Chanoyu II: japońska droga herbaty 3600-JA-CHJDHII-OW
Konwersatorium dotyczy zjawiska chanoyu w japońskiej historii i kulturze. Poruszane będą tematy związane z materialnymi i niematerialnymi aspektami drogi herbaty; sztuką, estetyką, filozofiami przenikającymi drogę herbaty. Studenci opracowują i omawiają problemy takie jak: tworzenie się kultury chanoyu, rozwój kanonów estetycznych i podanie odpowiadających im przykładów ze świata herbaty (architektura, ceramika, kaligrafia, lakownictwo etc.). Na podstawie tekstów źródłowych i praktycznych doświadczeń śledzimy jak owe przykłady mogą być fizycznymi reprezentacjami zawartych w drodze herbaty ideałów. Omawiamy związki kultury herbaty z buddyzmem zen i innymi nurtami filozoficzno-religijnymi a także to, jak wszystkie wymienione wyżej zagadnienia wpływają na jednostkę i społeczne interakcje. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się z materiałami na temat kultury herbaty: klasycznymi tekstami dotyczącymi badanego zjawiska, jak i współczesnymi artykułami z tej dziedziny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci potrafią przedstawić z wykorzystaniem terminologii tej dziedziny podstawowe zagadnienia z historii, estetyki i filozofii japońskiej drogi herbaty. W toku zajęć studenci mają też okazję doświadczyć herbaty w jej tradycyjnym otoczeniu, usiąść i praktykować na matach tatami, co sprawia, że swobodniej są w stanie korzystać z japońskiej tradycyjnej przestrzeni, potrafią zachować się zgodnie z etykietą obowiązującą gościa podczas spotkania herbacianego, łatwiej i z większą świadomością wchodzą w relacje wpisane w japońskie tradycyjne środowisko kulturowe. Konieczność uczenia się elementów od starszych doświadczonych kolegów rozwija umiejętność współpracy i komunikacji, zajęcia wymagające szczególnego skupienia, wysiłku fizycznego jak i mentalnego hartują ducha, natura drogi herbaty zaś wzbudza w studentach otwarcie na drugiego, współczucie, wzajemne zrozumienie i poczucie więzi.
Po ukończeniu kursu przewidzianego programem student:
Wiedza
Zna:
– szczegółowe zagadnienia z zakresu sztuki i estetyki Japonii (K_W08);
– złożoność natury języka japońskiego jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii państw azjatyckich (K_W13);
– różnorodność językową i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14);
– podstawowe zagadnienia dotyczące współczesnego życia kulturalnego Japonii (K_W16);
– stan badań w zakresie wybranej problematyki kultury Japonii (K_W17);
– podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii (K_W18);
– podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimej tradycji Japonii (K_W19)
Umiejętności
Potrafi:
– czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Japonii (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06);
– zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Japonii w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U09);
– analizować i interpretować teksty źródłowe w języku japońskim (K_U13);
– poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Japonii (K_U17);
– prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Japonii w języku polskim oraz w języku japońskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Japonii (K_U21);
– posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku japońskim (K_U22);
Kompetencje
Jest gotów do:
– uczenia się przez całe życie (K_K01);
– współdziałania i pracy w grupie oraz do nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych (K_K02);
– nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03);
– uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (K_K05);
– prowadzenia dialogu międzykulturowego (K_K06);
– uświadamiania znaczenia kultury japońskiej w kulturze światowej (K_K07);
– działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii (K_K08)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne na ocenę i zaliczenie praktyczne,
Ocena ciągła (przygotowanie w czasie zajęć, aktywność),
Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze).
Możliwe zaliczenie w terminie zerowym
Literatura
Okakura Kakuzō (przełożyła Maria Kwiecieńska), Księga herbaty, PIW, Warszawa 1986
Sōshitsu Sen XV (przełożyła Anna Zalewska), O duchu herbaty, Wydawnictwo jeżeli p to q, Poznań 2007
A Chanoyu Vocabulary – Practical Terms for the Way of Tea, Tankōsha, Kyōto 2007
Varley Paul, Kumakura Isao (red.), Tea In Japan, Essays on the History of Chanoyu, University of Hawaii Press, Honolulu 1989
Sen Sōshitsu XV (trans. V. Dixon Morris), The Japanese Way of Tea: From Its Origins in China to Sen Rikyū, University of Hawaii Press, Honolulu 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: