- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Portrety męskości w kinie i literaturze polskiej: Hłasko, Iwaszkiewicz, Redliński 3700-AL-PMK-OG
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z interpretacją tekstów literackich i filmowych w kontekście zabiegów adaptacyjnych, stosowanych przez twórców filmowych do interpretacji tekstu literackiego.
Wybierając trzech polskich pisarzy XX-wiecznych, prowadzący pragną przedstawić różnorodność portretów męskich w powojennej prozie polskiej, a także zastanowić się, w jaki sposób konteksty historyczne i społeczne odzwierciedlały się w analizowanych dziełach i w ich filmowych odczytaniach.
Utwory literackie, którymi zajmiemy się w trakcie zajęć to:
Marek Hłasko, „Następny do raju” (adaptacja filmowa: „Baza ludzi umarłych”, reż. Czesław Petelski)
Marek Hłasko, „Pętla” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Wojciech Jerzy Has)
Jarosław Iwaszkiewicz, „Matka Joanna od aniołów” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Jerzy Kawalerowicz)
Jarosław Iwaszkiewicz, „Brzezina” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Andrzej Wajda)
Edward Redliński, „Awans” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Janusz Zaorski)
Edward Redliński, „Konopielka” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Wojciech Leszczyński)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Konwersatorium kształci i doskonali umiejętności interdyscyplinarnej analizy i interpretacji tekstu literackiego i dzieła filmowego będącego jego ekranizacją. Wiedza: student
- posiada wiedzę na temat wybranych aspektów kultury i literatury XX wieku i współczesności (K_W01, K_W04);
- potrafi wskazać, scharakteryzować i wyjaśnić najważniejsze zjawiska literackie i filmowe wieku XX (K_W05)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów artystycznych (literatura i film) (K_W05, K_W07));
- potrafi łączyć lekturę literatury wysokiej i popularnej, polskiej i obcej (K_W07);
- zna terminologię z zakresu literaturoznawstwa i filomoznawstwa (K_W01).
Umiejętności: student
- potrafi interdyscyplinarnie i komparatystycznie analizować interpretować prozatorskie teksty literackie i dzieła filmowe jako świadectwo różnorodnych zjawisk kultury XX wieku i współczesności w odniesieniu do przemian historycznych, estetycznych, filozoficznych, społecznych i kulturowych(K_U02, K_U04);
- posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej (K_U02)
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków (K_U010);
- posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki (K_U03).
Kompetencje społeczne: student
- ma szacunek dla różnych stanowisk i opinii (K_K07);
- rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03);
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy (K_K09);
- jest gotów do uczenia się przez całe życie (K_K01).
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
– obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze);
– przygotowanie do zajęć;
– aktywność (uczestnictwo w dyskusji);
– przygotowanie samodzielnej pracy pisemnej będącej analizą i interpretacją wybranego przez siebie dzieła literackiego lub jego filmowej adaptacji (spoza omawianych podczas zajęć). Praca powinna być analizą i interpretacją wybranego zagadnienia w odniesieniu do nadrzędnego problemu zajęć: portret męskości. Wypowiedź nie może być dłuższa niż 7500 znaków (ze spacjami).
Zakres pracy należy uzgodnić z prowadzącymi zajęcia.
2. Podstawy oceny wypowiedzi ustnych:
- umiejętność zrozumiałego formułowania opinii i argumentowania poglądów,
- umiejętność uważnego słuchania i rozpoznawania opinii i tez formułowanych przez innych uczestników dyskusji,
- umiejętność świadomego uczestniczenia w dyskusji i korygowania własnych sądów i opinni poprzez przyjęcie argumentów przedstawionych przez innych uczestników rozmowy.
3. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi ustnej:
– związek wypowiedzi z tematem,
– samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji,
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
Ocena końcowa uwzględnia:
– przygotowanie do zajęć (20% oceny końcowej),
– aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej),
– samodzielna praca (50% oceny końcowej).
Uwaga: obowiązuje kontrola obecności
Literatura
Literatura zalecana:
Alicja Helman, Twórcza zdrada: Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
Marek Hłasko, „Następny do raju” (adaptacja filmowa: „Baza ludzi umarłych”, reż. Czesław Petelski)
Marek Hłasko, „Pętla” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Wojciech Jerzy Has)
Jarosław Iwaszkiewicz, „Matka Joanna od aniołów” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Jerzy Kawalerowicz)
Jarosław Iwaszkiewicz, „Brzezina” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Andrzej Wajda)
Edward Redliński, „Awans” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Janusz Zaorski)
Edward Redliński, „Konopielka” (adaptacja filmowa pod tym samym tytułem, reż. Wojciech Leszczyński)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: