Seminarium licencjackie(L) 3600-7-IR3-SL(L)
Celem zajęć jest przygotowanie przez studentów pracy licencjackiej spełniającej wymogi stawiane pracom naukowym. Seminarium poświęcone jest analizie i opracowaniu wybranych zagadnień z zakresu literatury lub historii lub zagadnień społeczno-kulturowych lub religii Iranu lub Afganistanu na podstawie materiałów źródłowych w języku perskim lub dari. W pracy student powinien wykazać się umiejętnością zebrania i analizy materiałów źródłowych w języku perskim lub dari, stosowania aparatu badawczego, prezentowania stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością syntezy.
Praca seminaryjna jest przygotowywana pod opieką prowadzącego seminarium. Seminarium licencjackie składa się z trzech głównych etapów. Pierwszy z nich to wybór tematu pracy seminaryjnej. Ponieważ praca winna opierać się na źródłach w języku perskim (dari/pashto), wybór tematu musi uwzględniać ten warunek. Kolejny etap to przygotowanie informacji na temat stanu badań dotyczących wybranego tematu, zebranie i opracowanie bibliografii oraz przygotowanie konspektu pracy. Trzeci etap to pisanie pracy i referowanie jej na seminarium.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest przygotowanie przez studentów pracy licencjackiej spełniającej wymogi stawiane pracom naukowym. Seminarium poświęcone jest analizie i opracowaniu wybranych zagadnień z zakresu literatury lub historii lub zagadnień społeczno-kulturowych lub religii Iranu lub Afganistanu na podstawie materiałów źródłowych w języku perskim lub dari. W pracy student powinien wykazać się umiejętnością zebrania i analizy materiałów źródłowych w języku perskim lub dari, stosowania aparatu badawczego, prezentowania stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością syntezy. |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest przygotowanie przez studentów pracy licencjackiej spełniającej wymogi stawiane pracom naukowym. Seminarium poświęcone jest analizie i opracowaniu wybranych zagadnień z zakresu literatury lub historii lub zagadnień społeczno-kulturowych lub religii Iranu lub Afganistanu na podstawie materiałów źródłowych w języku perskim lub dari. W pracy student powinien wykazać się umiejętnością zebrania i analizy materiałów źródłowych w języku perskim lub dari, stosowania aparatu badawczego, prezentowania stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością syntezy. |
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
-posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu orientalistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
-ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Iranu i Afganistanu
-zna stan badań w zakresie wybranej problematyki Iranu/Afganistanu
-zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
-zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji Iranu/Afganistanu
zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KU.01
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Iranu i Afganistanu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świataKU_04
-potrafi prawidłowo usytuować Iran i Afganistan w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego KU_05
-potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Iranu/Afganistanu, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym KU_06
-umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Iranu/Afganistanu, a zagadnieniami tradycji i współczesności KU_07
-potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku perskim KU_13
-potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Iranu/Afganistanu poprzez analizę językową/ filologiczną
-potrafi biegle posługiwać się systemem pisma perskiego i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.)
-potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Iranu
posiada umiejętności potrzebne do przygotowania prac seminaryjnych: potrafi dobrać i odszukać źródła i opracowania napisane w języku perskim, zna technikę pisania prac seminaryjnych
-potrafi zastosować w pracy seminaryjnej podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań nad kulturą
-potrafi wybrać i sformułować temat pracy licencjackiej, dobrać i odszukać źródła w języku perskim, odnieść się do podstawowych ujęć teoretycznych
-posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Iranu w języku polskim oraz w języku perskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Iranu
-posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku perskim
-posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
-potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku perskim
-potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku orientalistyka z wykorzystaniem współczesnych technik komputerowych
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
Kompetencje
-rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
-potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
-potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
-ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
-działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Iranu i Afganistanu
Kryteria oceniania
-praca semestralna
-kontrola obecności (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
-ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji)
-na koniec semestru zaliczenie
Literatura
W zależności od wyboru tematu pracy zalecana jest literatura o charakterze metodologicznym oraz literatura specjalistyczna w zakresie iranistyki.
W cyklu 2023L:
W zależności od wyboru tematu pracy zalecana jest literatura o charakterze metodologicznym oraz literatura specjalistyczna w zakresie iranistyki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: