Historia Tybetu 3600-MT-HT-OW
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI FAKTAMI Z HISTORII POLITYCZNEJ I KULTUROWEJ TYBETU OD POWSTANIA ZJEDNOCZONEGO PAŃSTWA TYBETAŃSKIEGO (VII W.) PO WYDARZENIA WSPÓŁCZESNE.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W06 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Tybetu
K_W08 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Tybetu
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Tybetu w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Tybetu
K_W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W18 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_U02 wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U04 zastosować wiedzę z zakresu historii Tybetu. do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05 prawidłowo usytuować Tybet w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09 zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturoweJ Tybetu w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Mongolii i w języku polskim oraz w języku tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Tybetu
K_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury tybetańskiej w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Tybetu
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY
Literatura
Authenticating Tibet. Answers to China’s 100 Questions, Anne-Marie Blondeau and Katia Buffetrille (red.), with Foreword by Donald Lopez, University of California Press 2008
A. Bareja-Starzyńska, „Tybet” w: Encyklopedia historyczna świata. Azja, część 1, Agencja Publicystyczno-Wydawnicza Opres, Kraków 2002
M. Kapstein, Tybetańczycy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010
D. Snellgrove, H. Richardson, Tybet. Zarys historii kultury, PIW, Warszawa 1978
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: