Współczesny język i kultura hebrajska 3600-7-HE1-WJKH(Z)
Nauka języka hebrajskiego od podstaw. Po ukończeniu semestralnego kursu studenci posługuje się językiem hebrajskim na poziomie początkującym (A1). W trakcie nauki studenci zapoznają się z językiem współczesnym, a także z kulturą żydowską i izraelską.
Studenci poznają alfabet hebrajski - zarówno litery drukowane, jak i kursywę, a także system wokalizacji. Posługują się słownikiem języka hebrajskiego współczesnego. Poznają podstawy gramatyki hebrajskiej oraz słownictwo, dotyczące głównie typowych sytuacji dnia codziennego. Sprawność rozumienia ze słuchu rozwijana jest poprzez słuchanie prostych nagrań. Podczas zajęć rozwijana jest umiejętność mówienia - studenci budują własne dialogi na tematy dotyczące sytuacji dnia codziennego, a także dyskutują na wybrane tematy.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
- Zna i rozumie złożoność natury języka hebrajskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii żydów i Izraela. K_W13
-Potrafi posługiwać się językiem hebrajskim na poziomie A2 K_U12
- Potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku hebrajskim K_U13
- Potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej i izraelskiej poprzez analizę językową/ filologiczną K_U15
- Potrafi posługiwać się systemem pisma języka hebrajskiego i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) K_U16
- Potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela K_U17
- Posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku hebrajskim K_U22
- Potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku hebrajskim K_U24
- Jest gotowy do uczenia się przez całe życie K_K01
- Jest gotowy do nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03
Kryteria oceniania
Kurs współprowadzony przez kilku prowadzących. Ocena końcowa jest średnią ważoną uzyskanych poszczególnych ocen końcowych.
Elementy oceny:
kontrola obecności,
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
kolokwia,
prace pisemne,
po zakończeniu kursu studenci przystępują do egzaminu pisemnego / ustnego.
Przyjmuje się następującą skalę ocen:
99-100% 5! (celujący)
93-98% 5 (bardzo dobry)
87-92% 4,5 (dobry plus)
77-86% 4 (dobry)
71-76% 3,5 (dostateczny plus)
60-70% dostateczny
0-59% niedostateczny
Frekwencja także brana jest pod uwagę przy ocenie - osoby, które opuszczą więcej niż 40% zajęć nie mogą uzyskać oceny pozytywnej (nawet w sesji poprawkowej). Osoby, które uczestniczyły regularnie w zajęciach, jednak nie uzyskały zaliczenia, mogą przystąpić do powtórnego zaliczenia kursu w sesji poprawkowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrane podręczniki do nauki języka hebrajskiego współczesnego, wskazane przez osoby prowadzące zajęcia.
W cyklu 2024Z:
Chayat S., Israeli S., Kobliner H., Ivrit min ha-Hatchala (Hebrew from Scratch), part I, Academon, Jerusalem 2000. Adamczyk, A., Dudzik-Rudkowska, M., Hebrajski nie gryzie, Edgard, Warszawa 2022. Tiszler, G.; Yarden-Barak, A., Be-rosh u-ve-rishona, Akademon, Yerushalaim 2018. Ma'adia M., Lehaclijach be-iwrit alef: le-matchilim (Succeed in Hebrew Aleph: Beginners' Level), Yerushalaim 2008. Yarden-Barak, A. Tishler, G., Shuvi, ha-yalda mi-Israel, Akademon, Yerushalaim 2021. Materiały własne. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Kurs współprowadzony przez kilku prowadzących. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną ocen wystawionych przez wykładowców. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: