- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura biznesu w Azji i Afryce 3600-KBAA-OG
Celem konwersatorium jest omówienie kluczowych aspektów kultury biznesu w Japonii, Chinach, Korei, Indiach, Mongolii oraz w wybranych krajach arabskich i afrykańskich. W tym kontekście ‘kultura’ będzie definiowana przede wszystkim jako “zaprogramowanie” umysłu człowieka, które stanowi ważny czynnik determinujący jego zachowanie. Kultura biznesu jest związana z zasadami zarządzania, procedurami, dominującymi wartościami i rolami społecznymi, etykietą oraz stereotypowym wizerunkiem biznesmena. Kultura biznesu jako przejaw kultury organizacyjnej określa styl pracy, strategie działania czy wizerunek przedsiębiorstwa oraz ma wpływ nie tylko na decyzje zarządu przedsiębiorstw, ale także na proces produkcyjny czy księgowość. Przedstawienie i analiza różnic kulturowych w prowadzeniu biznesu w trakcie tego konwersatorium ma na celu pogłębienie wiedzy studentów Wydziału Orientalistycznego na ten temat oraz przygotowanie ich do pracy w firmach w różnych krajach Azji i Afryki, w przedstawicielstwach takich firm w Polsce oraz w polskich firmach i urzędach, które mają kontakty z przedstawicielami omawianych kręgów kulturowych.
Ogólne wprowadzenie do problematyki kultury biznesu na świecie uwzględni porównanie trzech typów charakteru narodowego przejawionego w organizacjach (Lammers, Hickson,1979): typ anglosaski, łaciński oraz tzw. „trzeciego świata” (krajów rozwijających się). Przedstawiona zostanie również teoria Geerta Hofstede określająca wymiary kultur narodowych w organizacjach, która stanowi podstawę analiz komunikacji międzykulturowej w kontekście kultury biznesu. (Hofstede opracował teorię czterech wymiarów na podstawie badań ankietowych dotyczących systemu wartości, które przeprowadzono wśród pracowników koncernu IBM w różnych krajach świata, a Michael Bond uzupełnił ją o piąty wymiar).
Można wyróżnić pięć wymiarów, które powinny być wzięto pod uwagę przy analizie systemów wartości w kulturach organizacyjnych:
1. Kolektywizm - indywidualizm (wyznacza proporcje między wagą przykładaną do dobra jednostki i grupy);
2. Unikanie niepewności (stopień, w jakim pracodawcy i pracownicy skłonni są zaakceptować ryzyko w biznesie, nieprzewidywalność stosunków społecznych i niepewność przyszłości);
3. Dystans władzy (określa relacje między przełożonymi i podwładnymi, określa również stopień akceptacji dla nierówności społecznych);
4. Kobiecość i męskość (stereotypowa rola kobieca - uznanie za najważniejszy cel pozytywnych relacji interpersonalnych/ harmonii, ugodowość oraz stereotypowa rola męska - zorientowanie na konkretne zadanie, preferowanie wymiernych sukcesów i związanych z nimi nagród, cenienie odwagi i asertywności.
5. Orientacja długoterminowa i orientacja krótkoterminowa (w organizacjach o orientacji długoterminowej wszystko rozważane jest w dłuższej perspektywie a adaptacja do zmiennych uwarunkowań i pragmatyczne podejście do problemów uważana jest za konieczność, podczas gdy orientacja krótkoterminowa zakłada małą elastyczność w negocjacjach i nastawienie na doraźny zysk).
Omówione zostanie także zjawisko „dynamizmu konfucjańskiego” występujące w krajach Azji Wschodniej. Różne problemy związane z kulturą biznesu w Japonii, Chinach, Korei, Indiach, Mongolii, a także w wybranych krajach arabskich i afrykańskich będą analizowane także w odwołaniu do teorii Kazuo Nishiyamy, który wyróżnił następujące kluczowe pary pojęć wskazujące na wartości uznane przez daną organizację: hierarchia-egalitaryzm; konformizm-nieposłuszeństwo; emocje-rozum; „zachowanie twarzy”- pragmatyzm; konserwatyzm- społeczna mobilność; uznanie autorytetów-odrzucenie autorytetów.
W trakcie zajęć dotyczących Japonii, Korei, Chin, Mongolii, Indii oraz wybranych krajów arabskich i afrykańskich zostaną poruszone następujące tematy związanych z komunikacją międzykulturową w kontekście biznesu:
7. Przeszkody w międzykulturowej komunikacji biznesowej między Polakami a przedstawicielami danego kraju/krajów (z uwzględnieniem specyfiki obu/różnych języków oraz mowy ciała: mimika, kontakt wzrokowy, gesty, wygląd, ubiór, przestrzeń interpresonalna/konieczny dystans w kontakcie cielesnym)
8. Podstawy relacji biznesowych (z uwzględnieniem etykiety biznesowej, inicjowania i utrzymywania kontaktów biznesowych, przebiegu spotkań towarzyskich oraz wręczaniem prezentów w kontekście biznesowym)
9. Pozycja kobiety w relacjach biznesowych
10. Sposoby prowadzenia negocjacji kontraktów i rozwiązywania konfliktów (efektywne metody komunikacji interpersonalnej, strategia handlowa)
11. Proces decyzyjny w firmach danego kraju/krajów (style zarządzania)
12. Problemy cudzoziemców pracujących w firmach danego kraju/krajów (np. problem dyskryminacji, nieporozumienia związane z odmiennymi stylami pracy czy czynnikami motywacyjnymi oraz z inną oceną efektywności)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01
posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu krajów Azji i Afryki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02
ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą
K_W03
zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
K_W10
Ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji i Afryce w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł
K_U05
Potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej krajów Azji i Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury krajów Azji i Afryki w kulturze światowej
Kryteria oceniania
Warunek wstępny – prezentacja
Test jednokrotnego wyboru (pisemny).
Praktyki zawodowe
Nie ma
Literatura
Wprowadzenie:
Hofstede , G., Kultury i organizacje (tłum. M. Durska), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
Hofstede G., Bond M., Confucius and Economic Growth: New Trends in Cultural Consequences, “Organizational Dinamics” 16-4, 1988. Lammers, C.J.,Hickson D. J., (ed) Organizations alike and unlike: International and Interinstitutional studies in the sociology of organization, Routledge, London 1979. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa (tłum. A. Nowak), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. Triandis, H.C. (1995). Individualism and Collectivism. Boulder CO: Westview Press,
MacMillan 2017.
Japonia
Hall E.T., Hall M.R., Hidden differences: Doing business with the Japanese, New Anchor Books, New York 1997.
March R.M., Honoring the Customer: Marketing and selling to the Japanese, John Wiley, New York 1991.
Nishiyama Kazuo, Doing Business with Japan. Successful Strategies for Intercultural Communication, University of Hawai’i Press, Honolulu, 2000. Tung R.L., Business negotiations with the Japanese, Lexington Books, Lexington 1984
Korea
Boye Lafayette De Mente, The Korean Way in Business : Understanding and Dealing with the South Koreans in Business, Tuttle Publishing, Singapore 2014.
Peggy Kenna, Business Korea: A practical guide to understanding South Korean Business culture, Passport Books, 1995.
Breen M., The Koreans, St. Martin's Griffin, New York 1998.
Haesung Lee, Kapitalizm konfucjański. Koreańska droga rozwoju, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011
Hwang Sangmin, Kody do psychiki Koreańczyków (w j. k.), Chungrim, Seoul 2011.
Chiny
Gan, Shengfei. How to Do Business with China: An Inside View on Chinese Culture and Etiquette, AuthorHouseUK (October 30, 2014).
Gilardoni, Diego. Decoding China: Cross-cultural strategies for successful business with the Chinese, CreateSpace Independent Publishing Platform; 1 edition (February 15, 2017).
Leksykon Wiedzy o Chinach Współczesnych, (praca zbiorowa), Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2009.
Lun Ying, Walker Anthony. Explaining guanxi : the Chinese business network. Routledge, London, New York 2006.
Seligman, Scott D. Chinese Business Etiquette: A Guide to Protocol, Manners, and Culture in thePeople's Republic of China. Grand Central Publishing; Subsequent edition (November 15, 2008).
Indie
Aulbur W., Kapoor A., Riding the Tiger: How to Execute Business Strategy in India, Penguin Random House India, New Delhi 2016.
Materiały dla przedsiębiorców przygotowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu, EY, PWC
Rothermund D., Indie. Nowa azjatycka potęga, Wydawnictwo Akademickie Dialog Warszawa 2010.
Storti C., Speaking of India: Bridging the Communication Gap When Working with Indians, Nicholas Brealey Publishing Ltd, Boston 2015.
Mongolia
Cross Cultural Aspects of Advertising-Cultural Analysis of Mongolian and Chinese Web Sites
Doing business in Mongolia 2015, www.pwc.com/mn
Ole Bruun, Li Narangoa (ed.), Mongols From Country to City Floating Boundaries, Pastoralism and City Life in the Mongol Lands, NIAS Press, Copenhagen 2006.
Oyungerel Tangad, Scheda po Czyngis Chanie. Demokracja po mongolsku, Trio, Warszawa 2013.
Watkins James, “Mongolian capitalism: cultural battles”, The UB Post, 3/07/2014
Batkhurel Gombodorj, “Methodical Approach of the XXI Centuries Mongolian Management Development Philosophy and Model’, http://www.cgu.ac.jp/Portals/0/09-kenkyu/publication/vol.3/3_6.pdf .
Mashbat o. Sarlagtay, “Mongolia: Managing the transition from Nomadic to settled culture”, https://apcss.org/Publications/Edited%20Volumes/RegionalFinal%20chapters/Chapter19Sarlagtay.pdf.
World Bank Group, Doing business 2019 Traininfg for reform Economy Profile Mongolia, http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/country/m/mongolia/MNG.pdf
Kraje arabskie
Iqbal Z., Mirakhor A., Ethical Dimension of Islamic Finance. Theory and Practice, Palgrave, New York 2007.
Mahmoud el Gamal, Islamic Finance: Law, Economic and Practice, Cambridge University Press, London 2006.
Tripp Charles, Islam and the Moral Economy, Cambridge University Press, Cambridge 2006,
Visser Hans, Islamic Finance, Principle and Practice, Elgar Publishing, London 2013, 2016.
Kraje afrykańskie
Adams Bodomo, (2010) “The African Trading Community in Guangzhou: An Emerging Bridge for Africa–China Relations”, The China Quarterly, Vol. 203
Darley Wiliam K., Blankson Charles (2008) "African culture and business markets: implications for marketing practices", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 23 Issue 6
Nussbaum Barbara, (2013) “African Culture and Ubuntu Reflections of a South African in America”, World Business Academy, Vol. 17, Issue 1
Henry M. Bwisa and Johnson Muthoka Ndolo, (2011) “Culture as a Factor in Entrepreneurship Development: A Case Study of the Kamba Culture of Kenya”, Opinion-Volume 1, No. 1, December
Joseph David1, Musa Clement Lawal, (2018) ”Religiosity and Entrepreneurial Intentions in Nigeria”, Jurnal Bisnis dan Manajemen P-ISSN: 2087-2038; E-ISSN:2461-1182 Volume 8 (2)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: