma Krappa, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988; Samuel Beckett, Bez, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Pisma prozą, Warszawa 1982; Samuel Beckett, Szczęśliwe dni, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988; Samuel Beckett, Nienazywalne, tłum. Jacek Gąsiorowski, „Literatura na Świecie”, 1975, nr 5; Samuel Beckett, Czekając na Godota, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988; Samuel Beckett, Wyludniacz, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Pisma prozą, Warszawa 1982; Samuel Beckett, Którzy upadają, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988; Samuel Beckett, Popioły, tłum. Antoni Libera, w: Samuel Beckett, Dzieła dramatyczne, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: