Chanoyu IV: Droga Herbaty w japońskiej historii i kulturze 3600-JA-CHDHJHIV-OW
Pogłębiona analiza kanonów estetycznych chanoyu oparta na wybranych na dany semestr tekstach źródłowych. Zapoznanie się z głównymi założeniami japońskiej teorii praktyki (shugyōron) w ramach teorii sztuk-dróg (geidōron). Rozwijanie umiejętności praktycznych podczas zajęć w pawilonie herbacianym Kaian. Przygotowanie studentów do zaprojektowania i przeprowadzenia własnego spotkania herbacianego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci potrafią przedstawić z wykorzystaniem terminologii tej dziedziny szczegółowe zagadnienia z historii, estetyki i filozofii drogi herbaty. W toku zajęć studenci mają okazję doświadczyć herbaty w jej tradycyjnym otoczeniu. Dzięki temu potrafią swobodniej korzystać z japońskiej tradycyjnej przestrzeni, umieją zachować się zgodnie z etykietą obowiązującą gościa podczas spotkania herbacianego, łatwiej i z większą świadomością wchodzą w relacje wpisane w japońskie środowisko kulturowe. Konieczność uczenia się elementów od starszych doświadczonych kolegów rozwija umiejętność współpracy i komunikacji, zajęcia wymagające szczególnego skupienia, wysiłku fizycznego jak i mentalnego hartują ducha, natura drogi herbaty zaś wzbudza w studentach otwarcie na drugiego, współczucie, wzajemne zrozumienie, poczucie więzi.
Po ukończeniu kursu przewidzianego programem student:
Wiedza
[K_W08] ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Japonii (w zakresie omawianym na zajęciach)
Kompetencje
[K_K05] ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (na poziomie studenta studiów II stopnia, w zakresie charakterystyki sztuki drogi herbaty w obrębie kultury Japonii)
[K_K06] widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego (w zakresie wymiany kulturowej inspirowanej poprzez udział osoby spoza japońskiej kultury w japońskich spotkaniach herbacianych);
[K_K07] ma świadomość znaczenia kultury japońskiej w kulturze światowej (w zakresie inspiracji kulturą chanoyu);
[K_K08] jest gotów do działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii (dotyczy wybranych studentów, w zakresie dzielenia się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi w ramach kursu w aktywności poza zajęciami)
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne i praktyczne
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
Możliwość zaliczenia w terminie zerowym
Literatura
Varley Paul, Kumakura Isao (red.), Tea In Japan, Essays on the History of Chanoyu, University of Hawaii Press, Honolulu 1989
Dennis Hirota, Wind in the Pines, Asian Humanities Press, Fremont 1995
Wybrane teksty z:
Chadō koten zenshū zen 12 kan, Klasyka literatury drogi herbaty – dzieła wszystkie w 12 tomach, Tankōsha, Kyōto 1956
I inne wybrane przez prowadzącego w danym semestrze teksty źródłowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: