- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Indian Buddhist Monasticism: Special Topic Lecture (Buddhism) 3600-RAABI-IBM-OG
Buddyzm to jedna z wielkich religii światowych. Wyłonił się najprawdopodobniej w V w. p.n.e. w środowisku tak zwanych śramanów, myślicieli i ascetów kontestujących indyjską tradycję. Buddyzm narodził się jako religijny ruch bezdomnych wędrujących żebraków (buddyjski mnich, czyli bhikszu, to właśnie dosłownie żebrak), który szybko przerodził się w największą indyjską religię, której społeczność podzielona była na wspólnotę mniszą i świeckich zwolenników. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi życia indyjskich buddyjskich mnichów i mniszek, działalności buddyjskich klasztorów i przyklasztornych instytucji, misjonarstwa buddyjskiego i przeróżnych odcieni związków gminy religijnej z buddystami świeckimi. Na każdych zajęciach student otrzyma konspekt przedstawiający poruszane zagadnienia, objaśnienia do terminologii i odesłania do literatury przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Wiedza: osoba uczestnicząca w zajęciach ma uporządkowaną wiedzę o indyjskim buddyjskim monastycyzmie, a także omawia podstawowe pojęcia związane z historią buddyzmu indyjskiego.
Umiejętności: osoba uczestnicząca w zajęciach umie analizować teksty naukowe dotyczące kultury buddyjskiej, a także prezentuje zagadnienia z zakresu problematyki indyjskiego buddyjskiego monastycyzmu.
Kompetencje społeczne: osoba uczestnicząca w zajęciach rozwija własną wrażliwość dzięki zrozumieniu zróżnicowania religijnego i kulturowego świata.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej (test).
Literatura
K.R. Blackstone, Women in the Footsteps of the Buddha, Delhi 2000.
Sh. Clarke, Family Matters in Indian Buddhist Monasticisms, Honolulu 2014.
P. Harvey, An Introduction to Buddhism. Teachings, History and Practices, 2nd ed., Cambridge 2013.
G. Schopen, Bones, Stones, and Buddhist Monks, Honolulu 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: