Przemiany w Europie Środkowej i na Bałkanach po 1989 r. 3620-PDPL-PEŚB89
Wykład obejmuje analizę sił politycznych państw regionu: Albanii, Macedonii, Serbii, BiH, Chorwacji, Bułgarii i Rumunii, główne siły polityczne w każdym kraju, genezę i charakter ugrupowań politycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich komunistycznych korzeni i trwałości komunistycznej elity władzy, powiązania ze służbami, procesy klientelizacji i wasalizacji ugrupowań niekomunistycznych wobec partii postkomunistycznych, tworzenie partii przez służby i ugrupowania mafijne lub biznesowe, teatralizacja form życia politycznego i prawdziwa władza, rozróżnienie między rządzeniem i sprawowaniem władzy, instrumenty wpływów rosyjskich w regionie, partie reprezentujące wpływy rosyjskie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- podczas wykładu student uzyskuje zasób interdyscyplinarnej wiedzy o metodologii nauk politycznych, uwarunkowaniach historycznych stosunków politycznych ekonomicznych i kulturowych krajów Europy Środkowej i Bałkanów (K_W01, K_W02,
- - student poznaje przebieg procesów politycznych, społeczenych i ekonomicznych w krajach Europy Środkowej i Bałkanó oraz konfliktów zbrojnych na obszarze byłej Jugosławii
UMIEJĘTNOŚCI
- student zdobywa narzędzia metodologiczne dla analizy wydarzeń i procesów politycznych, społecznych i ekonomicznych. Potrafi oceniać realny potencjał państw regionu i możliwości budowy swego bezpieczeństwa na arenie międzynarodowej. Na podstawie zdobytej wiedzy student powinien móc określać znaczenie systemu wartości aksjologicznych nadających sens działaniom narodów i państw w środowisku międzynarodowym. Nabywa umiejętności posługiwania się pełnym warsztatem metodologicznym w prowadzeniu samodzielnych studiów naukowych. (K_U01), (K_U02), (K_U03), (K_U04), (K_U05), (K_U06)
- student na licznych przykładach nabywa umiejętności w dziedzinie strategii i taktyki politycznej, zdolności wiązania interesów narodowych i społecznych w perspektywie aktualnej.
- student potrafi dyskutować na tematy ideologiczne, polityczne i historyczne, ujawniać ukryty sens ideologii, maskujących istotne cele polityczne i obiektywnie, na podstawach naukowych deszyfrować język ideologii. (K_U09), (K_U11)
KOMPETENCJE
- na podstawie zdobytych podczas wykładu wiadomości i umiejętności student posiada kompetencje do prowadzenia samodzielnych badań w obszarze Europy Środkowej i Bałkanów (K_K06) (K_K07),(K_K08),
- student posiada kompetencje do pracy w licznych instytucjach zajmujących się historią totalitaryzmu, organizacjach państwowych i społecznych zajmujących się problematyką bałkańską i środkowoeuropejską
- znajomość tej dziedziny umożliwia studentowi podjęcie współpracy z przedstawicielami państw Europy Środkowej i Bałkanów Rosji i państw postsowieckich oraz organizacji unijnych zajmujących się problemami poszerzania zakresu swobód i budowy społeczeństwa obywatelskiego w tych krajach. (K_K01), ,(K_K02),(K_K04), (K_K09) ,(K_K10), (K_K11), (K_K12), (K_K13), (K_K15)
Kryteria oceniania
- Obecność na wykładach
- umiejętność formułowania myśli, stawiania problemów
Literatura
Adam Burakowski, Mariusz Stan, Kraj smutny, pełen humoru, Dzieje Rumunii po 1989, Wydawnictwo Trio
Tadeusz Czekalski, Albania, Wydawnictwo Trio
Tadeusz Czekalski, Bułgaria, Wydawnictwo Trio
Jerzy Kochanowski, Węgry, Wydawnictwo Trio
Jerzy Tomaszewski, Czechy i Słowacja, Wydawnictwo Trio
Hasła z wikipedii: Yugoslav Wars, Croatian War of Independence, Bosnian War, Kosovo War, Macedonia naming dispute,
Insurgency in the Republic of Macedonia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: