- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kain. Misterium Lorda Byrona. Tajemnica zła, olbrzymy ery przedpotopowej, i wszystkie końce świata 3700-AL-KMLB-OG
Publikacja dramatu Byrona o pierwszym zabójcy wywołała skandal, choć nie brakowało wśród współczesnych poety bluźnierców i buntowników. Podtytuł utworu, Misterium, kieruje naszą uwagę na tajemnicę zła. Motto utworu, zaczerpnięte z Księgi Genesis, wskazuje, że poetę również urzekła przebiegłość węża. Przywołując postaci Lucyfera, pierwszego buntownika i Kaina, „ojca morderstwa”, Byron wraca do pytań: skąd bierze się zło? jakie są korzenie morderczej zawiści? dlaczego Bóg przyjął ofiarę Abla i odrzucił ofiarę Kaina?
Tekst jest jednocześnie dowodem na popularność wizji Dantego i Miltona w kręgach angielskich romantyków. W przedstawionej przez Miltona historii buntu Szatana romantycy rozpoznali obraz własne zmagania z wielkimi prekursorami, reprezentującymi tradycję, która, jak pisał Harold Bloom, była „zbyt bogata, by potrzebowała uzupełnienia” (Lęk przed wpływem, s. 65), a sami poprzednicy wydawać się musieli „olbrzymami wieku przedpotopowego”.
Metafora Blooma nabiera szczególnego znaczenia w odniesieniu do utworu, w którym wątki religijne splatają się z odniesieniami do dziewiętnastowiecznej geologii i paleontologii. Na zajęciach będziemy pytać o to, jak rodzący się paradygmat ewolucji mógł inspirować poetów. Będziemy analizować związki dramatu Byrona z teorią Georges’a Cuviera o wielokrotnych kataklizmach niszczących ziemię, której słuszności uczony dowodził na podstawie badań skamielin wymarłych gatunków.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
– rozpoznaje w omawianych na zajęciach tekstach źródłowych (literackich, filozoficznych), dziełach sztuki i innych tekstach kultury związki z różnymi fazami i nurtami tradycji literackiej; K_W06, K_U02, K_U05, K_K06
– określa funkcje takich nawiązań w tekstach literackich i dziełach sztuki omawianych na zajęciach; K_W06, K_W08, K_U02, K_K03
– opracowuje i realizuje – w konsultacjach z prowadzącymi – projekt samodzielnych badań nad wybranymi przez siebie tekstami literackimi nawiązującymi do architektury ogrodu, a następnie prezentuje w formie ustnej ich wyniki; K_W02, KW_06, K_W07, K_W08, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U10, K_K02, K_K03
– dokonuje samodzielnej analizy i interpretacji wybranych przez siebie tekstów, umiejscawiając je we właściwych kontekstach kulturowych i krytycznie wykorzystując stan badań; K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
– potrafi podjąć rzeczową dyskusję naukową, przy czym:
a) jasno formułuje i umie uargumentować swoje stanowisko,
b) umie modyfikować własne tezy uwzględniając wagę argumentacji przedstawionej w dyskusji. K_U06, K_K03, K_K05
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności);
b) aktywność (uczestnictwo w dyskusji);
c) egzamin.
Na egzamin student przygotowuje wypowiedź ustną przedstawiającą samodzielną analizę i interpretację wybranego zagadnienia z listy podanej przez prowadzących i związanego z tematyką zajęć.
Temat wypowiedzi i bibliografia uzgadniane są uprzednio z prowadzącą zajęcia.
2. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi własnej:
– związek wypowiedzi z tematem,
– samodzielność, wnikliwość i interdyscyplinarny charakter interpretacji,
– sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii),
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
3. Ocena końcowa uwzględnia:
– aktywny udział w zajęciach (25% oceny końcowej),
– krótką wypowiedź pisemną (200 słów, 15 % oceny końcowej)
– wypowiedź egzaminacyjną (60% oceny końcowej).
Literatura
Biblia Tysiąclecia. Genesis 1-4.
Dante, Raj utracony, Piekło, pieśni 31-34; Czyściec, pieśń 14
John Milton, Raj utracony, tłum. Maciej Słomczyński, 1974.
John Milton, Raj utracony, tłum. Jarek Zawadzki, 2024.
G. G. Byron, Kain, tłum. Józef Paszkowski w: Byron, Dramaty, opr. Juliusz Żuławski, 1988: 515-618.
Percy Bysshe Shelley, „Ode to the West Wind”, https://www.poetryfoundation.org/poems/45134/ode-to-the-west-wind
Opracowania:
Bloom, Harold (ed.), George Gordon Byron. Critical Essays, 2009.
Butler, Marylin. Romantic Rebels and Revolutionaries. English Literature and Its Background 1760-1830. 1983.
Cantor, Paul. “A. Byron’s Cain: A Romantic Version of the Fall”, The Kenyon Review, New Series, vol. 2, No. 3 (Summer, 1980): 50-71.
Dawson, Gowan. Show me the Bone. Reconstructing Prehistoric Monsters in Nineteenth Century Britain and America, 2016.
Janion, Maria. „Kain i Lucyfer” (fragment tekstu „Zbójcy i upiory”) oraz „Prometeusz, Kain, Lucyfer”, w: tejże, Prace wybrane, red. M. Czermińska, t. 1: Gorączka romantyczna, Kraków 2000.
Leszczyński, Marcin. „Profesora Lucyfera wykłady o paleontologii i kosmologii. Kain Lorda Byrona”, Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, rok VI (XLVIII) 2013: 53-69.
O’Connor, Ralph. “Hyena-hunting and Byron-Bashing in the Old North. William Buckland, Geological Verse and the Radical Threat”, w: Uncommon Contexts. Encounters Between Science and Literature, 1800-1914, ed. Ben Marsden, Hazel Hutchinson and Ralph O’Connor, 2015: 55-82.
O’Connor, Ralph. The Earth on Show: Fossils and the Poetics of Popular Science 1802-1856. 2008.
Schock, Peter A., “The ‘Satanism’ of Cain in Context: Byron’s Lucifer and the War against Blasphemy”, Keats-Shelley Journal, vol. 44 (1995): 182-215.
Shatto, Susan. “Byron, Dickens, Tennyson, and the Monstrous Efts”, The Yearbook of English Studies, vol. 6 (1976): 144-155.
Ponadto teksty źródłowe i inne teksty kultury oraz opracowania wybrane w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: