- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Encyklopedia literacka. Słownikowa lematyzacja wiedzy o autorze i jego twórczości (Jan Kochanowski) 3700-AL-ELSL-OG
Encyklopedia literacka - słownikowa lematyzacja wiedzy o autorze i jego twórczości. Preferowanym autorem jest Jan Kochanowski, gdyż dobiega końca druk edycji krytycznej Dzieł wszystkich Jana Kochanowskiego zwanej Wydaniem Sejmowym, a prowadzący zajęcia kieruje tym projektem. Wraz z ukończeniem tej edycji krytycznej, w której objaśnienia przewyższają objętością sam tekst, może ruszyć nowa faza badań twórczości Poety, do czego niezbędne jest podsumowanie dotychczasowej wiedzy zgromadzonej w setkach publikacji naukowych. Powinno to mieć uporządkowaną formę encyklopedii, operującej zobiektywizowaną lematyzacją problemów.
A. Celem zajęć będzie właśnie wybieranie z opracowań twórczości JK problemów badawczych i nadawanie im postaci haseł encyklopedycznych. Zastosowanie modeli językowych sztucznej inteligencji (ChatGPT i tp.) z jednej strony pomoże dotrzeć do treści możliwie wszystkich publikacji, zaś propozycje problematyzacji dostarczone przez robota udoskonalą nasze umiejętności formułowania problemów badawczych i dokonywania ich encyklopedycznej lematyzacji. Rolą studentów będzie eksperymentalne uściślanie komunikacji z robotem, tak aby wydawane mu polecenia (prompty) zapewniały realizację trzech celów:
_1) naprowadzały robota na właściwą klasyfikację tekstu, gdyż od tego zależy ocena, jakiego rodzaju informacje on może zawierać i jaki im przyznawać status logiczny (czy są twierdzeniami prawdziwościowymi, czy artystycznym zobrazowaniem), oraz jaką mają wartość modalną (twierdzenie, hipoteza, przypuszczenie, domysł, pytanie). Jest to zadanie podobne do ekstrakcji informacji z literatury pięknej, przeprowadzanej w drodze identyfikowania motywów opisowych i narracyjnych, co jest tematem proponowanych zajęć pt. „Analiza literacka i modelowanie utworów za pomocą sztucznej inteligencji”.
_2) Drugim celem będzie kontrola procedury streszczania prac naukowych przez robota, i ocena adekwatności wydobywanych z nich problemów.
_3) Trzecim celem jest przekształcanie informacji wydobytych z tekstu naukowego w krótkie hasła o strukturze pozwalającej na rozpoznawanie podobnych problematyzacji w innych opracowaniach. W ten sposób można będzie ustalać stan wiedzy w danym aspekcie, zarówno bezspornej jak i spornej.
B. Można na tym pracę nad lematyzacją opracowania naukowego zakończyć, uznając ten wynik za pewien rodzaj abstraktu, dodawanego do rozprawy, czy dającego się wykorzystać jako notatka z lektury przez badacza poszukującego wyników cudzych badań, aby się do nich odnieść w swojej pracy.
C. Można jednak iść jeszcze dalej, i dążyć do pewnej syntezy stanu badań w danym obszarze w formie słownika encyklopedycznego. Wówczas końcowym rezultatem prac grupy seminaryjnej współpracującej z robotem będzie generowanie tekstu encyklopedycznego, które może przybrać dwie formy:
_1) "Zwykła" encyklopedia literacka, jak klasyczne "Słowniki literatury" poszczególnych epok (wielka seria IBL)
_2) Wikipedia - prezentacja twórczości w hasłach (Jan Kochanowski) - z naciskiem na umiejętności wikipedysty. To cenna umiejętność, której nabywanie wdrażałoby praktycznie każdą wiedzę pozyskiwaną w tradycyjnym akademickim trybie.
Szacuję, że do każdych 2 gt zajęć kursorycznych student powinien dodać (przed zajęciami i po zajęciach) następne 4 godziny w tygodniu, czyli łącznie 30+60=90 godzin pracy.
Główną formą będą Ćwiczenia kreatywne, polegające na proponowaniu własnych hasłowych sformułowań omawianych utworów i opracowań.
A. Każdy referuje przeczytane w domu opracowania (wcześniej przydzielone przez wykładowcę lub wybrane przez studenta) przedstawiając dokonany przez siebie wyciąg zawartych tam twierdzeń i wniosków. Ze względu na różnice w rozumieniu tekstów preferowany będzie system „referat – koreferat”; dwie osoby będą referować jedno opracowanie naukowe, niezależnie się przygotowawszy, i w ten sposób dyskusja grupy nad obserwacjami z lektury będzie wydajniejsza.
B. Zebrane tak obserwacje będziemy od razu porządkować w postaci tabeli ze spisem problemów/twierdzeń, w kolejnych rubrykach określając autorów tych twierdzeń, utwór Kochanowskiego, który tam przebadano, oraz ew. inne aspekty przydatne w zbiorczym zestawieniu.
C. Tak sformułowane problemy skonfrontujemy z wersjami wytworzonymi na nasze wezwanie przez sztuczną inteligencję. W trybie seminaryjnej dyskusji te maszynowe wersje będą porównywane z naszymi, redagowane merytorycznie, i pod kierunkiem prowadzącego będzie ustalane definitywne brzmienie hasła dla danego problemu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent kursu…
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych
K_W09 Zna podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U03 sformułować problem badawczy
K_U05 uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
K_U12 potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
K_U13 wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
Kompetencje społeczne: absolwent
K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
K_K12 respektuje prawa własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Ćwiczeniowa forma zajęć wymaga, aby każdy uczestnik wykonał w domu swoją część obowiązków, dokonując lektury i rozbioru wskazanego opracowania naukowego, i referując na zajęciach swoje cząstkowe obserwacje, które będą dyskutowane przez grupę przed umieszczeniem propozycji w zbiorczym zestawieniu.
Wkład w gromadzenie obserwacji będzie oceniany pod kątem trafności i kompletności dostarczonego przez studenta wyciągu twierdzeń ze wskazanego opracowania.
Trafność i kompletność wyciągu będzie kontrolowana częściowo przez samych studentów dzięki systemowi pracy „referat–koreferat”. Konfrontacja obserwacji studentów z wynikami otrzymanymi od robota będzie wymagała od nich „obrony” własnej pracy i krytyki wersji maszyny.
Nieobecności nie mogą być skumulowane w krótkim przedziale czasu, zaś powstałe przez to luki w efektach muszą być po nieobecności natychmiast uzupełnione w formie uzgodnionej z wykładowcą.
Literatura
Przykładowo podaję tytuły kilku autorskich i zbiorowych monografii poświęconych Kochanowskiemu, które będą przedmiotem lektur. Oprócz tego będą brane na warsztat liczne artykuły o Kochanowskim w czasopismach i zbiorach prac. Porządek: od najnowszych.
Nowicka-Jeżowa A., Spotkania w labiryncie, Kraków 2019
Lasocińska E., W.Pawlak (red.), Wiązanie sobótkowe, Warszawa, 2015
Pelc J.: Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej. Warszawa: 2001
Weintraub W., Rzecz czarnoleska (1977), Nowe studia o Janie Kochanowskim (1991)
Korolko M., Jana Kochanowskiego żywot i sprawy. Materiały, komentarze, przypuszczenia. Warszawa 1985
Libera Z., M.Żurowski (red.). Jan Kochanowski i kultura Odrodzenia. Warszawa: 1985
Michałowska T. (red.), Jan Kochanowski i epoka renesansu. W 450 rocznicę urodzin poety 1530–1980.
Windakiewicz S.: Jan Kochanowski, Kraków 1930
Osoby, które nie miały do czynienia z programami sztucznej inteligencji odsyłam przykładowo na stronę
https://chat.openai.com/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: