- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Textology, orality and performing arts in Asia and Africa - lecture(15h) and seminar(30h) 3600-MT-TOPAA(Z)-OG
LECTURESaim at making students acquainted with basic theoretic principles for research on textology (understood in the broadest way as study of the text, including production of the text, text criticism, text linguistics and aiming at discourse analysis), orality (primary and secondary) and performing arts (dance, music, theatre etc.). Moreover, during subsequent lectures basic emic approaches to the problem of text, orality and performances in the selected cultures of Asia and Africa will be discussed. Owing to the fact, that students will become aware of the main concepts of the Western theorists, but they will learn also how representatives of Asian and African regions understand similar phenomena in their cultures, they will broad their knowledge on this subjects and the lectures will prepare students for discussions at seminars on the same topic.
SEMINARS aim at illustration on the selected examples from Asia and Africa problems connected to textology, orality and performing arts. During subsequent seminars basic emic approaches to the problem of text, orality and performances in the selected cultures of Asia and Africa will be shown, including India, China, Japan, Turkey, Arab countries, Mongolia, Tibet, Ethiopia and others. The students shall discuss similarities and differences between the examples with the use of the acquired research methods.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Kryteria oceniania
Exam
Praktyki zawodowe
does not apply
Literatura
De Beaugrande, R., & Dressler, W. U. (1981) Introduction to text linguistics / Robert-Alain De Beaugrande, Wolfgang Ulrich Dressler. London ; New York : Longman, 1981.
Goody, Jack; Watt, Ian (1968). Goody, Jack (ed.). "The Consequences of Literacy". Literacy in Traditional Societies. Cambridge: Cambridge University Press.
Hadary, Alex. Bibliography of Performing Arts In The East (in Western languages) (Theatre, dance, puppetry, cinema, plays, masks, martial arts) Compiled by … http://asia-perfo-arts.com/
Halliday MAK and R Hasan. (1985) Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Geelong: Deakin University.
Harris, Zellig (1988). Language and Information New York: Columbia University Press.
Jousse, Marcel (1978). "Le Parlant, la parole, et le souffle". L’Anthropologie du geste. Gallimard, Paris: Ecole Pratique des Hautes Etudes. 3.
McLuhan, Marshal (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press.
Ong, Walter J. (2002) Orality and Literacy: The Technologizing of the Word (2nd ed.). London and New York: Routledge.
Yates, Frances A. (1966). The Art of Memory. London: Routledge & Kegan Paul.
Textualization of Oral Epics, Lauri Honko (ed.), Mouton de Gruyter, Berlin, New York 2000.
Trappes-Lomax, Hugh (2004) "Discourse analysis", in The Handbook of Applied Linguistics ed. by A. Davies & C. Elder. Oxford: Blackwell, pp. 133–64.
Bibliografia do konwersatorium będzie podawana sukcesywnie w związku z tematem zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: