- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antyczna (o)kultura. Antropologia i recepcja magii starożytnej 3700-AL-AKAR-OG
Studenci zapoznają się z praktykami i wierzeniami z pogranicza religii, magii, medycyny i filozofii na podstawie opracowań naukowych oraz tekstów źródłowych.
W szczególności:
– poznają ogólne tło społeczne i kulturowe wybranych wierzeń i praktyk – zdobywają podstawową wiedzę o metodach leczenia chorób ciała i duszy, wierzeniach związanych ze śmiercią i narodzinami oraz zjawiskami i procesami zachodzącymi w świecie przyrody
– zapoznają się z obyczajami i „zabobonami”, które stały się często wykorzystywanym motywem literackim oraz przetrwały w niezmienionej formie do czasów współczesnych;
– nabywają ogólną wiedzę o literaturze wykorzystującej wątki związane z praktykami magicznymi;
– zapoznają się z dorobkiem literackim wielu twórców literatury greckiej i rzymskiej (w przekładzie – znajomość greki i łaciny nie jest wymogiem sine qua non) oraz poznają jej wpływ na współczesną literaturę i film
- badają teksty kultury z XX i XXI wieku pod kątem obecności różnych wariantów recepcji antycznej tradycji ezoterycznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka
w zakresie WIEDZY:
– ma ogólną wiedzę o tle historycznym ważnym dla omawianych zagadnień z dziedziny religii, filozofii i kultury (K_W03);
– poznaje fenomen symbiozy elementów religii, ezoteryki i nauki w obrębie praktyk kultowych (K_W05);
– ma świadomość wpływu starożytnych wierzeń i praktyk na współczesne religie, teksty kultury i zwyczaje znane z życia codziennego (K_W07);
– posiada podstawowe wiadomości o początkach kształtowania się literatury naukowej grecko-rzymskiej oraz analizuje mechanizmy praktyk rytualnych i ich wpływ na współczesną kulturę (K_W09)
– identyfikuje motywy które wywarły (i wywierają nadal) wpływ na późniejszych twórców tekstów kultury wykorzystujących jako motyw przewodni praktyki kultowe i ezoteryczne (K_W09)
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI student/studentka
– potrafi wydobyć z tekstu oryginalnego potrzebne informacje (K_U02);
- potrafi analizować dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych (K_U03);
– rozpoznaje najważniejsze gatunki literackie, w których pojawiają się wątki zainspirowane zjawiskami związanymi z kultami i wierzeniami grecko-rzymskimi (K_U02)
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH student/studentka
– rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się a także nabywa umiejętności właściwej selekcji powszechnie dostępnych źródeł cyfrowych (K_K01),
– pracuje w grupie oraz przedstawia wyniki tej pracy (prezentacja ustna) (K_U08), (K_U13), (K_K04)
– pracuje indywidualnie (przygotowanie krótkiej wypowiedzi), samodzielnie wyszukując, selekcjonując i oceniając materiał (K_W07);
- rozumie oraz w dyskusji podczas zajęć stosuje zasady tolerancji i poszanowania wszelkich różnic kulturowych i światopoglądowych (K_K07);
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego zarówno Europy, jak i innych, nawet najodleglejszych regionów (K_K08)
Kryteria oceniania
Na bieżąco sprawdzana jest znajomość wymaganych zagadnień (podawanych z minimum 7-14 dniowym wyprzedzeniem), stopień zrozumienia fragmentów tekstu. Brana jest pod uwagę aktywność (przygotowanie indywidualne) na zajęciach.
Zaliczenie ustne na ocenę (prezentacja lub referat dotyczący ustalonego wcześniej tematu)
Literatura
Bohak, G. Ancient Jewish Magic
Brier, B. Ancient Egyptian magic
Burkert, W. Stwarzanie świętości
Burkert, W. Starożytne kulty misteryjne
Burkert, W. Homo necans
Collins, D. Magic in the ancient Greek world
Czerwiński, M., Magia, mit i fikcja
Davies, O. Grimoires. A History of magic books
Hart, G. The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses
Faraone, Ch. A. Ancient Greek Love Magic
Frazer, J. Złota gałąź
Gilhus, I. Animals, Gods and Humans
Girard, R. Kozioł ofiarny
Girard, R. Sacrum i przemoc
Johnston, S. I. Ancient religions
King, L. W. Babylonian Magic and Sorcery being the Prayers of the Lifting of the Hand
Luck, G. Arcana Mundi: Magic and the occult In the Greek and Roman Worlds
Meyer, M., Marecki, P. Magic and ritual In the ancien world
Ogden, D. Magic, Witchcraft and Ghosts nn the Greek and Roman Worlds
Stefański, L. E., Komar, M. Od magii do psychotroniki
Tuwim, J., Czary i czarty polskie
West, M. Wschodnie oblicze Helikonu
Wypustek, A. Magia antyczna
Zalewski, L. Herbs In Magic and Alchemy
Teksty źródłowe:
Apulejusz z Madaury – Metamorfozy albo Złoty Osioł
Apulejusz z Madaury – Apologia
Horacy - Gawędy
Owidiusz – Metamorfozy, Fasti
Petroniusz – Satyricon
Pliniusz Starszy – Historia Naturalna
Teokryt – Sielanki
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: