- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Od Witolda do Piłsudskiego: dziedzictwo wielokulturowe na Ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego 3620-WPDW-H-OG
Zakres tematyczny:
1) Pojęcie wielokulturowości: najważniejsze naukowe koncepcje wielokulturowości; koncepcje badań
zjawiska wielokulturowości: koncepcje "pamięci kulturowej" (Aleida i Jan Assmann), "miejsc pamięci"
(Pierre Nora), "symbolów narodowych" i "znaków kulturowych" (Alvydas Nikžentaitis).
2) Geneza wielokulturowego społeczeństwa Wielkiego Księstwa Litewskiego: główne procesy
państwowotwórcze i demograficzne, kształtowanie się populacji wieloetnicznej, wielowyznaniowej, główne społeczności tatarskie, powstawanie i rozwój sztetli
3) Dziedzictwo wielokulturowe na ziemiach byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego w okresie Imperium Rosyjskiego w kontekście polityki carskiej w regionie (koniec XVIII - początek XX wieku)
4) Dziedzictwo wielokulturowe na Litwie historycznej w okresie międzywojennym.
5) Walka czy wspólpraca? Stosunki między przedstawicielami różnych narodów na ziemiach byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego (Konkurencja
czy współpraca gospodarcza? Izolacjonizm czy dialog między kulturami? Dobre sąsiedztwo i harmonia czy konflikty międzyetniczne i międzyreligijne?)
6) Losy dziedzictwa wielokulturowego na ziemiach byłego Wielkiego Księstwa Litewskiego w połowie XX - początku XXI wieku: problemy konserwacji, interpretacji, wykorzystania i rozwoju.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna naukowe kategorie i określenia wielokulturowości, miasteczka, sztetła oraz związki tych kategorii z fenomenem tożsamości narodowej [ K_W03, K_W08, K_W11, K_W12]
- Student zna najważniejsze naukowe koncepcje wielokulturowości jak też koncepcje powstania i rozwoju wielokulturowych miasteczek i sztetłów na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego, oraz rozumie zmienny i ewolucyjny charakter ich percepcji społecznej [K_W01, K_ 03, K_W04]
Umiejętności:
- Student ma własny pogląd na współcześnie funkcjonujące w Europie Środkowo-Wschodniej koncepcje powstania wielokulturowego dziedzictwa, zna jego genezę, potrafi jego zdefiniować wykorzystując terminologię z zakresu antropologii społecznej, kulturologii, religioznawstwa i in. dziedzin pokrewnych [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08]
- Student potrafi uzasadnić własną opinię dotyczącą historycznej roli i znaczenia wielokulturowego dziedzictwa oraz jego wpływu kulturowego na tozsamość poszczególnych narodów [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U08]
Kompetencje:
- Student rozumie zmienny i ewolucyjny charakter percepcji fenomenu wielokulturowości miast i miasteczek, oraz wpływów wielokulturowego dziedzictwa na rozwój społeczny [ K_K01, K_K03, K_K06]
- Student jest przygotowany do dyskusji merytorycznej w ramach działalności zawodowej bądź społecznej w wymiarze międzynarodowym [ K_K06]
- Dzięki zdobytej wiedzy przedmiotowej, student dysponuje argumentami na rzecz akceptacji odmienności kulturowej, religijnej i etnicznej [ K_K03]
- Student jest przygotowany do kontynuacji studiów nad zagadnieniem przedmiotowym i pokrewnymi [ K_K01]
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (esej)
Obecność na zajęciach
Literatura
Alexandrowicz S. Studia z dziejów miasteczek Wielkiego Księstwa Litewskiego.Toruń, 2011. 442 s.
Petrovsky-Shtern Y. Sztetl. Rozkwit i upadek żydowskich mizsteczek na Kresach Wschodnich. Kraków, 2014. 408 s.
Buszko P. Żyd Żydem. Wizerunek Żyda w kulturze ludowej podlaskich prawosławnych Białorusinów. Miasteczko Orla. Warszawa, 2012. 208 s.
Kazimierski J. Miasta i miasteczka na Podlasiu (1808 – 1914): Zabudowa – ludność – gospodarka. Warszawa, 1994. 311 s.
Kobyliński Z. Wartość i własność dziedzictwa kulturowego, Poznań, 2012. Wersja cyfrowa: http://e-archaeology.org/wp-content/uploads/2016/06/Kobyli%C5%84ski-4.pdf
Kultura miejska w Królestwie polskim, cz. I, 1815–1875, Warszawa–Kalisz–Lublin–Płock / red. A. Drexlerowa. Warszawa, 2001. 342 s.
Miasteczka polskie w XIX I XX wieku. Z dziejów formowania się społeczności / pod red. R.Kołodziejczyka. Kielce, 1992. 324 s.
Miasteczko i okolica – od środniowiecza do współczesności / red. J.Hoff. Kolbuszowa, 2006. 398 s.
Miasteczko polskie w XIX-XX wieku jako zjawisko kulturowo-obyczajowe / pod red. M.Meduckiej i R.Renz. Kielce, 1998. 235 s.
Sorkina, I. Historyczna wielokulturowość na Białorusi. Między mitem a rzeczywistością (na przykładzie Iwia), w: IDEE – NARODY – PAŃSTWA – POGRANICZA. Monografia zbiorowa pod red. Jana Malickiego. Tom Wykładowców na Jubileusz 30-lecia Studium Europy Wschodniej UW, Warszawa, 2022, s. 187 – 205.
Stepniewska-Holzer. Zydzi na Białorusi: Studium z dziejow strefy osiedlenia w pierwszej połowie XIX w. Warszawa, 2013. 232 s.
Studia nad wielokulturowością, D. Pietrzyk-Reeves, M. Kułakowska (red.). Kraków: Księgarnia Akademicka, 2010.
Sztetł – wspólne dziedzictwo: szkice z dziejów ludności źydowskiej Europy Środkowo-Wschodniej / Red. Artur Markowski i Wojciech Śleszyński. Białystok, 2003. 180 s.
Szlakami sztetli. Podróże przez zapomniany Kontynent. Lublin, 2017. 540 s.
Śliz A., Szczepański M.S. (red.), Wielokulturowość – konflikt czy koegzystencja?, Warszawa, 2011.
Titarenko L. Belarus – a land of multiculturalism? Pogranicze. Studia Społeczne, T. XVIII, 2011, s. 180-197. Wersja cyfrowa: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/362/1/Pogranicze_18_Titarenko.pdf
Wiśniewski, T. Bóżnice Białostocczyny. Sinagogues and Jewish Communities in Bialystok Region. Białystok: David, 1992. 220 s.
Wielokulturowość w dziedzictwie kulturowym polskich społeczności regionalnych i lokalnych / red. nauk. Samanta Kowalska ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań, 2011. 405 s.
Wielojęzyczność i wielokulturowość na pograniczu polsko-wschodniosłowiańskim / pod red. Zofii Abramowicz; Uniwersytet w Białymstoku. Białystok, 2002. 248 s.
Гаслінгер, П. Канцэпт мультыкультуралізму і новыя зацемкі да гарадской гісторыі // Homo historicus 2009. Гадавік антрапалагічнай гісторыі / пад. Рэд. А.Ф. Смаленчука. Вільня, 2010. С. 321-326.
Нікжэнтайціс, А. Нацыянальны сімвал у шматкультурным горадзе // Homo historicus 2009. Гадавiк антрапалагiчнай гiсторыi / пад. рэд. А.Ф. Смаленчука. Вiльня, 2010. С. 306-310.
Соркіна, І. Мястэчкі Беларусі ў канцы XVIII – першай палове ХІХ ст. Вільня, 2010. 488 c. Wersja cyfrowa: http://kamunikat.org/Ina_Sorkina.html
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: