- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Od filmów Disneya do Eurowizji Junior. Zjawiska i problemy kultury audiowizualnej dla dzieci 3700-AL-FDEJ-OG
Materię prowadzonych w trakcie zajęć dyskusji stanowić będą współczesne (XX i XXI w.) przykłady kultury audiowizualnej kierowane do dzieci (film, serial, reality show, widowisko muzyczne, gra wideo, treści internetowe). Studenci i studentki poznają metody potrzebne do analizy różnych mediów i form przekazu, a także teoretyczne zaplecze związane z interdyscyplinarnymi badaniami nad dzieciństwem (childhood studies). W ramach każdego ze spotkań – poświęconego innemu tekstowi kultury – zostaną omówione problemy związane ze specyfiką medium oraz jego potencjalnym wpływem na odbiorców dziecięcych.
Każde spotkanie skupiać się będzie na analizie elementów składowych charakterystycznych dla konkretnego medium/gatunku (m.in. narracja, dialogi, scenariusz, montaż, kolor, muzyka, temat, produkcja), uzupełnionej o kontekst społeczno-kulturowy i rozważania z zakresu badań nad dzieciństwem (m.in. kulturowe konstrukty dzieciństwa, sprawczość dziecka, prawa dziecka, tabu). Dyskusja na wskazane tematy będzie również okazją do poruszenia takich zjawisk, jak różnorodność kulturowa czy polityczność i ideologia.
W trakcie dyskusji skupimy się na rozwiązaniach artystycznych obejmujących wielowarstwowość dzieł audiowizualnych, a wieloaspektowa analiza wybranych źródeł – zakorzeniona głównie w kulturoznawstwie, filmoznawstwie i medioznawstwie – pozwoli na ukazanie bogactwa i złożoności kierowanych do dzieci wytworów kultury audiowizualnej XX i XXI w.
W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następujące teksty i fenomeny kultury audiowizualnej:
• „Śpiąca Królewna”, reż. L. Clark i in., 1959;
• „Shrek”, reż. A. Adamson i in., 2001;
• „Koralina”, reż. H. Selick, 2009;
• „To nie wypanda”, reż. D. Shi, 2022;
• „Psi patrol”, reż. K. Chapman, 2013–;
• „Teletubisie”, reż. A. Davenport, 1997–;
• 18. Konkurs Piosenki Eurowizji dla Dzieci, 2019;
• „Master Chef Junior”, reż. M. Sobociński, 2012–;
• „Baby Shark”, Pinkfong, 2018.
Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach, a wszystkie materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego.
Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się student/ka musi przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 60h przygotowania do zajęć).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student/ka zna i rozumie:
• podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01);
• zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W04);
• podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05);
• najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07);
• podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych (K_W08).
Student/ka potrafii:
• selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych (K_U01);
• dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02);
• rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U04);
• uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych (K_U05);
• prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie (K_U06);
• posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U09);
• wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12);
• wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej (K_U13).
Student/ka jest gotów/gotowa:
• do poznawania nowych metod badawczych (K_K03);
• ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04);
• przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07);
• docenia bogactwo kultury (K_K08);
• do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K09);
• respektuje prawa własności intelektualnej (K_K12).
Kryteria oceniania
Przez cały semestr punktowane są różnego rodzaju aktywności, z których student/ka realizuje tylko wybrane, aby zebrać liczbę punktów wymaganą do zaliczenia przedmiotu. Ocenie podlegają: przygotowanie do zajęć (prace domowe), aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wypowiedzi na platformie Google Classroom, prezentacja dodatkowych przykładów) oraz krótkie (6-7 tys. ZZS) response papers (2 w ciągu semestru).
Szczegółowa tabela aktywności i punktów zostanie udostępniona studentkom i studentom na pierwszych zajęciach.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Trzecią i czwartą należy nadrobić krótką (3 tys. ZZS) pracą pisemną dotyczącą zajęć, podczas których student/ka był/a nieobecny/a. Pięć nieobecności i więcej skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia.
Zaliczenie na ocenę na podstawie systemu punktowego opisane w części „Metody i kryteria oceniania”.
Literatura
Wybrane źródła do analizy:
• „Śpiąca Królewna”, reż. L. Clark i in., 1959;
• „Czarownica”, reż. R. Stromberg, 2014;
• „Shrek”, reż. A. Adamson i in., 2001;
• „Basia”, reż. M. Wasilewski i in., 2016–;
• „Świnka Pepa”, reż. N. Astley i in., 2004–;
• „Koralina”, reż. H. Selick, 2009;
• „To nie wypanda”, reż. D. Shi, 2022;
• „Psi patrol”, reż. K. Chapman, 2013–;
• „Teletubisie”, reż. A. Davenport, 1997–;
• 18. Konkurs Piosenki Eurowizji dla Dzieci, 2019;
• „Master Chef Junior”, reż. M. Sobociński, 2012–;
• „Baby Shark”, Pinkfong, 2018.
Wybrane opracowania:
• M. Cackowska, „Czego chce Basia od polskiego społeczeństwa?”, „Ars Educandi” 15/2018;
• Investigating Shrek: Power, Identity, and Ideology, red. A. Lacassagne, T. Nieguth, F. Dépelteau, New York 2011;
• L.M. Korimboccus, „Pig-Ignorance: The ‘Peppa Pig Paradox’: Investigationg Contradictory Childhood Consumption”, „Journal of Critical Animal Studies”, 17.5/2020;
• L. Myers, „Whose Fear Is It Anyway? Moral Panics and ‘Stramger Danger’ in Henry Selick’s Coraline”, „The Lion and the Unicorn”, 36.3/2012;
• N. Moćko, „Konwergencja programów audiowizualnych dla dzieci – od telewizji do internetu”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2/2015;
• S. Roberts, S. Howard, „Watching Teletubbies: Television and Its Very Young Audience”, [w:] „Popular Culture, New Media and Digital Literacy in Early Childhood”, red. J. Marsh, London 2005;
• M. Skowera, „Model baśni filmowej w złotym wieku wytwórni Walta Disneya (wraz z późniejszymi modyfikacjami)”, „Wielogłos” 1/2021;
• A. Wiczorek, „Kidult (nie tylko) językowy”, „Postscriptum Polonistyczne”, 1/2017;
• N. Wójtowicz, „Aktorskie renarracje baśni Disneya – fenomen nowego (?) kierunku w populturze”, [w:] „Recepcja mediów”, t. 7, red. A. Granat, Lublin 2020.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: