- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Warsztaty-Potrzeby, emocje, granice i relacje.Ze sobą i z innymi w komunikacji międzykulturowej 3600-KM-PEGR-OG
Warsztaty opierają się na założeniu, że wszelka komunikacja, a w sposób szczególny komunikacja międzykulturowa, przebiega w sposób bardziej komfortowy dla osób w niej uczestniczących, jeśli są one świadome swoich własnych potrzeb, myśli i emocji, granic w kontaktach międzyludzkich oraz kluczowych mechanizmów, zachodzących w procesie komunikacji. Jeśli ponadto potrafią one poddawać tę świadomość refleksji, podejmować w oparciu o to decyzje, a następnie wdrażać je w życie, to zdecydowanie rośnie szansa na prowadzenie nawet trudnych dialogów w sposób możliwie bezpieczny i satysfakcjonujący.
Powyższe założenia i wartości obecne są w szeroko pojmowanym kręgu kultury zachodniej. Nie są powszechnikami kulturowymi i nie należy spodziewać się ich respektowania w każdej sytuacji komunikacyjnej na świecie. Jednakże kompetencje i wiedza, nabywane podczas warsztatów, służą do pracy nad ogólnie pojmowaną komunikacją międzykulturową, niesprofilowaną do konkretnych państw, grup czy kultur. Dla uczestników i uczestniczek warsztatów będą stanowić podstawowe wyposażenie kompetencyjne, poszerzane i modyfikowane potem w praktyce o elementy istotne w konkretnych sytuacjach komunikacyjnych.
Warsztaty stanowią przestrzeń, współtworzoną przez osoby uczestniczące oraz prowadzącego, podnoszenia poziomu opisanych powyżej kompetencji poprzez doświadczanie ich działania i refleksję nad nimi.
Na użytek rozpoznawania i nazywania potrzeb, jak też identyfikowania i nazywania myśli i emocji oraz zarządzania nimi zostaną wykorzystane propozycje powstałe w obszarze tzw. Nonviolent Communication (Porozumienie bez Przemocy; NVC), modelu stworzonego przez Marshalla Rosenberga.
Rozwiązania w zakresie praw, zachowań i procedur asertywnych będą ramą dla ćwiczeń określania własnych i postrzegania cudzych granic oraz ich stawiania w kontaktach międzyludzkich.
Wreszcie koncepcyjnym układem odniesienia dla zagadnień w obszarze komunikacji ze sobą i innymi ludźmi w oparciu o pogłębiony wgląd w siebie i sięganie do meta-komunikacji będą modele autorstwa Friedemanna Schulza von Thuna.
Uruchomienie refleksyjności uczestników i uczestniczek poprzez notowanie opisów myśli, emocji czy stanów wynika z inspiracji myślą i praktyką Janusza Korczaka.
Dodatkowym elementem, wspierającym podnoszenie opisanych powyżej kompetencji, będzie także struktura warsztatu: oparcie go o kontrakt, diagnozę oczekiwań i obaw oraz atmosferę wzajemnego szacunku i równości w procesie uczenia się w duchu podejścia podmiotowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik/uczestniczka zna i rozumie:
Modele i koncepcje prezentowane podczas zajęć.
Istotność kompetencji intra- oraz interpersonalnych dla prawidłowej komunikacji międzykulturowej.
Potrafi:
Zastosować w praktyce wskazania i procedury obecne w prezentowanych podczas zajęć modelach i koncepcjach.
Dokonać wglądu w siebie na poziomie potrzeb, myśli, emocji i granic.
Komunikować w sposób asertywny swoje potrzeby, myśli i emocje oraz stawiać granice.
Jest gotów/gotowa do:
Przyjmowania postawy otwartej w procesie komunikacji międzykulturowej.
Uczenia się z doświadczenia, w tym zwłaszcza w oparciu o popełniane błędy.
Prowadzenia komunikacji, w tym międzykulturowej, w oparciu o szacunek dla podmiotowości osób uczestniczących w dialogu.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest stuprocentowa obecność na warsztacie oraz wykonanie zadania, polegającego na napisaniu w trakcie trwania zajęć krótkiej refleksji nad własnym doświadczeniem warsztatu. Ocena końcowa zależy od jakości napisanej refleksji (respektowania wymaganej długości i uwzględnienia wszystkich jej elementów, podanych podczas warsztatu).
W wypadkach losowych, wymuszających maksimum trzygodzinną nieobecność (ale tylko drugiego dnia warsztatu), będą ustalane dodatkowe zadania, umożliwiające zaliczenie.
Metody pracy:
Ćwiczenia grupowe
Ćwiczenia indywidualne
Pisemna refleksja nad doświadczeniem
Mini-wykład
Literatura
LIteratura będzie podana bezpośrednio przed zajęciami.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: