- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Warsztaty-Rola gestów w komunikacji w kulturach pozaeuropejskich 3600-KM-RGKKP-OG
Przedmiot ma na celu omówienie roli gestów w komunikacji na przykładzie kultur pozaeuropejskich. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi terminami dotyczącymi badań nad gestami i rodzajami gestów. Przykłady użycia gestów prezentowane przez wykładowcę będą pochodziły głównie z Afryki Subsaharyjskiej. Studenci zostaną poproszeni o podzielenie się swoją wiedzą w zakresie użycia gestów w odniesieniu do wybranego regionu Azji lub Afryki w zależności od języka, którego się uczą lub regionu, którym się szczególnie interesują.
Praca własna przed przyjściem na zajęcia będzie polegała na przeczytaniu kilku artykułów, przygotowaniu krótkiego wystąpienia na temat wybranego typu gestów (np. gesty ikoniczne, deiktyczne, emblematy) oraz znalezienie materiału wizualnego (film fabularny, wywiad, program publicystyczny) pokazującego wypowiedź w wybranej kulturze pozaeuropejskiej zawierającą kilka charakterystycznych dla tej kultury gestów (np. sposób wyliczania, pokazywanie upływu czasu, sprzeciw).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14
- zna stan badań w zakresie wybranej problematyki wybranego regionu Azji i Afryki K_W17
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł K_U01
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu gestów w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U09
-potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03
-ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych i obyczajowych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K06
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach
przygotowanie zadań zleconych przed zajęciami
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Body – Language – Communication. 2014. C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, David i S.Tessendorf (red.), Berlin/Boston (wybrane rozdziały)
Will, I. 2018 „Od zrutynizowanej czynności do schematu – o pochodzeniu hausańskich gestów towarzyszących mowie”, [in:] W. Cisło, J. Różański, M. Ząbek (eds.), Bilad as-Sudan. Rodzime kultury a islam, Pelplin: Bernardinum, 109-136
Will, I. 2021. Recurrent Gestures of Hausa Speakers (rozdział III). Leiden/Boston: Brill, pp. 57-84
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: