Seminarium magisterskie1 3600-7-IR4-SM1
Celem zajęć jest kształcenie studenta w zakresie pisania pracy magisterskiej. Praca magisterska jest przygotowywana pod opieką prowadzącego seminarium. Seminarium składa się z trzech głównych etapów. Pierwszy z nich to wybór tematu pracy magisterskiej. Ponieważ praca winna opierać się na źródłach w języku perskim, wybór tematu musi uwzględniać ten warunek. Kolejny etap to przygotowanie informacji na temat stanu badań dotyczących wybranego tematu, zebranie i opracowanie bibliografii oraz przygotowanie konspektu pracy. Trzeci etap to pisanie pracy i referowanie jej na seminarium. Student powinien wykazać się umiejętnością analizy filologicznej materiałów źródłowych w języku perskim, znajomością podstaw teoretycznych i metody badawczej zastosowanej do analizy materiału źródłowego (z zakresu nauk o kulturze i religii, językoznawstwa lub literaturoznawstwa czy historii), znajomością stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością formułowania syntezy.
Rodzaj przedmiotu
seminaria magisterskie
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma wiedzę (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą i literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-kulturowych
- posiada wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu iAfganistanu (z zakresu kultury, literatury lub języka, filozofii, religii, historii lub zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej.
- posiada wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu/Afganistanu (z zakresu kultury, literatury lub języka, filozofii, religii, historii lub zagadnień społeczno-politycznych).
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku/językach Iranu/Afganistanu.
- ma wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Iranu/Afganistanu i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie.
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Iranu/Afganistanu.
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Iranu/Afganistanu.
- zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz lietarturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii.
Umiejętności:
- potrafi wyszukać analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawowe krytyczne sądy.
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej.
- umie porównać i przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności.
- potrafi analizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej.
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Iranu/Afganistanu.
- posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2+.
- potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku perskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł.
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Iranu i Afganistanu w języku polskim oraz w j. perskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Iranu i Afganistanu.
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz języku perskim.
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów .
- potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku perskim .
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze.
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne.
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową.
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych.
- rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o wybranym regionie.
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz poznanej regionu Iranu/Afganistanu.
- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Iranu/Afganistanu, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną.
- aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Iranu i Afganistanu.
Kryteria oceniania
-praca semestralna
-kontrola obecności (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), przekroczenie liczby nieobecności skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenie.
-ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji)
-na koniec semestru zaliczenie
Literatura
W zależności od wyboru tematu pracy zalecana jest literatura o charakterze metodologicznym oraz literatura specjalistyczna w zakresie iranistyki.
1. Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Wydawca: Zyski S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
2. Gadamer Hans G., Rozum, słowo, dzieje, PIW, Warszawa: 1979
3. Clifford Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje., Kraków 2005
4. Ingarden Roman, Dzieła filozoficzne. O poznawaniu dzieła literackiego, tłum. Danuta Gierulanka, PWN ,Warszawa1976.
5. Jung C. Gustaw, Archetypy i symbole, tłum. Jerzy Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa 1993.
6. Burzyńska Anna, Markowski Michał P., Teoria literatury XXI w.
Kraków 2006.
7. Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1986.
8. White Hayden, Proza historyczna, Kraków 2010
7. Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1986.
8. White Hayden, Proza historyczna, Kraków 2010
W cyklu 2023Z:
1. Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Wydawca: Zyski S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998. oraz/lub pozycje związane z tematyka przygotowywanej przez studenta pracy |
W cyklu 2024Z:
Thomas S. Mullaney, Christopher Rea, "Rozpoczynanie badań. Jak wybrać ciekawy temat badawczy" (Wydawnictwo Naukowe PWN) oraz pozycje związane z tematyką przygotowywanej pracy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: