Antropologia kulturowa2 3600-7-AK2
Zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami, teoriami i metodami antropologii kulturowej. Omówienie podstawowych kwestii z zakresu studiów nad kulturą, relacji pomiędzy kulturą a środowiskiem naturalnym, systemów organizacji społecznej, problemu kształtowania osobowości, relatywizmu i uniwersalizmu językowego (i kulturowego), relacji ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, kwestii czasu i przestrzeni życia człowieka, formowaniem się i funkcjonowaniem cyklów obrzędowych, problemów antropologii współczesnej oraz antropologii jako nauki stosowanej. W toku wykładu uwzględniony zostanie materiał także z poza obszaru Azji i Afryki.
1. Podstawowe definicje i obszar zainteresowania i badań. Etnografia, etnologia, antropologia społeczna, antropologia kultury, socjologia. Nauki etnologiczne. Pojęcie kultury. Podstawowe definicje i wyznaczany przez nie obszar pojęciowy. Źródła do badań w zakresie antropologii kulturowej.
2. Początki nauk etnologicznych – spojrzenie na świat własny i obcy. Rozróżnienie swój – obcy. Europocentryzm i europejskie odkrywanie świata. Poznanie świata egzotycznego i obszaru działania chrześcijaństwa. Intelektualne przewroty doby odrodzenia i oświecenia. Idea dobrego dzikiego. Ujęcie kolonialne i początek postkolonializmu – orientalizm i okcydentalizm.
3. Odkrycie ewolucji. Teoria Darwina w obszarze biologii i kultury. Ewolucjonizm E.B. Tylora i L.H. Morgan. Badania społeczeństw pierwotnych. Nowe spojrzenie na obcego – początek równości krwi.
4. Od ewolucjonizmu do funkcjonalizmu. Ewolucjonizm krytyczny i dyfuzjonizm (historyzm), nowe teorie rozwoju kultury. Rozróżnienia kultura-natura, kultura-cywilizacja, kultura-kultury. Analiza zjawisk kultury poprzez rzecz, zachowanie, znaczenie. Początek rozważań funkcjonalnych, strukturalnych, relatywizmu i postmodernizmu.
5. Funkcjonalizm i strukturalizm jako spojrzenie w głąb, ich aspekty uniwersalne. Teoria zmiany kulturowej. Instytucja w ewolucjonizmie, funkcjonalizmie, jej miejsce w strukturalizmie. Analiza zjawisk kultury poprzez rzecz, zachowanie, znaczenie (symbol) – kultura materialna, społeczna i duchowa (na przykładzie kula, wsi Bororo i jurty).
6. Rewolucja funkcjonalna Bronisława Malinowskiego raz jeszcze. Badacz i badana społeczność. Modele podejść badawczych – ujęcie emic i ethic. Podstawowe techniki badawcze – rozmowa, wywiad etnograficzny, obserwacja i obserwacja uczestnicząca. Badania przezroczyste, kontakty badacza z „dzikim”. Tekst antropologiczny i jego autorzy.
7. Kultura i środowisko. Zachowania człowieka w różnych warunkach środowiska naturalnego. Determinizm geograficzny i determinizm kulturowy. Środowisko i gospodarka. System wytwarzania i wymiany dóbr a typ organizacji społeczno-gospodarczej. Kręgi kulturowe – kryteria definiowania, zakres pojęciowy, ich przestrzeń i czas. Wędrówka elementów kultury. Neoewolucjonizm.
8. Kultura i społeczeństwo. Wspólnota społeczna, podstawowe wzory grup społecznych. Zagadnienie więzi społecznych (osobista i ideologiczna). Pokrewieństwo pomiędzy kulturą i naturą, kwestia kazirodztwa. Typy pokrewieństwa. Małżeństwo, rodzina. Zasada descendencji i aliansowa. Związki rodowe i plemienne. Systemy pokrewieństwa a dziedziczenie. Przekazywanie kontroli nad społeczeństwem – władza. Modernistyczna koncepcja rodziny i jej krytyka.
9. Osobowość i społeczeństwo. Kulturowe uwarunkowania kształtowania się osobowości. Wzory osobowości – wzory kultury. Proces wychowania – grupy wieku, inicjacje (obrzędy przejścia). Płeć w kulturze i płeć kulturowa w kontekście procesów wychowawczych i zachowań osobników dojrzałych. Bohater kulturowy jako wzór zachowań. Osobowość zbiorowa a charakter narodowy.
10. Świat nadprzyrodzony. Świat nadprzyrodzony. Magia i religia. Myślenie symboliczne. Czas i przestrzeń sacrum i profanum. Mity a obrzędy, mityczne scenariusze obrzędów. Cykle obrzędowe świąt dorocznych, rodzinnych, narodowych i państwowych. Obrzęd, rytuał, ceremonia. Religia i kult. Bohater kulturowy w kontekście religii, magii i poza nimi.
11. Język i kultura – język kultury. Język a mowa. Aspekty semiotycznej analizy tekstu. Teoria zachowań językowych Bronisława Malinowskiego. Relatywizm językowy Sapira i Wortha a uniwersalizm językowy Chomskiego. Kultura jako język i system znaków. Język mówiony, język pisany, język ciała… Problem przekładu. Relatywizm a uniwersalizm kulturowy.
12. Marksistowskie ujęcie kultury i teorie badaczy z kręgu marksistów – założenia podstawowe i drogi wiodące ku ujęciom niemarksistowskim, wpływy wielki teorii antropologicznych (Maurice Godelier, Louis Althusser, Claude Meillassoux, Immanuel Wallerstein), marksizm w świecie współczesnym
13. Strukturalizm i post-strukturalizm. Claude Levi-Strauss i klasyczna antropologia strukturalna. Koncepcje Pierre’a Bourdieu i Michel’a de Certeau, Michaela Foucault, Marc’a Augé. Problem pogranicza kierunków i nurtów intelektualnych, kwestia „interdyscyplinarności” koncepcji.
14. Modernistyczne i postmodernistyczne ujęcie kultury. Założenia postmodernizmu i jego krytyka. Problem obiektywizmu i relatywizm w badaniach antropologicznych. Autokreacja antropologiczna. Interpretacjonizm i antropologia refleksyjna. Opis gęsty.
15. Konstruktywizm a kultura masowa i popularna – problem lokalności i globalizacji. Kulturowe konstruowanie świata. Od konstruowania płci kulturowej po tożsamość.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien posiadać orientację w dziedzinie podstawowych pojęć, teorii i metod antropologii kulturowej. Powinien powiązać podstawowe kategorie z poszczególnymi koncepcjami z zakresu studiów nad kulturą.
Kryteria oceniania
Po pierwszym semestrze zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu.
Po drugim semestrze pisemny egzamin
Literatura
Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006
Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007
Bowie F., Świat człowieka, Antropologia religii, Kraków 2009
Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1996
Deliege R., Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011
Gajda J., Antropologia Kulturowa, część I, Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Kraków 2015
Gajda J., Antropologia Kulturowa, część II, Kultura obyczajowa początki XXI wieku, Kraków 2015
Hann Ch., Antropologia społeczna, Krakw 2008
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe, Warszawa 2009
Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 1991
Mencwel A. (red.), Wiedza o kulturze, cz. 1., Antropologia kultury, Warszawa 2003
Godlewski G. (red.), Wiedza o Kulturze, cz. 2., Antropologia słowa, Warszawa 2003
Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (red.), Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009
Barley N., Niewinny antropolog. Notatki z glinianej chatki, Warszawa 1997
Barley N., Plaga gąsienic, Warszawa 1998
Bennedict R., Wzory kultury, Warszawa 1966 lub inne
Bystroń J.S., Tematy które mi odradzano, Warszawa 1980
Callois R., Teoria święta, w: Callois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973, s. 121-160
Clifford J., Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000
Crihfield Dalby L., Byłam gejszą, Warszawa 1992
Donnan H., Wilson Th.M., Granice tożsamości, narodu, państwa, Kraków 2007
Eliade M., Sacrum, mit, historia, Warszawa 1993
Goody J., Mit, rytuał i oralność, Warszawa 2012
Hobsbawm E., Ranger T., (eds.), Tradycja wynaleziona, Kraków 2008
Kordzińska-Nawrocka I., Wzorce męskości we współczesnej Japonii, w: Kozyra A. (red.), W kręgu wartości kultury Japonii. W 140 rocznicę urodzin Nishidy Kitaro (1870-1945), Warszawa 2013, s. 241-266
Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, t. 1-2, Warszawa 2000, 2001 lub inne
Levi-Strauss C., Smutek Tropików, cz. VI (Bororo), Warszawa 1992 (lub inne wydanie)
Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku, w: Dzieła, t. 3., Warszawa 1981 (wybrane fragmenty)
Mauss M., Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych, w: Mauss M., Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331
Mead M., Płeć i charakter, w: Hołówka T. (red., wstęp, przekł.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa 1982
Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006, r. III, Nasz wiek XX, Trzy modernizmy, s. 285-303
Rybiński A., Koczownicy a środowisko przyrodnicze. Elementy świadomości ekologicznej u Tuaregów, w: Etnografia Polska, t. XXXIV, 1990, z. 1-2, s. 119-136
Said E.W., Orientalizm, Warszawa 1991
Turnbull C., Ikowie ludzie gór, Warszawa 1972
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: