Historia filozofii 2 3600-7-HF2
Celem wykładów jest zaznajomienie uczestników zajęć z historią filozofii zachodniej, z uwzględnieniem elementów filozofii muzułmańskiej i innych wschodnich prądów umysłowych, które silnie oddziaływały na filozofię Zachodu.
Porządek wykładu respektuje chronologię kolejnych myślicieli, ale omawiane treści zostaną dobrane według klucza problemowego. Podczas kolejnych wykładów będzie można śledzić rozwój poszczególnych zagadek i rozmaite sposoby ich rozwiązywania, a także będziemy przyglądać się przeobrażeniom, którym ulegały same problemy. W szczególności, uwzględniany będzie kontekst historyczno-kulturowy, w którym myśl konkretnych filozofów była osadzona. W miarę możliwości, będziemy sięgać po niewielkie fragmenty tekstów źródłowych, które będą czytane i omawiane podczas zajęć. Będziemy się też zastanawiać, jaki wpływ miały poszczególne prądy filozoficzne i niektóre szczególnie istotne teorie na rozwój szeroko pojętej kultury europejskiej. Wreszcie, tam, gdzie jest to uzasadnione, będą czynione odwołania do rozmaitych problemów współczesności oraz do współczesnych dyskusji nie tylko filozoficznych, z uwzględnieniem specyfiki uwarunkowań historycznych.
Główni myśliciele, którzy zostaną uwzględnieni podczas wykładów, to:
(średniowiecze) Piotr Lombard, Gilbert z Poitiers, Ibn Sina (Awicenna), Tomasz z Akwinu, Wilhelm Ockham;
(renesans) Lorenzo Valla, Erazm z Rotterdamu, Marsilio Ficino, Niccolò Machiavelli, Giacomo Zabarella, Galileo Galilei;
(nowożytność) bracia polscy, Kartezjusz, Francis Bacon, John Locke, George Berkeley, David Hume, Kant, Hegel.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury,
- ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii,
- zna terminologię filozoficzną w języku polskim,
- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych oraz ma wiedzę w zakresie historii filozofii europejskiej
- słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych,
poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną,
- trafnie definiuje pojęcia języka potocznego i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach,
- analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia,
wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych,
- wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi,
- rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z różnych środowisk i kultur.
Kryteria oceniania
Zajęcia zakończone są egzaminem w formie testu (pytań zamkniętych). Pytania mają na celu ustalenie, czy najbardziej podstawowe treści przekazywane podczas zajęć są nie tylko znane, ale również rozumiane. Egzamin w miarę możliwości odbędzie się stacjonarnie.
Literatura
R. Heinzmann, Filozofia średniowiecza, F. Copleston, Historia filozofii, t. 3-5.
Fragmenty:
Ibn Sina: Księga uzdrowienia, Joachim Stegmann Starszy: Krótkie rozważanie, czy i w jaki sposób..., Locke: Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, Berkeley: O zasadach poznania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: