Oblicza tragedii szekspirowskiej w kinie i teatrze XX i XXI wieku 3700-AL-OTS-qTM
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studenta w zagadnienia związane z interpretacją tekstów tragedii szekspirowskich poprzez ich wybrane teatralne i filmowe adaptacje. Prowadzący skupią się na kilku wybranych tragediach Szekspira, a następnie poddadzą wybrane z nich sceny procesowi uważnej wspólnej lektury ze studentami (tzw. close reading), po czym przejdą do części omawiającej wybrane przykłady adaptacji teatralnych i filmowych.
Integralną częścią zajęć będzie także wprowadzenie historycznej kategorii tragiczności i kontekstualizacja jego metamorfoz od antyku po dzień dzisiejszy, z tekstami szekspirowskimi jako soczewkami zmian.
Lista tematów i sztuk będzie kształtowana wespół ze studentami, zaś wstępne propozycje prowadzących wyglądają następująco:
— koncepcja tragedii i tragiczności: główne koncepcje
— „Hamlet”, szekspirowska arcytragedia
— „Koriolan”, tragedia pysznego władcy
— „Juliusz Cezar”, tragedia politycznej zdrady
— „Tytus Andronikus”
— „Antoniusz i Kleopatra”
— „Ryszard III”
—- „Król Lear”
Forma zajęć wybrana przez prowadzących to wykład z elementami konwersatorium. Wykład będzie bogato ilustrowany przykładami filmowym i teatralnymi, które będą stanowić punkt wyjścia do dyskusji ze studentami.
Od studentów będzie się oczekiwać poświęcenia dodatkowej liczby godzin dla obejrzenia kilku filmów i spektakli zadanych jako „lektury obowiązkowe”.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium będzie ocena przyswojenia sobie przez studenta podstawowych informacji z zakresu historii inscenizacji teatralnej i filmowej, a także kluczowych nazwisk wybitnych inscenizatorów Szekspira, wraz z umiejętnością przypisania ich do konkretnego okresu historycznego.
Literatura
Literatura zalecana:
Peter Brook, Wywołując (i zapominając) Szekspira, Wrocław 2006
Alicja Helman, Twórcza zdrada: Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
Olga Katafiasz, Próby wrażliwości. Szekspirowskie ekranizacje Laurence'a Oliviera i Kennetha Branagha, Kraków 2005
Olga Katafiasz, Shakespeare I kino. Strategie adaptacyjne I ich konteksty społeczno-kulturowe, Kraków 2012.
Russell Jackson (red.), The Cambridge Companion to Shakespeare on film, Cambridge 2010.
Daniel Rosenthal, 100 Shakespeare Films, London 2007.
James Shapiro (red.), Shakespeare in America. An Anthology from the Revolution To Now, New York 2014.
Małgorzata Sugiera, Wariacje Szekspirowskie w powojennym dramacie europejskim, Kraków 1997
Shakespeare po polsku, red: M.Zelent, Ł.Jaroń, M.Pilas, Gdańsk 2016
Piotr Gruszczyński, Szekspir i uzurpator. Z Krzysztofem Warlikowskim rozmawia Piotr Gruszczyński, Warszawa 2007
Ślady Szekspira. Jego dzieło w literaturze i teatrze, Kraków 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: