Konwersatorium polityki zagranicznej. Teoria i praktyka dyplomacji. Dyplomacja na Wschodzie 3620-PDPL-KPZTPD
1. Skrócony zarys historii stosunków międzynarodowych, dyplomacji, jej form i podstawowych szkół.
2. Rodzaje dokumentów dyplomatycznych. Konwencje dyplomatyczne i konsularne. Pomiędzy formą, ideą a rzeczywistością.
3. Traktaty, umowy międzypaństwowe i międzyrządowe, porozumienia międzyministerialne, umowy o współpracy w świetle ich praktycznych konsekwencji dla współpracy międzynarodowej
4. Mniejszości narodowe w konwencjach międzynarodowych i umowach międzypaństwowych
5. Rola współpracy kulturalnej i naukowej we współpracy międzynarodowej
6. Konsekwencje błędów dyplomacji na przykładzie stosunków polsko – radzieckich w czasie II wojny światowej
7. Dyplomacja w warunkach braku niezależności: Polska 1939 – 1989
8. Modele dyplomacji i ich zależność od ustroju państwa i jego celów polityki zagranicznej i wewnętrznej. Ich wpływ na zawierane umowy i porozumienia.
9. Źródła do badań nad stosunkami dyplomatycznymi.
10. Moralność, etyka, dyplomacja
11. Historia: przeszkoda czy nieoceniona pomoc w dyplomacji?
12. Wprowadzanie umów międzypaństwowych w życie. Procesy legislacyjne. Zależności pomiędzy prawem międzynarodowym i wewnętrznym.
13. Dyplomacja na usługach polityki czy w jej służbie?
14. Praktyka dyplomatyczna i praktyka konsularna. Między koniecznością a możliwościami.
15. Konsekwencje braku stosunków dyplomatycznych i konsularnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu programu posiada:
Wiedza:
W_01, Posiada podstawową wiedzę o znaczeniu dyplomacji, jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz używanej w niej termi¬no¬logii.
W_02, Posiada podstawową wiedzę o wydarzeniach historycznych dotyczących Polski i świata, istotnych dla rozumienia procesu rozwoju ustroju i prawa.
W_03, Ma wiedzę na temat różnych źródeł dyplomatycznych, metod ich analizy i interpretacji. Potrafi rozróżnić i scharakteryzować typy dokumentów dyplomatycznych
W_04, Posiada podstawową wiedzę o stosunkach dyplomatycznych. Zna fakty i wydarzenia z dziejów dyplomacji i stosunków międzynarodowych, rozwoju głównych instytucji publicznych i ich roli w historii Polski
W_05: Student zdaje sobie sprawę z konsekwencji zobowiązań międzynarodowych lub ich braku. Rozumie konsekwencje błędów dyplomacji.
Umiejętności:
U_01: W sposób uporządkowany i systematyczny student zdobywa i utrwala wiedzę na temat teorii i praktyki dyplomacji, jej zasadniczych celów na tle zmian zachodzących w świecie.
U_02: Student potrafi wskazać, udowodnić i omówić wzajemne relacje różnych kierunków badań na temat teorii i praktyki dyplomacji.
U_03: Student definiuje i poprawnie stosuje pojęcia stosowane do objaśnienia wybranych zagadnień z teorii i praktyki dyplomacji.
U_04: Student rozpoznaje, wykorzystuje i analizuje wybrane źródła i teksty dotyczące teorii i praktyki dyplomacji. Potrafi uzyskane informacje zorganizować, streścić, i umieścić w kontekście historycznym.
U_05: Student formułuje tezy i argumentuje z wykorzystaniem poglądów różnych autorów w zakresie znanej mu literatury fachowej z wybranych tematów teorii i praktyki dyplomacji
U_06: Student komunikuje się w języku ojczystym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii właściwej dla dyplomacji, a także znajomości terminologiiobcej.
U_07: Student określa i potrafi krytycznie ocenić stan swojej wiedzy i umiejętności fachowych z zakresu wybranych zagadnień teorii i praktyki dyplomacji.
Kompetencje:
K_01: Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy dyplomaty i popularyzacji wiedzy z historii stosunków dyplomatycznych.
K_02: Umie ocenić różnice punktów widzenia determinowane podłożem ideowym, narodowym i kulturowym.
K_03: Wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego z aktualnym stanem wiedzy obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii dla celów politycznych.
K_04: Ma świadomość zakresu swojej wiedzy z zakresu dyplomacji i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
K_05: Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech.
K_06: Jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw dyplomatów w różnych okresach i kontekstach historycznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne wg stopnia zaangażowania w zajęcia
Literatura
1. Historia dyplomacji polskiej, t. V: 1939-1945, red. W. Michowicz, Warszawa 1999.
2. Historia dyplomacji polskiej, t. VI: 1944/1945-1989, red. W. Materski i W. Michowicz, Warszawa 2010.
3. Dębski S., Między Berlinem a Moskwą. Stosunki niemiecko-sowieckie 1939-1941, Warszawa 2007.
4. Tarka K., Emigracyjna dyplomacja. Polityka zagraniczna rządu RP na uchodźstwie 1945-1990, Warszawa 2003
5. Wołos M., O Piłsudskim, Dmowskim i zamachu majowym. Dyplomacja sowiecka wobec Polski w okresie kryzysu politycznego 1925-1926, Kraków 2013.
6. T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny. Ceremo¬niał i etykieta, Warszawa 2010.
7. Julian Sutor: Korespondencja dyplomatyczna
8. M.S. Wolański (red.), Polityka zagraniczna Polski w latach 2004-2011, Polkowice 2013,
9. Baza aktów prawnych?
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: