- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Geografia wyborcza Europy Środkowo-Wschodniej 3620-GWESW-SP-OG
Geografia wyborcza jako nauka
• Miejsce geografii wyborczej pośród dyscyplin naukowych (geografia wyborcza jako część geografii politycznej).
• Rozwój geografii wyborczej.
• Metody badań geografii wyborczej.
• Główne problemy geografii wyborczej.
• Wybory jako zjawisko przestrzenne.
Prawno-ustrojowe i polityczne uwarunkowania wyborów
• systemy polityczne a wybory.
• systemy wyborcze i ich cechy – ordynacje wyborcze i ich typy.
• organizacja wyborów: okręgi wyborcze, progi wyborcze, systemy liczenia głosów.
• Tradycje polityczne (społeczeństwo obywatelskie).
• Zróżnicowanie sceny politycznej.
Z historii wyborów w Polsce
• Rzeczpospolita Obojga Narodów (1569-1795).
• Okres zaborów 1795-1918 (Królestwo Polskie, Królestwo Galicji, Królestwo Pruskie).
• II Rzeczpospolita.
• Okres Polski Ludowej.
• III Rzeczpospolita.
Przestrzenne zróżnicowanie wyników wyborów w Polsce
• Okres międzywojenny.
• Wybory w czasach PRL.
• Pierwsze częściowo wolne wybory 1989 r.
• Wybory z lat 1990-2004.
• Wybory z lat 2005-2019.
Uwarunkowania zachowań wyborczych w Polsce
• Zróżnicowanie społeczno-ekonomiczne ludności.
• Zróżnicowanie miasto-wieś.
• Geografia wyborcza miast a geografia wyborcza wsi.
• Oddziaływanie dawnych granic i przynależności państwowej (m. in. spuścizna zaborów).
• Tożsamość regionalna.
• Zachowania wyborcze grup regionalnych (Kaszubi, Ślązacy, Górale).
• Zachowania wyborcze mniejszości narodowych (Niemcy, Białorusini).
• Zachowania wyborcze mniejszości wyznaniowych (prawosławni, ewangelicy).
• Dwa modele polskiej kultury narodowej.
Wybory w wybranych krajach Europy środkowej i wschodniej (Litwa, Ukraina, Białoruś, Rumunia, Niemcy, Rosja i inne).
• Z historii wyborów.
• Przestrzenne zróżnicowanie wyników wyborów.
• Uwarunkowania zachowań wyborczych.
Uniwersalne uwarunkowania zachowań wyborczych w Polsce oraz innych krajach środkowej i wschodniej Europy.
• Uwarunkowania kulturowe (tradycja a nowoczesność).
• Uwarunkowania społeczne (elity a lud).
• Kultura polityczna (władza a obywatele).
• Uwarunkowania ekonomiczne (właściciele a pracownicy najemni).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada elementarną wiedzę ogólną z zakresu geografii wyborczej Europy Środkowo-Wschodniej
rozumie istotę procesów społeczno-gospodarczych w kształtowaniu postaw wyborczych
zna podstawowe pojęcia z zakresu geografii wyborczej
wykazuje się wiedzą o społeczeństwach regionu
posiada wiedzę na temat lokalnych stosunków politycznych
zna specyfikę społeczno-gospodarczą, narodowościową i wyznaniową regionu oraz genezę i istotę konfliktów społeczno-politycznych
Umiejętności
posiada umiejętność analizowania i opracowywania wybranych zagadnień dotyczących zachowań wyborczych w Europie Środkowo-Wschodniej
posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu geografii wyboirczej, umie analizować materiały źródłowe, dostrzega współzależności między różnymi zjawiskami o charakterze politycznym, kulturowym i społeczno-gospodarczym
posiada umiejętności umożliwiające mu rozpoznawanie oraz analizowanie procesów społecznych i zjawisk wyborczych na obszarze Europy Środkowo-Wchodniej
potrafi dotrzeć do źródeł niezbędnych do przygotowania pracy naukowej, korzystać z zasobów bibliotecznych i archiwalnych, konstruować założenia pracy, stawiać tezy i wyciągać wnioski
posługuje się właściwą metodologią i terminologią
umie stosować kategorie socjologiczne do analizy zjawisk społecznych
potrafi identyfikować regiony konfliktowe
rozróżnia specyficzne powiązania systemowe
Kompetencje
jest specjalistą przygotowanym do pracy w: (1) administracji krajowej i samorządowej, (2) instytucjach międzynarodowych, (3) przedsiębiorstwach oraz (4) organizacjach pozarządowych organizujących współpracę międzynarodową z krajami regionu
zdobyta wiedza i umiejętności powinny pomóc absolwentowi w przystosowaniu się do wymogów pracodawcy
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
docenia znaczenie nauk humanistycznych i społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych związanych z normami społecznymi i ładem międzynarodowym
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Zajęcia oceniane są na podstawie obecności, aktywności studentów oraz testu egzaminacyjnego. Student powinien wykazać się podstawową wiedzą z zakresu geografii wyborczej w oparciu o wskazaną literaturę.
Literatura
Bartkowski J (2003) Tradycja i polityka: Wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Flis J (2014) Złudzenia wyboru : społeczne wyobrażenia i instytucjonalne ramy w wyborach do sejmu i senatu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Florczyk A, Żukowski T (1990) Nowa geografia polityczna Polski. In: L. Kolarska-Bobińska et al (ed), Wyniki badań – wyniki wyborów 4 czerwca 1989. PTS, Warszawa, pp 275-297.
Huntington S. P. (1998) Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Muza S.A., Warszawa.
Kavetskyy I (2010) Przestrzeń wyborcza Polski i Ukrainy: Ujęcie porównawcze. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Kovács Z, Vida G (2015) Geography of the new electoral system and changing voting patterns in Hungary. Acta Geobalcanica 1 (2), pp 55-64.
Kowalski M (2000a) Geografia wyborcza Polski: Przestrzenne zróżnicowanie zachowań wyborczych Polaków w latach 1989-1998. IGiPZ PAN, Warszawa.
Kowalski M (2005b) Raport z badań przeprowadzonych w Kijowie w grudniu 2004 roku przez studentów i pracowników Studiów Wschodnich UW. Biblioteca Europae Orientalis 23 (Didactica 1), UW Studium Europy Wschodniej, Warszawa.
Kowalski M (2014) Czy Wielkopolska była prawicowa? Przestrzenne zróżnicowanie zachowań wyborczych w Polsce w latach dwudziestych XX wieku. Prace i Studia Geograficzne 54, pp 89-105.
Kowalski M. (2015) Przestrzenne zróżnicowanie wyników wyborów do Sejmu z 1957 roku, Acta Universitatis Lodziensis Folia Geographica Socio-Oeconomica, 21, s. 73–84.
Kowalski M. (2019) Spatial differences in voting behaviour among the inhabitants of rural areas in Eastern Europe, [w:] Red. Jerzy Bański, Three decades of transformation in the East-Central European countryside, Springer, Cham,, s. 143-163.
Lipset S M, Rokkan S (1967) Party systems and voter alignments: cross-national perspectives. Free Press, New York.
Raciborski J (1997) Polskie wybory. Zachowania wyborcze społeczeństwa polskiego w latach 1989-1995. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Riabchuk M (2003), Dwie Ukrainy. Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Wrocław.
Zarycki T (1999) The new electoral geography of Central Europe. Open Society Institute, Budapest.
Zarycki T (2015) The electoral geography of Poland: between stable spatial structures and their changing interpretations. Erdkunde 69 (2), pp 107–124.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: