Ding dong-onomatopeje w kulturze i języku na przykładzie Chin 3600-SJW-DD-OW
Pojęcie onomatopei jest potraktowane bardzo szeroko i zawiera w sobie zarówno onomatopeję, jak i inne spokrewnione klasy wyrazów, ze szczególnym uwzględnieniem charakterystycznych dla języków dalekowschodnich ideofonów. W trakcie zajęć będą one porównywane do takich klas wyrazów w językach azjatyckich (szczególnie w japońskim języku) a także do spokrewnionych zjawisk w językach indoeuropejskich. Onomatopeje będą również stanowiły podstawę do zapoznania studentów z zasadami fonetyki, gramatyki i leksykografii języka chińskiego. Kulturowe i językowe aspekty uzywanią dzwiękonaśladownictwa, ideofonów i interiekcji zostaną pokazane w kontekście zmian socjolingwistycznych we współczesnych Chinach i innych krajach sinosfery. Poruszone będą również szerokie lingwistyczne problemy takie jak: symbolizm dźwiękowy, ikoniczność, i.t.p.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Nabywa umiejętności:
A1-U1 - komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych
A1_U2- identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych
A1_U3- rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
WIEDZA
A1_W1 - posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
A1_W2 - posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
A1_K1 – potrafi współpracować w grupie
A1_K2 – zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
A1_K3 – zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym
A1_K4 - dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć OGUN-językowych składają się następujące elementy
– aktywność na zajęciach – 40% oceny,
– wynik pisemnego testu końcowego zaliczeniowego wiedzy o współczesnym podejściu do teorii wulgaryzmu w światowej nauce. – 20%
ustna rozmowa czyli sprawdzenie językowych umiejętności wykorzystania nabytej leksyki pozanormatywnej 30% oceny
-obecność na zajęciach 10%
przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich)
Skala ocen
99 – 100% – 5 (celujący)
93 – 98% – 5 (bardzo dobry)
87 – 92% – 4+ (dobry plus)
77 – 86% – 4 (dobry)
71 – 76% – 3+ (dostateczny plus)
60 – 70% – 3 (dostateczny)
Zajęcia ( także zaliczanie kolejnych elementów) mogą odbywać się przy pomocy narzędzi zdalnych, takich jak Moodle, platforma Kampus, a także G-Suite (łącznie z google docs, google meets i in.) W trakciezajęć będą wykorzystywane narzędzia online Kahoot, Quizlet. W miarę potrzeby dopuszczalne będzie również korzystanie z Zoom.
Literatura
Bańko, Mirosław; Słownik onomatopei, czyli wyrazów dźwięko- i rucho-naśladowczych, Warszawa 2018.
Kurpaska, Maria; CHIŃSKIE SŁOWNICTWO ONOMATOPEICZNE, Poznań 2006
Шестакова, О. В.; Мир сквозь призму ономатопеи, Perm 2016,
Akita, IKimi; Ideophones, Mimetics and Expressives; Philadelphia 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: