Literatury Afryki 3600-AF-LA-OW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe wybranego regionu Afryki
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z wybranego języka afrykańskiego na język polski
ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym wybranego regionu Afryki
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji wybranych regionów Afryki
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Afryki
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Afryki prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Afryki, a zagadnieniami tradycji i współczesności
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury wybranego regionu Afryki
potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z wybranego języka afrykańskiego na język polski
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultur Afryki poprzez analizę językową/ filologiczną
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej wybranego regionu Afryki w języku polskim oraz w wybranym języku afrykańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej wybranych regionów Afryki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury krajów Afryki w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej wybranego regionu Afryki
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe wybranego regionu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Studenci_tki zobowiązani_e są do lektury trzech tekstów literackich ustalonych z prowadzącym. Egzamin ustny opiera się w 50% na rozmowie na temat lektur i 50% na znajomości treści wykładu.
Literatura
KSIĄŻKI
Abiola Irele F., Gikandi S., The Cambridge history of African and Caribbean literaturę, Cambridge 2004.
Andrzejewski, B.W., Piłaszewicz S., Tyloch W., Literatures in African languages : theoretical issues and sample surveys, Cambridge 1985.
Booker M. K., The African novel in English : an introduction, Portsmouth ; Oxford, 1998.
Gérard, A. S (ed.) European-language writing in Sub-Saharan Africa, Amsterdam ; Philadelphia, 1986.
Krzywicki, J. Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Cz. 1, W kręgu tradycji, Warszawa 2002.
Krzywicki, J. Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Cz. 2, Rozliczenie z kolonializmem, Warszawa 2007.
Szupejko, M. Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, Warszawa 2007.
CZASOPISMA
Research in African Literatures
Études Littéraires Africaines
African Literature Today
Présence Africaine
ŻRÓDŁA INTERNETOWE
Bibliografia polskich przekładów literatury afrykańskiej:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/185n72SXBVB1KFC99Ow_CgKuE_CWwCD54OpHt-Jx2WQg/edit#gid=184202148
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: