II język i kultura IndiiH1 3600-7-IN2-IIJIKIH1
1. Język hindi – pochodzenie i cechy charakterystyczne; informacje na temat zasięgu występowania języka oraz jego użytkowników. Przedstawianie się. Formuły powitalne i grzecznościowe.
2. Fonetyka i fonologia. Pismo dewanagari - dodatkowe znaki i ligatury. Ćwiczenia zapisywania wyrazów z ligaturami oraz z nosowością. Zapis cyfr.
3. Zaimki osobowe; odmiana czasownika ‘być’. Określanie narodowości i pochodzenia. Konstruowanie dialogu typu „Czy jesteś Hindusem?”. Piosenka hindi pt. „Moje buty są japońskie”.
4. Rzeczownik w języku hindi. Ćwiczenia deklinacji rzeczowników. Słuchanie dialogu. Intonacja.
5. Postpozycje; ich funkcje i formy. Ćwiczenia utrwalające ich użycie.
6. Ćwiczenia dotyczące poznanych zagadnień oraz czytanie tekstu z podręcznika pt. „Rodzina Rama”. Opowiadanie o własnej rodzinie, domu i pokoju.
7. Zaimki dzierżawcze i wskazujące. Ćwiczenie wskazywania przedmiotów i ich opisywania. Konstruowanie dialogu: „Co to jest/ co to jest tamto?”.
8. Czas teraźniejszy prosty. Ćwiczenie koniugacji oraz czytanie dialogu pt. „Na przyjęciu”. Opisywanie obrazka, przedstawianie ukazanych na nim osób.
9. Pory dnia. „Mój dzień” – opowiadanie o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia.
10. Przymiotniki odmienne i nieodmienne. Odpowiadanie na pytania „jakie to jest?”. Nazwy owoców i warzyw. Dni tygodnia.
11. Czas teraźniejszy złożony czasownika „być”. Nazwy miesięcy. Kalendarz indyjski. Podawanie dat. Czytanie tekstu pt. „Na lekcji”.
12. Czas przeszły niedokonany. Czytanie tekstu pt. „Rameś”. Opowiadanie o czynnościach przeszłych i teraźniejszych np. „Jakiego języka uczyłeś się wcześniej, a jakiego uczysz się teraz?”
13. Postpozycje złożone. Zabawa dydaktyczna z ich zastosowaniem. Opisywanie obrazka z zastosowaniem postpozycji złożonych.
14. Ćwiczenie zdań z czasownikiem „lubić”, „podobać się”. Wyrażanie okolicznika celu; ćwiczenie zdań typu „Idę na bazar kupić mleko”.
15. Czasowniki „chcieć” i „potrzebować". Czytanie tekstu pt. „Na bazarze”. Wprowadzenie słownictwa na temat zakupów.
16. Tryb rozkazujący, formy grzecznościowe. Czytanie dialogu: „Zaśpiewaj coś”. Imiesłów przysłówkowy uprzedni i jego użycie.
17. Liczebniki główne w języku hindi ze szczególnym uwzględnieniem liczebników 1-20; liczebniki porządkowe, zbiorowe, ułamkowe i ich użycie.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach
- zaliczenie na ocenę po każdym semestrze
- kontrola obecności
Literatura
D. Stasik: Podręcznik języka hindi, cz. I, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008 (IV wyd.).
D. Stasik: Język hindi, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2008 (II wyd.).
V.R. Jagannathan: Svayam hindi sikhen, cz. I i II, Janepa, New Delhi 1991.
R.S. McGregor: Outline of Hindi Grammar, Oxford University Press, Delhi 1986.
R.S. McGregor: The Oxford Hindi-English Dictionary, Oxford University Press, Delhi 1997.
Z.M. Dimšic: Grammatika jazyka hindi, Izdatel’stvo Nauka, Moskva 1986.
Materiały dobrane przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: