- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Bestie. Potwory w tekstach literackich od Beowulfa do opowiadań Andrzeja Sapkowskiego 3700-AL-BP-OG
Celem Konwersatorium jest pokazanie literackiej figury potwora (chtoniczne bestie, ogry, wampiry, obcy przyjmujący postać sobowtórów ludzi, strzygi, mutanci, itd.) i rozmaitych ról jakie tradycja potworności spełnia w kulturze współczesnej. Figura potwora służyć będzie rozważaniom nad transgresyjną naturą stworzeń „pomiędzy” człowiekiem a zwierzęciem, cywilizacją a przyrodą, świadomością i nieświadomością, Ziemią a innymi planetami, życiem a śmiercią.
W ostatnich dekadach kilku słynnych badaczy (David Punter, Rosemary Jackson) zaczęło pisać teksty historycznoliterackie wywodzące dużą część współczesnej fantastyki oraz kierunek „Modern American Gothic” z klasycznej angielskiej powieści gotyckiej. Punter śledzi ewolucję motywów gotyckich w kolejnych dwóch stuleciach: przez dzieła Mary Shelley i Brama Stokera po opowieści z przełomu XIX i XX wieku oraz współczesne thrillery literackie i filmowe. Choć więc część omawianych na Konwersatorium tekstów literackich powstała w epokach dawnych (średniowieczny epos, powieść gotycka i końca XIX wieku), to kierując się teoriami tego krytyka zajmiemy się przede wszystkim współczesnym odczytaniem dawnych tekstów – spojrzymy np. na Beowulfa przez pryzmat eseju autorstwa J.R.R. Tolkiena, a na Draculę w kontekście opowiadań Angeli Carter.
Podążając za rozumowaniem Rosemary Jackson, która w „Fantasy. The Literature of Subversion” dodaje do dyskusji o tradycji gotyckiej spostrzeżenia odnośnie psychoanalitycznego uwarunkowania fantastyki, użyjemy podczas zajęć odniesień do teorii Zygmunta Freuda i Josepha Campbella. Zdefiniowane przez Freuda w eseju „Niesamowite” żądze i lęki powracają m.in. w opowieściach o potworach, zarówno w odległych epokach, jak i dziś. Walka z potworami i wyprawa bohatera to motywy analizowane w Bohaterze o tysiącu twarzy Campbella w kontekście teorii archetypów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie:
• podstawową terminologię nauk humanistycznych i przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze (K_W01)
• różne teorie przyrodoznawcze oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej (K_W04)
• i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych (K_W05)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
• dokonywać analizy tekstów naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U01)
• rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U05)
• skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury ( K_U03)
• posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2 (K_U10)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do:
• poznawania nowych metod badawczych (K_K03)
• samodzielnego wyznaczania zadań, odpowiedzialny i przedsiębiorczy (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:
20% regularne czytanie tekstów na zajęcia
30% aktywność w czasie zajęć
50% kolokwium
Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze
Literatura
Beowulf, Prószyński i s-ka, 2014.
Campbell, Joseph, Bohater o tysiącu twarzach, zysk i s-ka, 1997.
Carter Angela, Wieczory cyrkowe, Czytelnik 1993
Carter Angela, Czarna Wenus Czytelnik 2000
Dick, Philip K. Opowiadania zebrane. Prószyński i S-ka 1998.
Finney, Brian H. „Tall Tales and Brief Lives: Angela Carter's "Nights at the Circus", The Journal of Narrative Technique , Spring, 1998, Vol. 28, No. 2 (Spring, 1998), pp. 161-185
Freud, Sigmund, Niesamowite, w: Pisma psychologiczne, Wydawnictwo Kr 221
Gardner, John Grendel, Zysk i s-ka, 1987.
Rosemary Jackson „Introduction” to Fantasy: The Literature of Subversion, Methuen 1981
Livingston, Michael i John William Sutton „Reinventing the Hero: Gardner's "Grendel" and the Shifting Face of "Beowulf" in Popular Culture”, Studies in Popular Culture , October 2006, Vol. 29, No. 1 (October 2006), pp. 1-16
Martin, George R.R. „Piaseczniki”, Zysk i s-ka, 1981
Polidori, John. The Vampyre, Gothic Stories of Horror and Romance , 2010
Punter, David, The Literature of Terror, Longman, 1996
Rick Riordan Znak Ateny i Złodziej pioruna, Galeria Książki 2012
Sapkowski, Andrzej. Miecz przeznaczenia, SuperNOWA, 1992.
Sapkowski, Andrzej. „Piróg albo nie ma złota w Szarych Górach”, Nowa Fantastyka 5(28) 1993.
Sceats, Sarah, „Oral Sex: Vampiric Transgression and the Writing of Angela Carter” Tulsa Studies in Women's Literature , Spring, 2001, Vol. 20, No. 1 (Spring, 2001), pp. 107-121
Shelley, Mary. Frankenstein. Wydawnictwo Poznańskie 1989.
Stoker, Bram. Dracula. Alfa 1993
Tolkien, J. R. R. Potwory i krytycy. Zysk i S-ka, 2000
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: