- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Piszę, bo czytam. Warsztaty pisania tekstów akademickich 3700-AL-PCWPt-OG
Planowana tematyka zajęć.
O uważnym słuchaniu i efektywnym czytaniu oraz znaczeniu obu umiejętności dla pisania i rozumienia. Pisanie z planem czy bez planu? Kto zaczął, zrobił połowę, czyli jak dobrze rozpocząć tekst. Podsumowania puenty, wnioski. Kręgosłup tekstu – struktura wypowiedzi, argumenty i przykłady. Zdania i myśli kluczowe. Konstrukcja dobrego akapitu – spójność wewnętrzna tekstu, łączenie akapitów. Organizowanie i porządkowanie wywodu – dobry, uporządkowany tekst jako dowód precyzji myślenia. Formalne wymagania w tekstach akademickich. Struktura IMRaD, przypisy, bibliografia, wymagania edytorskie. Elementy pozycjonujące tekst: tytuł, abstrakt, słowa kluczowe. Redagowanie własnego tekstu. Poprawność językowa. Recenzowanie tekstów akademickich – kryteria dobrego tekstu.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:
K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W08 zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych
K_K12 respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń warsztatowych oraz przygotowania eseju akademickiego z uwzględnieniem ustalonych wspólnie kryteriów.
Dopuszcza się nieobecność na dwóch spotkaniach. Należy w takim przypadku samodzielnie opracować zadania, które były wykonywane na opuszczonych zajęciach.
Przygotowanie eseju akademickiego.
Literatura
Wybrane fragmenty tekstów:
Booth, W.C., The Craft of Research, The University of Chicago, 2008
Danziger, E., Get to the Point!, MESA Pub Co, 2010
Gage, J.T., The Shape of Reason: Argumentative writing in college, Pearson, 2005
Harvey, M. The Nuts and Bolts of College Writing, Hackett Publishing, 2003
Leki I., Academic Writing: Exploring Processes and Strategies, CUP, 1998
Lipson, Ch, How to Write a BA Thesis, The University of Chicago, 2005
Maćkiewicz, J. Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, 2010
Rudinow, J., Barry, V.E, Invitation to Critical Thinking, Thomson, 2004
Stępień, B. Zasady pisania tekstów naukowych, Prace doktorskie i artykuły, PWN, 2016
Wolańska, E, i inni, Jak pisać i redagować, PWN, 2009
Zdunkiewicz-Jedynak, D. red. Ćwiczenia ze stylistyki, PWN, 2012
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: