- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pomiędzy islamem a sekularyzmem – Azerbejdżan w poszukiwaniu nowej tożsamości kulturowej na przełomie XIX i XX ww 3620-PISA-H-OG
Zagadnienia poruszane w trakcie kursu:
1. Podstawowe informację o kraju: społeczeństwo, religia, kultura, język, filozofia i literatura
2. Podbój Rosyjski. Tożsamość pogranicza w podzielonym kraju. Modernizm versus szyizm.
3. Kształtowanie się azerbejdżańskiej inteligencji. Mirza Fatali Achundzade.
4. Narodziny prasy azerbejdżańskiej. Czasopismo „Molla Nasreddin”
5. Charakterystyka głównych nurtów ideologicznych. Panislamiz, panturkizm, turkizm, azerbejdzanizm.
6. Narodziny azerbejdżańskiego ruchu narodowego. Pierwsze organizacje i partie.
7. Myśl intelektualna początku XX weku. Kwestia języka, tożsamości oraz prawa kobiet.
8. Proklamowanie i funkcjonowanie Azerbejdżańskiej Republiki Demokratycznej (1918-1920).
9. Azerbejdżańska emigracja polityczna. Idei, organizacje na uchodźstwie.
10. Sowietyzacja. Rewolucja kulturowa w Azerbejdżanie. Kształtowanie nowego obywatela.
11. Polityka języka w radzieckim Azerbejdżanie. Trzy alfabety – jeden język.
12. Modelowanie obrazu kobiety w socrealizmie.
13. Transformacja obrzędowości tradycyjnej w kulturę hybrydową
14. Praktykowanie tradycji w radzieckim Azerbejdżanie.
15. Stosunki polsko-azerbejdżańskie na przełomie XIX-XX ww.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz procesach społeczno-politycznych zachodzących w Azerbejdżanie na przełomie XIX i XX ww. (K_W10);
- student rozumie charakter przemian społeczno-ideologicznych zachodzących w Azerbejdżanu na XX ww. oraz prawidłowości rządzących tymi zmianami. (K_W03 K_W11)
Posiada wiedzę o poglądach i ich ewolucji azerbejdżańskiej inteligencji, ma pogłębioną wiedzę na temat sowietyzacji kraju i związanymi z nią procesami społeczno-kulturowymi K_W03;
-Ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Azerbejdżanu w Polsce i na świecie K_W05
Umiejętności:
- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować treści dotyczące różnych kwestii kulturowych, społecznych i politycznych Azerbejdżanu (np. specyfika kulturowa, zagadnienie tożsamości azerbejdżańskiej inteligencji, podłoże powstania poszczególnych nurtów ideologicznych), korzystając przy tym z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy- K_U01
-potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny historii Azerbejdżanu w celu analizowania i interpretowania zjawisk społecznych, politycznych, a także różnic między krajami regionu (K_U06);
-potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ kulturowej Azerbejdżanu (K_U11)
Kompetencje społeczne:
- student dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej w wykładu wiedzy. Rozumie też konieczność dalszego kształcenia się w tej dziedzinie (K_K01);
- wykład budzi u studenta refleksję na temat odmienności kulturowej, uczy tolerancji politycznej, religijnej i etnicznej (K_K03 K_K05).
- zajęcia dają studentowi przygotowanie do udziału w konferencjach naukowych i politycznych dot. problematyki wschodniej, umożliwia wybór przyszłego pola aktywności zawodowej związanej z tym regionem – w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z Azerbejdżanem (K_K04 K_K06).
Kryteria oceniania
gzamin ustny: obejmujący materiał omówiony podczas wykładów
Kryteria oceniania: można uzyskać razem 6 pkt., po 2 pkt. za pytanie (odpowiedź pełna 2 pkt, odpowiedź niepełna ale wskazująca najważniejsze kryteria 1 pkt), zaliczenie od 3 pkt
3 pkt dst
4 pkt db
5 pkt db+
6 pkt bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Azierbajdzhanskaia Riespublika. Dokumienty i matierialy. 1918-1920 gg, oprac., wstęp Dzhamil Guliev, Баку 1998.
Baberowski, Jörg, Vrag est' viezdie: Stalinizm na Kavkaze, przekł. V. T. Altukhova, Moskva 2010.
Balayev, Aydin, Azierbajdzhanskoie natsional’noie diemokratichieskoie dvizhieniie v 1917-1918 гг., Baku 1998.
- Mamed Emin Rasulzade (1884-1955), Moskva 2009.
- Mamed Emin Rasulzade. Na chuzhykh bieriegakh 1922–1943, Moskwa 2013.
Bennigsen, Alexandre, Wimbush, S. Enders, Muslim National Communism in the Soviet Union. A Revolutionary Strategy for the Colonial World, Chicago 1979.
Bennigsen, Alexandre, Lemercier-Quelquejay C., Les mouvements nationaux chez les musulmans de Russie : Le Soultangalievisme au Tatarstan, Paris 1964.
Bennigsen, Alexandre Broxup, Marie, The Islamic Threat to the Soviet State, New York 1983.
Borisova E., (red.), Ekho Sovietskogo Azerbaidzhana. Kovior, vyshyvka, plakat. Katalog vystavki, Moskva 2020.
Chodubski Andrzej, Polacy w Azerbejdżanie, Toruń 2004.
Heyat Farideh., Azeri women in transition. Women in Soviet and post-Soviet Azerbaijan, London/New York 2002.
Maj, Ireneusz Piotr, Działalność Instytutu Wschodniego w Warszawie 1926-1939, Warszawa 2007.
Mamoulia, Georges, The struggle for the independence of the Caucasus: M. E. Resulzade and the Georgians in the promethean movement (1926-1936), „Pro Georgia. Journal of the Kartvelological studies”, t.20, Warszawa 2010, s. 97-111.
Kazimova, Shahla. "Progressive Thoughts in "Molla Nasreddin" Magazine (Initial Period - 1906-1907)." in Oriental studies and arts : contributions dedicated to Professor Tadeusz Majda on His 85th birthday, edited by Agata Bareja-Starzyńska, Kamila Barbara stanek, Marzena Godzińska, Anna Akbike Sulimowicz, Magdalena Szpindler and Joanna Bojarska - Cieślik, 139-149. Warsaw: Wyadwnictwo Akademickie Dialog, 2015.
Kazimova, Sh ., Independence by Muslim communists: "Narimanovshchina", the downfall of national communists in Azerbaijan, “Warsaw East European Revier", IX/2019, Warsaw: Studium Europy Wschodniej, Uniwersytet Warszawski, pp.155-165
Kazimova, Sh ., The Lost Legacy. The little known heritage of Azerbaijani emigration literature in Poland on the example of Mehemmed Emin Resulzade's works, "Rocznik Orientalistyczny" 2018, LXXI, z. 2, pp. 97-104
Kazimova, Sh ., The emancipation policy during the Soviet period in Azerbaijan, "Warsaw East European Revier", VIII/2018, Warsaw: Studium Europy Wschodniej, Uniwersytet Warszawski, pp. 229-236
Mamulia, Georgij, Bor’ba za svobodu i niezavisimost’ Kavkaza (1921-1945), Tbilisi 2012.
Mamulia, Georgij, Abutalibov, Ramiz, Strana ogniej v bor’bie za svobodu i niezavisimost’. Politichieskaia istoriia azierbajdzhanskoj emigratsii 1920-1945 gg., Baku 2014.
Mostashari, Firouzeh, On the religious frontier. Tsarist Russia and Islam in the Caucasus, London 2006.
Özcan, Azmi, Pan-Islamism: Indian Muslims, the Ottomans and Britain (1877-1924), Leiden 1997.
Pipes, Richard, The Formation of The Soviet Union. Communism and Nationalism 1917-1923, Cambridge 1970.
Ressul-zade, M. E. Azerbejdżan w walce o niepodległość, Warszawa 1938.
Slocum, John W., Who, and When, Where the Inorodtsy? The Evolution of the Category of “Aliens” in Imperial Russia, “The Russian Review”, nr 57, kwiecień 1998, s. 173-190.
Suny, Ronald Grigor, The Baku Commune, 1917-1918. Class and Nationality in The Russian Revolution, Princeton 1972.
Świętochowski, Tadeusz, Azerbejdżan i Rosja. Kolonializm, islam i narodowość w podzielonym kraju, Warszawa 1998.
- Azerbejdżan, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: