- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Teoria komunikacji 3600-KM-TK-OG
Celem kursu jest kompleksowe wprowadzenie uczestników do teoretycznych
zagadnień komunikacji. Kurs przedstawi główne modele teoretyczne, począwszy od ujęć skierowanych na proces, poprzez strukturalizm, semiologię i studia empiryczne, po analizę roli ideologii w znaczeniu.
Po ukończeniu kursu, uczestnicy będą posiadali najważniejsze narzędzia teoretyczne do analizy aktów komunikacji, które pomogą im również lepiej rozumieć i uczestniczyć w aktach komunikacji międzykulturowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu komunikacji międzykulturowej K_W01 (NKR)
- ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki komunikacji międzykulturowej Azji i Afryki i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie K_W05 (NKR)
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych metod komunikacyjnych K_W06 (J/NKR)
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i
wartościowania) dotyczącą komunikacji międzykulturowej K_W07 (NKR)
Umiejętności: absolwent
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych różnych kręgów cywilizacyjnych K_U02 (H/NKR)
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych K_U04 (NKR)
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej w
rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach
profesjonalnych K_U05 (NKR)
- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami kultury (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranych regionów a zagadnieniami tradycji i współczesności K_U09 (NKR)
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury wybranego regionu w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie komunikacji międzykulturowej stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki K_U10 (NKR)
- potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście wybranych regionów K_U15 (NKR)
Kompetencje: absolwent
- jest otwarty na nowe idee i nurty oraz odmienność kulturową K_K05 (NKR)
- posiada świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06 (NKR)
- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz innych regionów K_K08 (NKR)
- dostrzega potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe innych regionów traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną K_K09 (NKR)
- wykorzystuje kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy migracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju K_K12 (NKR)
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu pisemnego (lub, jeśli niebędzie możliwości przeprowadzenia stacjonarnego egzaminu pisemnego, z egzaminu ustnego on-line) na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów oraz z zalecanych lektur. Jeśli nie będzie możliwe stacjonarne przeprowadzenie egzaminu pisemnego, egzamin on-line będzie miał formę ustną.
Literatura
Adams, K., G.J. Galanes, Komunikacja w grupach, PWN: Warszawa 2008
Anderson, J.A., Communication Theory: Epistemological Foundations, The Guilford Press: New York 1996
Craig, Robert T., “Communication Theory as a Field”, Communication Theory, Volume 9, Issue 2, 1 May 1999, pp.119–161
Fiske, J., Introduction to Communication Studies, Routledge: Abingdon 2010
Głodowski, W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication: Warszawa, 2005
Griffin, E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk, 2003
Martin, J.N. & Nakayama, T.K., Intercultural communication in contexts, McGraw-Hill Education: New York 2018
Morrealle, S.P., B.H.Spitzberg, J.K.Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN: Warszawa 2015
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: