Cywilizacja chińska - historyczna (Z) 3600-7-SI5-CCHH
Celem przedmiotu jest wspólna dyskusja nad wybranymi aspektami najnowszej historii Chin oraz ich znaczenia dla aktualnej sytuacji polityczno-społecznej tego kraju. Dyskusja prowadzona jest w oparciu o lekturę oraz analizę dostarczonych przez prowadzącego materiałów o charakterze źródłowym z dziejów Chin oraz materiałów takich jak artykuły prasowe z omawianych okresów, analizy specjalistyczne powstające w omawianych okresach.
W semestrze zimowym podstawowy zakres tematów obejmuje okres Republiki Chińskiej w l. 1912-1949, a w semestrze letnim okres Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Chińskiej na Tajwanie po 1949 r.
Uczestnicy zajęć przygotowują w ramach własnych badań analizy wybranych zagadnień historycznych w oparciu o źródła historyczne i literaturę naukową w języku chińskim i angielskim.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: ogólnouniwersyteckie nieobowiązkowe | W cyklu 2023Z: obowiązkowe nieobowiązkowe ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2023Z: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych K_W01, H2A_W01, H2A_W02
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach Chin (z zakresu historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej K_W02, H2A_W03, H2A_W05
-ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury chińskiej z zakresu historii i zagadnień społeczno-politycznych K_W03, H2A_W04
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Chin w zakresie historii K_W06, H2A_W07
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Chin K_W07, H2A_W07
Umiejętności:
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U01, H2A_U01
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U02, H2A_U02
-Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U03, H2A_U03
-Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych K_U04, H2A_U04
-Posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów K_U20, H2A_U06
-Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskich i w języku chińskim K_U21, H2A_U08
-Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze K_U22, H2A_U03
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K01, H2A_K01
- potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03, H2A_K02
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową K_K05
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06, H2A_K03, H2A_K04
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz poznanej z wybranego regionu K_K08, H2A_K05
-- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Chin (i Tajwanu), traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną K_K09, H2A_K01, H2A_K02, H2A_K06
- aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Chinach K_K10, H2A_K04, H2A_K05, H2A_K06
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności). Systematyczne przygotowywanie zadań analizy doniesień z Chin i Tajwanu, systematyczna lektura zadanych artykułów o charakterze naukowym, aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
Do zaliczenia obowiązuje materiał omawiany na zajęciach, znajomość treści artykułów, bieżące przygotowanie do udziału w zajęciach. W trakcie dwóch semestrów przeprowadzone zostaną również dwa kolokwia ze znajomości mapy administracyjnej Chin w okresie Republiki po 1928 r. oraz współczesnej. Studenci muszą wskazać na konturowej mapie Chin położenie prowincji, ich stolic oraz regionów historycznych kraju i przyległych obszarów.
Każdy semestr kończy się napisaniem raportu z przedstawiony w trakcie jego trwania prezentacji analiz.
Literatura
1. Atwill D, Atwill Y., Sources in Chinese history : diverse perspectives from 1644 to the present, Routledge, 2021.
2. Cheng P.-K., Lestz M.E., Spence J. The Search for Modern China. A documentary Collection, Norton, 1999.
3. Fairbank J.K., Teng S-Y., China’s Response to the West. A documentary Survey, 1839-1923, Harvard University Press, 1979.
Materiały źródłowe i opracowania naukowe udostępnione przez prowadzącego konwersatorium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: