Historia Indii2 3600-7-IN1-HI2
Kurs (dwa semestry) przedstawia historię Azji Południowej do czasów współczesnych. Ukazuje historyczny rozwój obszaru Azji Południowej (subkontynentu indyjskiego) ze szczególnym uwzględnieniem systemu władzy charakteryzującego różne okresy historii Indii.
Tematy podejmowane w drugim semestrze:
1. Początki kolonizacji, Brytyjska Kompania Wschodnioindyjska, powstanie sipajów.
2. Renesans bengalski i indyjski. Zmiany polityczne w Indiach i nowe ruchy społeczne. Indyjski Kongres Narodowy.
3. Ruch Swadeśi. Powstanie Ligi Muzułmańskiej (1906) i rozłam w Kongresie Narodowym (1907). Reformy brytyjskie przed I wojną światową.
4. Ustawy Rowlatta (1918-1919). Ruchy polityczno-społeczne: Gandhi i ruch obywatelskiego nieposłuszeństwa, Ruch Khilafat. Kampania "Opuśćcie Indie".
5. Ruchy niepodległościowe. Subhas Chandra Bose i Indyjska Armia Narodowa. Idea Pakistanu.
6. Wydarzenia po 1945 r. do proklamacji niepodległości przez Indie i Pakistan
7. Czasy Jawaharlala Nehru (1946-1962)
8. Czasy kryzysów (1962-1969)
9. Czasy Indiry Gandhi, część pierwsza (1969-77)
10. Czasy Indiry Gandhi, część druga (1977-84)
11. Czasy Rajiva Gandhi (1984-91)
12. Kontrowersje ,,Mandal’’ i ,,Mandir’’, reformy gospodarcze i polityczna niestabilność (1989-1997)
13. Rządy National Democratic Alliance (1998-2004) i wojna o Kargil (1999)
14. Nowe tysiąclecie - nowe wyzwania
15. Rządy BJP (2014-2019 i od 2019)
W cyklu 2024L:
Semestr drugi przedmiotu Historia Indii przedstawia historię Azji Południowej od XVIII w. n.e. do czasów współczesnych. I obejmuje takie tematy jak początki kolonizacji, renesans bengalski i indyjski, zmiany polityczne w Indiach i nowe ruchy społeczne po 1858 r., powstanie Indyjskiego Kongresu Narodowego i innych partii politycznych, ruch niepodległościowy, udział Indii w wojnach światowych, niepodległość i Podział Indii Brytyjskich, wydarzenia polityczne i społeczno-ekonomiczne po odzyskaniu niepodległości do dziś. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Południowej
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
Kryteria oceniania
Egzamin
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar: A History of India. Routledge, London-New York 2016, wyd. 6.
K. Iwanek, A. Burakowski. Indie. Od kolonii do mocarstwa. 1857-2013, WN PWN, Warszawa 2013.
Fragmenty opracowań wybrane przez prowadzącego zajęcia.
W cyklu 2024L:
W. Dalrymple, Anarchia. Niepowstrzymany rozkwit Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej Fragmenty innych tekstów wybrane przez prowadzącego zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: