Literatura i kultura Tybetu 3600-7-MT2-LT
Zapoznanie z podstawowymi gatunkami literackimi piśmiennictwa tybetańskiego na przykładzie najważniejszych utworów napisanych w języku tybetańskim od VII w. Po współczesność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Tybetu; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty literackie/ piśmiennictwo Tybetu
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Tybetu
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka tybetańskiego na język polski
ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Tybetu
podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Tybetu.
wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Tybetu (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym)
prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Tybetu (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
zanalizować najważniejsze zjawiska/prądy sztuki (malarstwa, rzeźby, architektury, innych dziedzin sztuki) Tybetu
wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Tybetu.
przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z tybetańskiego na język polski
interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury Tybetu poprzez analizę językową/ filologiczną
poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Tybetu
prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Tybetu i w języku polskim oraz w j tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Tybetu
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury tybetańskiej w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Tybetu
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Tybetu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJECIACH, EGZAMIN USTNY
Literatura
J.I. Cabezon, R.R. Jackson (red.), Klasyczna literatura tybetańska, Dialog, Warszawa 2012 (oryg. Tibetan Literature. Studies in Genre , Snow Lion, Ithaca, New York 1996)
D. Martin, Tibetan Histories, Serindia, London 1997
Milarepa, Opowieść o życiu Milarepy czcigodnego, wielkiego i potężnego jogina albo Drogowskaz wyzwolenia i wszechwiedzy, (tłum. Ireneusz Kania), Wydawnictwo A, Kraków 2005
Sakja Pandita, Drogocenna skarbnica wytwornych maksym. Aforyzmy tybetańskie, (tłum. Ireneusz Kania), wyd. M&M, Kraków 1991
Tybetańska Księga Umarłych, Wydawnictwo: A, Kraków 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: