- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Warsztaty - Wprowadzenie do lingwistyki korpusowej 3600-KM-WLK-OG
Korpusu językowe stanowią obecnie podstawowe źródło wykorzystywane w badaniach z zakresu językoznawstwa, innych nauk społecznych, czy literaturoznawstwa. Korpusy oferują dostęp do ogromnych zasobów tekstowych, zbudowanych na bazie autentycznych wypowiedzi, dzięki czemu umożliwiają rzetelną analizę języka na wielu poziomach. Podczas warsztatów uczestnicy zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę na temat językoznawstwa komputerowego w Polsce i na świecie. Poznają podstawowe metody badawcze lingwistyki komputerowej oraz ich zastosowania. Zdobywają wiedzę na temat tworzenia i wykorzystywania korpusów językowych, jak i praktyczne umiejętności niezbędne do samodzielnego tworzenia i posługiwania się nimi.
Zapoznają się z teoretycznymi podstawami tworzenia korpusów językowych, kryteriami doboru tekstów i problemami związanymi z dygitalizacją materiału. Poznają narzędzia korpusowe i ich praktyczne zastosowania, m.in. w praktyce poznają możliwości i zasady korzystania z platformy Sketch Engine.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą terminologię z zakresu językoznawstwa komputerowego i korpusowego. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy gramatycznej jednostek języka z wykorzystaniem metod lingwistyki korpusowej.
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informację z wykorzystaniem źródeł elektronicznych oraz formułować na tej podstawie sądy. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności analizy badawczej. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjnych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi odpowiednio określić priorytety, służące realizacji celów.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo i aktywność na zajęciach. Zaliczenie na podstawie wykonania zadanej pracy.
Literatura
Biber, D., Conrad, S. i R. Reppen. 2007. Corpus linguistics. Cambridge University Press.
Czerepowicka, M. 2001. Polskie korpusy tekstów (wybrane zagadnienia), „Prace Językoznawcze UWM”, UWM, z. III, s. 65-75.
Lewandowska-Tomaszczyk, B. 2005 (red.). Podstawy językoznawstwa korpusowego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
McEnery, A., Wilson, A. 1996. Corpus Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Piotrowski, T. 2003. Językoznawstwo korpusowe: wprowadzenie do problematyki [w:] Językoznawstwo w Polsce. Stan i perspektywy, red. Stanisław Gajda, PAN KJ Opole, s. 143-154.
Przepiórkowski, A. 2004. Korpus IPI PAN. Wersja wstępna / The IPI PAN Corpus: Preliminary version. IPI PAN, Warszawa.
Przepiórkowski, A., Bańko, M., Górski, R. i B. Lewandowska-Tomaszczyk. 2012. Narodowy Korpus Języka Polskiego. Warszawa, PWN.
Wawrzyńczak, A. 2006. Korpusy językowe. Tekstowe zasoby internetu jako korpus - wprowadzenie. Takt.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: