Informacja – technologia – rewolucja: ICT we współczesnym świecie 3700-AL-ITR-qDP
Wytwarzanie, przetwarzanie i użytkowanie informacji uległo głębokiej zmianie. Problemem stał nie jak dotychczas niedobór informacji lecz jej nadmiar. Wykształcenie się „infosfery” doprowadziło do zmiany relacji łączących wytwórców i użytkowników informacji z informacją. Niewiedza (brak informacji) przestała być okolicznością etycznie usprawiedliwiającą. Nowa skala informacji i nowe technologie służące do jej przetwarzania rodzą nowe problemy społeczne i polityczne. Jakiej zmianie uległa prywatność, czyli możliwość kontrolowania wrażliwych informacji na swój temat? Jakie problemy powstają w związku ze zautomatyzowanym przetwarzaniem informacji? Czy wykształcenie się „infosfery” jako nowego środowiska życia rodzi szczególne problemy polityczne? Jakie są etyczne konsekwencje konfliktów w „infosferze” i za pomocą jakich narzędzi próbuje się je regulować lub rozwiązywać? Na tego rodzaju pytania będziemy szukać odpowiedzi na naszym seminarium.
Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) nie są jedynie narzędziami, za pomocą których radzimy sobie ze światem. Współcześnie stały się one systemami formującymi rzeczywistość i w coraz większym stopniu wpływają na to, jak pojęciowo ujmujemy rzeczywistość, nasz stosunek wobec niej i relacje między nami. Pojawienie się infosfery, będące konsekwencją rozwoju tych nowych technologii doprowadziło zdaniem Luciano Floridiego do czwartej – po kopernikańskiej, darwinowskiej i freudowskiej – rewolucji turingowskiej.
Pierwszy blok zagadnień będzie obejmował powstanie infosfery jako nowego środowiska życia. We współczesnym społeczeństwie informacyjnym jesteśmy „zanurzeni” w informacji, co oznacza, że żadne z naszych działań nie jest możliwe bez nieustannego dostępu do informacji, jej przetwarzania i wykorzystywania. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne zrodziły nieznane dotychczas problemy społeczne i polityczne.
Drugim ważnym blokiem zagadnień jest zmiana rozumienia podmiotowości i relacji władzy. Współczesne państwo nie może istnieć bez zarządzania informacją, a bycie obywatelem wiąże się z koniecznością dostępu do pewnych istotnych informacji, bez których udział w procesie politycznym nie jest możliwy. Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne zmieniły zarówno wpływ państwa na tworzenie, przetwarzania i użytkowanie informacji, jak i stosunki między władzą państwową i innymi ponadpaństwowymi podmiotami władzy i obywatelem. Prześledzimy konsekwencje tych zmian, między innymi wpływ na rozumienie praw obywatelskich.
Kolejnym ważnym blokiem zagadnień jest nowy wymiar konfliktów w społeczeństwie informacyjnym. Konflikty toczą się obecnie przede wszystkim w infosferze i są prowadzone i rozstrzygane za pomocą nowych narzędzi – przede wszystkim nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. W tym bloku zajęć przenalizujemy nowe normatywne problemy wywoływane przez te nowe konflikty oraz próby ich rozwiązywania za pomocą nowych instrumentów dążących do harmonizowania sprzecznych interesów znajdujących wyraz w tych konfliktach.
Kolejnym blokiem zagadnień będą kwestie związane z coraz szerszym wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w wytwarzaniu i przetwarzaniu informacji. W coraz większym stopniu jesteśmy oceniani i wyceniani przez maszyny. Decyzje podejmowane przez nie zależą w dużej mierze od danych, czyli informacji, na których się opierają. Innym istotnym problemem jest dostępność informacji o tym, w jaki sposób przebiegają te procesy. Niektóre techniki przetwarzania informacji związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji z istoty wykluczają bowiem dostępność do informacji – nie mamy możliwości zajrzenia do „czarnej skrzynki”, w której informacje są przetwarzane. Wreszcie, automatyczne przetwarzanie informacji wykorzystywane w jest w procesach decyzyjnych doniosłych dla życia jednostki, np. ważne decyzje ekonomiczne, decyzje związane z zatrudnieniem, decyzje podejmowane w ramach wymiaru sprawiedliwości. Przyjrzymy się współczesnym procesom związanym ze zautomatyzowanym wytwarzaniem i przetwarzaniem informacji.
W społeczeństwie informacyjnym wiele decyzji podejmowanych wcześniej przez ludzi zostało algorytmizowanych. Algorytmy wykorzystywane są do doradzania albo rozstrzygania, jak dane czyli informacje powinny być intepretowane i jakie działania powinny zostać w konsekwencji podjęte. Tworzenie takich algorytmów rodzi wiele problemów etycznych i politycznych. Pojawia się pytanie, jakie informacje można uznać za rozstrzygające w tym kontekście, jakie metody sprawdzania i kontroli informacji są dopuszczalne, wreszcie – jakie sposoby wykorzystania informacji wytworzonych przez algorytmy są akceptowalne w społeczeństwie demokratycznym.
Ostatni blok zajęć poświęcony będzie społecznym i politycznym problemom dotyczącym pragmatycznego aspektu informacji. Gdy ilość informacji przekracza możliwości przetwarzania ludzkiego umysłu, przyciągnięcie uwagi do pewnych informacji zyskuje szczególne znaczenie. „Ekonomia uwagi” w społeczeństwie informacyjnym ma dalekosiężne konsekwencje dla tworzenia przekonań – od tego, na jakie informacje ludzie zwrócą uwagę, zależeć będzie, jaką wiedzą będą dysponować i jakie przekonania będą żywić. Ekonomiczne i polityczne konsekwencje tego faktu są oczywiste, podobne jak skala problemów społecznych z nimi związanych. Zastanowimy się jak te procesy wpływają na wolność i samookreślenie jednostki i jakie mechanizmy trzeba wprowadzić, by procesy demokratyczne mogły nadal działać.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy (W):
K_W01 Student/ka ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze.
K_W02 Student/ka zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.
K_W05 Student/ka ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.
K_W07 Student/ka zna zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem znajomości prawa własności intelektualnej.
K_W10 Student/ka rozumie powiązania między działaniami twórców kultury i przedsiębiorców a dynamiką zmian społecznych.
W zakresie umiejętności (U):
K_U01 Student/ka potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny.
K_U02 Student/ka potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych.
K_U03 Student/ka potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej.
K_U04 Student/ka potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.
K_U05 Student/ka wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury.
K_U08 Student/ka potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym.
K_U10 Student/ka potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców.
K_U11 Student/ka rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej.
W zakresie kompetencji społecznych (K):
K_K01 Student/ka jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning).
K_K02 Student/ka jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.
K_K03 Student/ka ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań.
Kryteria oceniania
Podstawą do wystawienia oceny będzie prezentacja przygotowana w oparciu o samodzielną pracę ze źródłami i aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.
Literatura
Marshall T. Poe, A History of Communications: Media and Society from the Evolution of Speech to the Internet, Cambridge University Press: 2011, Introduction: Media Causes and Media Effects.
Luciano Floridi, Information: A Very Short Introduction, Oxford University Press: 2010.
Luciano Floridi, The Fourth Revolution: How the infosphere is Reshaping Human Reality, Oxford University Press: 2014, rozdz. 1. Time: Hyperhistory.
Frank Pasquale, The Black Box Society: The Secret Algorithms That Control Money and Information, Harvard University Press: 2019, rozdz. 1. Introduction – The Need to Know.
Cailin O'Connor, James Owen Weatherall, The Misinformation Age: How False Beliefs Spread, Yale University Press: 2019, rozdz. 4. The Social Network.
Shoshana Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy. Zysk i S-ka: 2020.
Mariarosaria Taddeo, Luciano Floridi (eds), The Responsibilities of Online Service Providers. Law, Governance and Technology Series, vol 31. Springer: 2017.
Tim Wu, Network Neutrality, Broadband Discrimination. Journal of Telecommunications and High Technology Law, Vol. 2, p. 141, 2003, https://ssrn.com/abstract=388863 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.388863
Turilli, M., Vaccaro, A. and Taddeo, M. 2012. Internet Neutrality: Ethical Issues in the Internet Environment, Philosophy & Technology. 25 (2) 133-151.
Sinan Aral, The Hype Machine, Currency: 2020.
Kate Crawford, Atlas of AI: Power, Politics, and the Planetary Costs of Artificial Intelligence, Yale University Press: 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: