- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Special Topic Lecture (Islam outside the Muslim World: Europe, America and beyond (lecture) 3600-RAABI-STL-OG
W czasie wykładów będą zaprezentowany dwa rodzaje muzułmańskich mniejszości poza światem muzułmańskim:
– tradycyjne społeczności muzułmańskie (Bałkany, Polska, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina, Finlandia, Chiny, Indie itd.)
– imigranci z państw muzułmańskich (Europa Zachodnia, USA)
Wykłady dotyczące każdego regionu będą obejmować:
- geograficzne rozmieszczenie mniejszości muzułmańskich;
- historyczne tło powstania tych mniejszości z uwzględnieniem kontekstu politycznego, historycznego oraz ekonomicznego;
- prawne aspekty obecności mniejszości muzułmańskich oraz sytuacji imigrantów muzułmańskich w państwach europejskich (azyl polityczny, zagadnienia związane z obywatelstwem itd.)
- wpływy ideologiczne, polityka
- życie kulturalne, publikacje (ksiązki, gazety, czasopisma), programy radiowe i telewizyjne, edukacja
- muzułmańska działalność w Internecie
- indywidualizacja obyczajowa, stopień asymilacji i akulturacji
- relacje chrześcijańsko-muzułmańskie
1. Wprowadzenie do islamu
2. Tradycyjne mniejszości muzułmańskie w Europie
3 Tradycyjne mniejszości muzułmańskie poza Europą
4. Muzułmanie w Europie Zachodniej
5. Islam i muzułmanie w USA:
- pochodzenie muzułmanów w Ameryce – niewolnictwo, imigracja, konwersje
- czarny islam: Elijah Muhammad, Malcolm X,
Nation of Islam
- Arabowie i inni imigranci
- demografia
- Dearborn, MI – miasto z największą
społecznością muzułmańską w USA
- muzułmański Nowy Jork
- status prawny islamu w USA
- muzułmańskie życie religijne: meczety, imamowie, modlitwy, śluby, cmentarze, szkoły
- muzułmańska kultura amerykańska (literatura – arabsko amerykańska szkoła poezji, filmy, zespół muzyczny Native Deen itd.)
- feminizm muzułmański w USA Amina Wadud, Asma Barlas, Azizah al-Hibri i inne
- 9 września 2001 r.i inwazja na Irak w 2003 r., wojna w Iraku i jej następstwa
- Islam w polityce amerykańskiej obecnie
- obraz islamu i muzułmanów w Ameryce – rola Hollywood
6. Muzułmanie w USA i muzułmanie w Europie - porównanie
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien opanować wiedzę ogólną o społecznościach muzułmańskich poza światem islamu – w Europie, Ameryce itd. oraz umieć scharakteryzować ogólnie ich pochodzenie, stan prawny, demografię, życie religijne.
Wiedza
- ma uporządkowaną wiedzę o historii wybranych społeczności muzułmańskich w Europie, Ameryce itd. K_W06
- ma uporządkowaną wiedzę o religii społeczności muzułmańskich w Europie, Ameryce itd. K_W07
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych wybranych społeczności muzułmańskich w Europie i Ameryce itd., ich sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W09
- ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym wybranych społeczności muzułmańskich w Europie, Ameryce itd. K_W16
Umiejętności
- posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny religii muzułmańskiej w odniesieniu do społeczności muzułmańskich w Europie i Ameryce itd. K_U03
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii wybranych społeczności muzułmańskich w Europie, Ameryce itd. do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnych K_U04
Kompetencje społeczne
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06
Kryteria oceniania
- egzamin pisemny – 80%
- kontrola obecności – 20%
Literatura
Literatura wymagana:
Abdullah, Z. 2015. “Malcom X, Islam and the Black Self”, [in:] R. Kiki Edozie, C. Stokes (ed.), “MalcolmX's Michigan Worldview. An Exemplar for Contemporary Black Studies”, East Lansing, 205-226.
Afsaruddin, A. 2015. “Contemporary Issues in Islam”,Edinburgh.
Barret, P.M. 2007. “American Islam. The Struggle for the Soul of a Religion”, New York.
Curtis, E.E. 2009. “Muslims in America. A Short History”, Oxford.
Geaves, R. “Aspects of Islam”, London.
Guhin, J. 2018. ‘Colorblind Islam: The Racial Hinges of Immigrant Muslims in the United States’, “Social Inclusion”, 6:2, 87-97.
Haddad, Y.Y., Senzai, F., Smith, J.I. (ed.). 2009. “Educating Muslims of America”, Oxford.
Haddad, Y.Y. (ed.). 2002. “Muslims in the West. From Sojourners to Citizens”, Oxford.
Haddad, Y.Y., Smith J.I. (ed.). 1995. “Muslim Communities in North America”, Albany.
Howell, S. 2014.” Old Islam in Detroit. Rediscovering the Muslim American Past”, Oxford.
Kabir. N. A. 2014. “Young American Muslims.Dynamics of Identity”, Edinburgh.
Nielsen J.S. et al.. (ed.), „Yearbook of Muslims in Europe”, Brill, Leiden.
Nielsen, J.S. 2004.” Muslims in Western Europe”,Edinburgh.
Raudvere C. 2015.” Islam. An Introduction”, London-New York.
Strum, Ph. (ed.). 2006. “American Arabs and Political Participation”, Washington, DC.
Strum Ph. (ed.). 2005. “Muslims in the United States. Identity, Influence, Innovation”, Washington, DC.
Tsitselikis K. 2013., “European Islams and Muslim Europes: Some Thoughts about Studying Europe’s Contemporary Islam” [in:] J.S. Nielsen et al. (ed.),
“Yearbook of Muslims in Europe” vol. 5, Brill, Leiden,p. 1-18.
Turner, R.B. 2003. “Islam in the African-American Experience”, Bloomington –Indianapolis.
Waines, D. 2007. “An Introduction to Islam”, Cambridge.
Westerlund D., Svanberg I. (ed.). 2011. “Islam in the West”, vol. 1-4, London-New York.
Literatura zalecana:
Ameri A., Lockwood Y. 2001. “Images of Arab Americans in Metro Detroit. A Pictorial History”.Chicago.
Hammer, J. 2012.” American Muslim Women, Religious Authority, and Activism: More Than a Prayer”, Austin.
Nalborczyk A.S., Borecki P. 2011. , “Relations between Islam and the state in Poland: the legal position of Polish Muslims”, “Islam and Christian Muslim
Relations” 22:3, 343-359.
Nalborczyk A.S. 2016. “A century of the official legal status of Islam in Austria. Between the Law on Islam of 1912 and the Law on Islam of 2015“ [in:] R. Mason (ed.), “Muslim Minority-State Relations.Violence, Integration, and Policy”, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York, p. 61-82.
Nalborczyk A.S. 2016, “Relations between the state and Islam in Finland and Poland “ [in:] R. Mason (ed.), “Muslim Minority-State Relations. Violence,
Integration, and Policy”, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York, p. 83-105.
Spielhaus R. 2011. “Measuring the Muslim: About Statistical Obsessions, Categorisations and the Quantification of Religion” [in:] J.S. Nielsen et al. (ed.), “Yearbook of Muslims in Europe” vol. 3, Brill, Leiden, p. 695-715.
Wadud, A. 2006. “Inside the Gender Jihad: Women’s Reform in Islam”, Oxford.
Wadud, A., 2004. ‘Qur’an, Gender, and Interpretive Possibilities’, “Hawwa”, 2:3, 316–336.
Wadud, A., 1999.” Qur’an and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman’s Perspective”, Oxford.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: