Miłość, przemoc, idea - co jeszcze rozumiemy z Platona? 3700-AL-MPI-qMF
Odkryjmy świat Platona. Rozważmy, na ile 2371 lat po jego śmierci rozumiemy, przyswajamy a na ile odrzucamy jego Idee. Czy umiemy kochać mądrość, tak jak zostało to zaprogramowane w słowie „filozofia”? Czy jesteśmy zdolni uwielbiać poznawany świat, przebić ściany konwencji? Sporządzimy też zbiorowy portret postaci z Dialogów, by zastanowić się na ile emocje, przemoc i dialektyka wpływały na ich polityczny świat. Przewędrujemy kulisy starożytnej demokracji, sprawdzając czy Gorgiasz, Fajdros, Sokrates to ludzie czy idealne figury.
Komplet 10 ksiąg Państwa, poddamy ocenie, korzystając z kluczowych komentarzy – od Arystotelesa po Deleuze’a, Sellarsa i Derridę. Wiedzę o kosmosie Platona i jego możliwych znaczeniach, których dodawał czas, będziemy poszerzać czytając wybrane dialogi, które zazwyczaj mija się w pośpiechu, odkłada na później lub cytuje wyrywkowo. Poddamy je lekturze interdyscyplinarnej, transkontynentalnej a przede wszystkim, dzisiejszej, w duchu niewczesnych rozważań Nietzschego. Osądzimy, czy w roku 2024 nadal można zaliczyć dialogi Platona do arcydzieł wszechczasów. Do zbioru tekstów, dzięki którym wciąż chcemy lepiej rozumieć siebie oraz świat, który nas otacza i który tworzymy.
Na każde zajęcia lektura długości ok. 25 stron.
Pod koniec semestru - napisanie pracy 5-8 stron, w sesji krótka rozmowa o pracy
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wiedzy (W)
K_W06 – przekrojowe spojrzenie na Państwo Platona. Znaczenie – również współczesne - kolejnych ksiąg Państwa i wybranych dialogów, oraz ich interpretacji. Znajomość podstawowych zagadnień filozoficznych zdefiniowanych przez platońską filozofię oraz ich nowoczesnych odpowiedników
- umiejętności (U)
K_U02 – lektura tekstu filozoficznego ze zrozumieniem; rozwinięcie filozoficznej intuicji; szukanie rozwiązań na problemy współczesności w dziełach mędrców; odnajdywanie emocji w strukturze tekstu filozoficznego, porównywanie sedna tekstu filozoficznego z pokrewnymi dziełami literackimi;
- kompetencji społecznych (K)
K_K08 – dyskusja w grupie, śmiałość głoszenia własnych opinii, wspólne szukanie sensu filozoficznego tekstu, otwarcie na różnorodność punktów widzenia oraz swobodne operowanie nimi do analizy kolejnych zagadnień.
Kryteria oceniania
Najważniejsza jest obecność, dyskusja, zaangażowanie w lekturę i w rozumienie tekstu. Dopuszczalne nieobecności: 2/semestr. Powyżej dwóch nieobecności ustala się z prowadzącym sposób zaliczenia materiału.
Literatura
1. Platon, Państwo
2. Nowoczesny spór o filozofię Platona (fragmenty)
J. Derrida, La Carte Postale, de Socrate a Freud et au-delà
W. Sellars, Reason and the art of living in Plato
L. Strauss, City and man
F. Nietzsche, Niewczesne rozważania
3. A. Bloom, The Republic, Interpretive Essay
4. Arystoteles, Metafizyka
5. Judith Butler – Uwikłani w Płeć (fragmenty)
6. Platon, Gorgiasz
7. Platon, Fajdros
8. Arystoteles, Polityka, (III i IV)
9. J. Searle, “Language as Biological and Social”, w: Making the Social World, Oxford, 2011.
10. Louise Gluck, (Nobel 2020), Triumph of Achilles.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: