- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Komunikacja międzykulturowa w praktyce 3600-KM-KMP-OG
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników warsztatów ze specyfiką komunikacji międzykulturowej oraz z różnicami kulturowymi w zakresie komunikacji (komunikacja niewerbalna i werbalna, różne style komunikacji, czyli m.in. wysoki vs niski kontekst, komunikacja bezpośrednia vs. pośrednia, komunikacja linearna vs. cyrkularna, itd.), a także innych wymiarów kulturowych istotnych z punktu widzenia komunikowania się i interakcji z osobami z innej kultury (m.in. proksemika i podejście do czasu, a także asertywność czy kulturowe reguły okazywania emocji). W trakcie warsztatów studenci poznają główne wyzwania związane z komunikacją międzykulturową (bariera językowa oraz etnocentryzm) oraz efektywne strategie radzenia sobie z nimi. Zajęcia mają charakter praktyczny: studenci poznają własne preferencje w zakresu stylów komunikacji oraz swoje wyzwania w tym zakresie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie w stopniu pogłębionym:
Model komunikacji interaktywnej oraz jego specyfikę w ujęciu międzykulturowym;
Różnice kulturowe w zakresie stylów komunikacji;
Zjawisko etnocentryzmu oraz jego alternatywę w formie wrażliwości kulturowej (kompetencji międzykulturowych);
Różnice kulturowe w zakresie proksemiki i podejścia do czasu oraz kulturowych reguł okazywania emocji;
Źródeł wariancji kulturowej w zakresie komunikacji.
Student_ka:
Rozpoznaje, opisuje, analizuje i interpretuje kulturowe style komunikacji człowieka, wykorzystując wiedzę z zakresu m.in. psychologii międzykulturowej;
Potrafi podać przykłady różnych stylów komunikacji;
Rozpoznaje własne preferencje w zakresie stylów komunikacji;
Potrafi analizować wyniki badań dotyczące różnic kulturowych w zakresie komunikacji oraz dyskutować na ich temat;
Umie pracować w grupie
Student_ka:
Jest świadomy_a , że różnice kulturowe dotyczą komunikacji i nie ma jednego „najlepszego” kulturowo sposobu komunikowania się;
Potrafi dostosować swój sposób komunikacji do kontekstu/odbiorcy
Potrafi uargumentować na czym polega dany styl komunikowania się lub wybrany wymiar kulturowy (związany z komunikacją)
Dyskutując nt. danego stylu komunikacji/ wymiaru kulturowego zjawiska specyficznego kulturowo i wynikających z niego różnic kulturowych, zachowuje obiektywizm nie faworyzując ani nie deprecjonując żadnej z kultur (cechuje się wrażliwością kulturową).
Kryteria oceniania
Aktywny udział w dyskusji podczas zajęć.
Dwie indywidualne prace pisemne „Analiza incydentu krytycznego”. Szczegółowe wytyczne zostaną omówione na pierwszych zajęciach.
Grupowa praca nad rozwiązaniem studium przypadku z zakresu komunikacji
Literatura
Boski, P. (2022). Konstrukcja i funkcje regulacyjne ja w kulturze. W: P. Boski (red.), Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN. Wybrane rozdziały
Carnevale, P. J. i Leung, K. (2001). Cultural dimensions of negotiation. In: Blackwell handbook of social psychology: Group processes, 482-496.
Hall, E. T. (1999). Taniec życia: inny wymiar czasu. Warszawa: Muza. Heine, S. J. (2016). Linguistic relativity. W: S. J. Heine (red.), Cultural psychology. Third edition (s. 382-400). Nowy Jork: W. W. Norton & Company.
Mai, X., Ge, Y., Tao, L., Tang, H., Liu, C., i in.. (2011) Eyes Are Windows to the Chinese Soul: Evidence from the Detection of Real and Fake Smiles. PLOS ONE 6(5): e19903.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0019903.
Matsumoto, D. R. i Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wybrane rozdziały
Matsumoto, D., Yoo, S. H., & Fontaine, J. (2008). Mapping expressive differences around the world: The relationship between emotional display rules and individualism versus collectivism. Journal of cross-cultural psychology, 39(1), 55-74.
Storti, C. (1999). Figuring Foreigners Out: A Practical Guide. Hodder & Stoughton. Kindle Edition.
Szarota, P. (2006). Psychologia uśmiechu. Analiza kulturowa. Gdańsk: GWP
Wang, J. (2008). A Cross-cultural study of daily communication between Chinese and American-from the perspective of high context and low context. Asian Social Science, 4(10), 151-154.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: